Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Oprichten van een modeltreinclub

Gestart door factageklerk, 03 november 2012, 17:03:16 PM

factageklerk

Ik loop toch al een enige tijd met dit idee rond om  een modeltreinclub op te richten. En ik wou en polsen bij jullie beste forumleden of daar interesse voor is. Ik zou dit graag in Aarschot willen proberen. Waarom ;het is vlakbij en vlot bereikbaar gelegen (openbaar vervoer,snelweg....) Laat gerust jullie mening is weten en vooral diegene die er in de buurt wonen
 

doomslu

Ik ken de streek niet, dus deze misschien domme vraag: hoe ver is de dichtstbijzijnde club?

Het grote probleem van de meeste clubs is een lokaal vinden, heb je daar al aan gedacht?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

thor

Als er nog geinteresseerden zijn,wil ik wel eens overgaan tot een verkennend gesprek. Zoals Lu  al meldde, zijn er vooreerst praktische zaken te bespreken én te regelen vooraleer er tot een  effectieve oprichting van een club kan overgegaan worden....
Een uitdaging is het alleszins, als anderen dat kunnen ...... kan dat ook in de omgeving van Aarschot.
Concurrende clubs ?  In een eerder nummer van MSM stonden alle clubs in België vermeld, misschien kan Lu het bewuste nummer even vermelden ?
Thor  :)
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

doomslu

Het was in MSM 96 (makkelijk terug te vinden via de lijst van alle artikels op de website).

Hier staat de lijst ook: http://www.modelspoormagazine.com/index.php?option=com_content&view=category&id=48&Itemid=68&lang=nl
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

factageklerk

Dit zijn degene die het kortste bij zijn LMTC (Leuven), De Pijl (Mechelen), LMS De Geit (Lier). Maar het is echt de bedoeling om iets uit de grond te stampen en er tenslotte ook iets van bij te leren qua modelbouw. Een locatie vinden in het Aarschotse zal niet eenvoudig zijn daarom dat ik zoveel mogelijk geïnteresseerden tracht te vinden en wat hulp van ervaren mensen om toch te proberen van een nieuwe modeltreinclub op te richten.
 

Jurgen

Wordt het station van Aarschot volledig gebruikt?
Ik kan me niet inbeelden dat er op de bovenverdiepingen nog veel gebeurt.

Misschien kan je op het stadhuis even gaan horen of zij een lokaal ter beschikking kunnen stellen. Je had dat misschien beter net voor de verkiezingen gedaan, dan had je misschien meer kans.  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

nederbelg

LMTC zit nu in Lubbeek.
Zijn opnieuw opgestart.

Je kan proberen bij al die scholen of deze een zolder hebben.
Of bij Geens likeur.

Dave

Havoc

Een club runnen is niet hetzelfde als bij een club zijn. Ik heb dat thuis gedurende 20 jaar gezien (vader was voorzitter van een club) en dat is een hobby op zichzelf. Onderschat het niet, ook niet de papierwinkel en ondersteuning die niet stopt als de bijeenkomst gedaan is. Plaats vinden is de grootste miserie.

Zoals je zelf aangeeft zijn er al wat clubs rondom. Dus ga je moeten iets doen dat je onderscheidt van de anderen. Je locatie is daar 1 punt van. Maar verder?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

factageklerk

Citaat van: Jurgen op 04 november 2012, 12:05:09 PM
Wordt het station van Aarschot volledig gebruikt?
Ik kan me niet inbeelden dat er op de bovenverdiepingen nog veel gebeurt.


Daar kan je je schromelijk in vergissen. Aarschot heeft nog een machinisten en treinbegeleidersdepot, van dat laatste heb ik gehoord van een treinbegeleider dat deze nog zou uitgebreid worden. Ook niet vergeten dat Infrabel naar verluid er ook nog eens sporen wil gaan bijleggen. de sociale dienst is er ook nog eens gehuisvest en de stationschefwoning is nog steeds bewoond. Maar dit zou idd. een mooie locatie geweest zijn ::).
 

Metpetergaathetbeter

#9
eigenlijk als je nog moet verhuizen of een modeltreinclub beginnen is rekenen op de NMBS geen optie ! Vele clubs verloren bij de NMBS al hun lokaal of als ze er nog één hebben zullen ze die op korte of lange termijn helaas verliezen ! Dit is realiteit met de komst van concurrenten zullen alle delen die niets opbrengen (of kosten lees lokalen van hobbyclubs,enz.. ; niet alleen modelspoor) afgestoten of verkocht worden !

Gisteren naar 'sHertogenbosch geweest naar de club aldaar, die hadden in het verleden slim gespeeld en in een industriezone grond gekocht en daar een loods opgebouwd! Eigenlijk is dit een beetje de visie die veel clubs voor ogen zouden moeten hebben, enig nadeel industrie(park)gronden zijn eigenlijk ook niet meer zo echt goedkoop ! Leuk voor degenen die op het juiste moment op de wagen sprongen of je moet al heel veel leden hebben of vele sponsors !

Groeten Peter ;)

doomslu

Je zou ook kunnen opteren voor een club die zijn materieel bij de leden thuis houdt en dan denk ik natuurlijk aan het modulair bouwen.
En dan denk ik in de eerste plaats aan de forumbaan.  ;)

Het spreekt voor zich dat er dan minstens één lid wat plaats moet ter beschikking hebben om 'samen' te bouwen, anders is de zin van een club ver zoek.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

factageklerk

Citaat van: doomslu op 04 november 2012, 16:27:08 PM
Je zou ook kunnen opteren voor een club die zijn materieel bij de leden thuis houdt en dan denk ik natuurlijk aan het modulair bouwen.
En dan denk ik in de eerste plaats aan de forumbaan.  ;)

Het spreekt voor zich dat er dan minstens één lid wat plaats moet ter beschikking hebben om 'samen' te bouwen, anders is de zin van een club ver zoek.

Dat is hier bij mij thuis helaas onmogelijk :( maar ik denk dat er in Aarschot wel mogelijkheden kunnen zijn. Indien er genoeg interesse voor is uiteraard.
 

rgp

Beste,

Een club oprichten: bezin eer ge begint  :'(
Een club bestaat uit 1/3 "trekkers" en 2/3 "getrokkenen".  Die laatste denken alleen aan hun eigen voordeel; dus lidgeld betalen en daarna alleen hun eigen plezier.
Als je bij de "trekkers" behoort en je slechts "normale" hoeveelheid vrije tijd hebt: zet je eigen modelbouwactiviteit maar op een zeer laag pitje.
Lokaal: Als je de kranteberichten hebt gelezen zijn we bij "De Pijl" ook op zoek.  Vanuit de publieke sector moet je echt niet teveel verwachten of je moet (dixit een gemeenteraadslid uit een stad) voordelen geven aan mindervalieden, allochtonen en les geven !  In het algemeen zijn de lokaties schaars en duur.  Reken maar op 6 euro/m² per maand of tewel voor 100m² op 600 euro per maand + kosten (elec, verwarming, ..)  Als je dan 20 leden telt zal iedereen al minstens 360 euro per jaar moeten betalen plus zijn deel in de elec en verwarming en modelbouw.
Hoe ik het weet: gewoon 25 jaar bestuurservaring in modelbouwclubs, sportclubs, .....

Goeie moed.

Roland

nederbelg

Citaat van: rgp op 05 november 2012, 13:00:33 PM

Een club oprichten: bezin eer ge begint  :'(
Een club bestaat uit 1/3 "trekkers" en 2/3 "getrokkenen".  Die laatste denken alleen aan hun eigen voordeel; dus lidgeld betalen en daarna alleen hun eigen plezier.
Als je bij de "trekkers" behoort en je slechts "normale" hoeveelheid vrije tijd hebt: zet je eigen modelbouwactiviteit maar op een zeer laag pitje.

Dat klinkt inderdaad bekent.

Dave

mivc057