Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

Bolje

Als ik deze paal zie, dan heb ik gevoel van: Dit is het.
Volgens mij was het depot 'bezaaid' met zulke bouwsels of gietsels.

Is deze paal ook niet minder werk dan de stenen steun?
Vele groeten,
Ronald

Dirkh

Lijkt mij ook veel geloofwaardiger dan de stenen steunmuur.

Michiel

Super!

Ik denk dat deze pillaar iets minder gepruts is dan de bakstenen versie. Ook dat valt dus mee.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael

Michiel deze pilaar is weer een stap voorwaarts, prachtig gevonden.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Dirkh

Ik heb even moeten zoeken maar ik wist dat ik ergens naast zo een pilaar had gestaan. In hert spoor museum te Utrecht staan zo nog enkele pilaren. Ik vind niet direct een foto maar deze is ook van het spoor museum



Die is wel niet van de loods maar ergens heb een paar malen gezien in de locloods. Je komt dus dicht bij de werkelijkheid.

Michiel

Bedankt Dirk! Dat is indedaad een mooi voorbeeld.

Ik heb me gebaseerd op volgende foto's:










Sorry, ik ben de bronvermelding kwijt, want heb ze snel bij elkaar geplukt, maar hoe dan ook, foto's van meer dan 75 jaar hebben over het algemeen geen auteursrecht meer, en zijn publieksrecht.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Ja die bakstenen pilaar vond ik maar een vreemd iets. Veel beter nu.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

marc goovaerts

Moet zeker 'een goed gevoel' geven. Ga je die rookvangers ook installeren ?

krisds

de rookvangers lijken me ook een leuke optie, maar die lampen, die toch iets lager hangen lijkt me ook wel leuk  :P. Al vrees ik dat het dan niet voor dit jaar zal zijn. Alleszins lijkt de keuze voor die palen zeker bij te dragen aan de 1920 sfeer. Doe zo voort michiel!

marc goovaerts

Wat me ook opvalt bij twee foto's: draaischijf IN het gebouw.

Michiel

Verlichting had ik wel willen plaatsen, en inderdaad interessant die lager hangende lampen op een van de foto's. Ik had gloeiperen tegen de bakstenen sokkels gepland, maar dat vervalt nu. In de plaats hangende gasbokalen? Leuk vooruitzicht.

Die rookvangers zou ik ook wel willen plaatsen, maar die hebben géén prioriteit. Het zou een hele klus worden, en uiteindelijk ziet men er maar uitzonderlijk iets van. Rookvangers is dus voor wanneer ik echt niet meer weet wat doen.

Die draaischijf IN de loods had ik al een paar keer op plannen en schetsen gezien, maar nooit op een foto. Interessant, maar Brussel-Noord had zeker weten geen draaischijf in de loods... gelukkig.

Ik hoop vanavond de serieproductie van de palen te kunnen starten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kautenbach

gave foto's helemaal namaken en loods aan 1 kant openhouden zou ik zeggen, t is schaal N , moet kunnen, kraantjes erin ect ect ect..  ;D

ik blijf dit toch een imposant werk vinden ;)

Michiel

Het deels open houden van de loods is zeker een idee om mee te spelen. Maar dat houdt natuurlijk in dat de loods ook binnen helemaal wordt ingekleed en afgewerkt. In elk geval zeker iets om te overwegen.

Het is een druk weekend met maar een fractie modelbouwtijd, maar tijdens de vrije kwartiertjes toch snel even gaan knutselen, en verder werken an de pillaren... De productie is bezig.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

De eerste 8 pillaren zijn klaar en staan als proef. De sfeer zit wel goed vind ik. Dus de volgende 8 dan ook maar...

Germaine, da's 'ier een vried bizaar stoache! Al da machines emme eure wagons vergeite!
Da's just, Urbanie! Goe gezieng! 'k Paes da'me kunne stoppe me wachte, ni?
Germaine, 'k paes oek da ons boemmel ni veur vandoeg goat zaen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)