MSM 119 - Artikel "Vuistregels modelspoorweg 6 - onderbouw"

Gestart door Passant, 01 november 2012, 14:47:28 PM

Passant

Beste forumcollega's,

Met veel interesse dit goedgeschreven en duidelijk artikel gelezen over de constructie van de onderbouw van een modelbaan. Ik ben al enkele maanden bezig met lezen en documentatie te verzamelen over dat onderwerp.
Twee vragen :

  • Blijkbaar is dit een vervolg op een reeks artikelen over het ontwerpen van een sporenplan. Kan iemand zeggen over welke MSM-nummers het gaat?
  • Bij het samenvoegen van elementen en modules wordt er gesproken over "paspennen en -gaten", en die zijn ook te zien op de afbeelding op blz. 77. Ik ken dit materiaal niet, en ik heb wel geprobeerd te zoeken op Internet, maar bij de zoekresultaten vind ik niets dat lijkt op wat de foto toont. Waar koop je dat soort pennen en hoe monteer je het?

Alvast hartelijk bedankt voor elke reactie.
 

doomslu

Om op vraag 1 te antwoorden (gevonden op de website van MSM  ;))

107 40 Vuistregels voor een sporenplan
108 60 Vuistregels voor een sporenplan - deel 2
109 70 Vuistregels voor een sporenplan - deel 3
112 58 Vuistregels deel 4; een landschap ontwerpen
113 42 Vuistregels voor de modelspoorweg Deel 5: voor- en achtergrond

Het eerste cijfer is het nummer, dat daarna de bladzijde.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

stevend

Nu we toch bezig zijn met dit artikel,
Op pg 73 ( tekst onder grote foto) wordt er uitgelegd hoe je haaks kan werken.
M'n spreekt over een 3,4,5 steek... Dat is gewoon de stelling van pythagoras.
Driehoeksmeetkunde dus.
Eenvoudiger is gewoon de diagonalen meten van de bak. Zijn die gelijk, dan is je raam haaks.



SuSke

Diagonalen meten is voldoende in een rechthoekige bak, maar als je met een trapezium zit ??? dan komt Pythagoras wel even om het hoekje kijken ofwel je cursus driehoeksmeetkunde.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

stevend

#4
hey suske,
Uiteraard past dit niet voor alle figuren, maar voor de meeste bakken wel.
Hier zal dan ook niet de formule 3-4-5 steek passen, denk ik.