Zelfbouw HLD Reeks 62 (low budget)

Gestart door Steven123, 19 oktober 2012, 14:47:38 PM

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Durango

Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Kees-Jan


evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

railman56

ik had het volste vertrouwen dat dit goed ging komen en ik heb gelijk gekregen  ;D ;D ;D
alles is gewoon goed, ook die letters zien er perfect uit.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Metpetergaathetbeter

#80
ondanks de tegenslag bijzonder mooie weergave van de 62(61) !

Groeten Peter ;)

Steven123

Iedereen bedankt voor de vele reacties!
Altijd tof om het enthousiasme in alle uithoeken van dit forum terug te vinden  ;)


Citaat van: ToThePoint op 10 december 2012, 00:43:38 AM
U schrijft "Ik ben vergeten een foto te trekken van het 'rondom afplakken' want uiteraard kan je niet zomaar een klein rechthoekje spuiten".
Dat verbaast me nu seh. Ik ben een illusie armer. Ik meende dat u werkelijk alles kon.
Goed dat uw mislukking toch nog goed gekomen is !

Ja mijn excuses,... ik zal trachten meer m'n best te doen  :D


Iedereen veel bouw- & rijplezier!
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

GVL

Prachtige kast, Steven!
Benieuwd hoe je het onderstel en de bogies zult aanpakken.
Groeten.

Havoc

Moeten we nu echt nog wachten tot volgende Modelspoorexpo om die eens in het echt te zien rijden? Ziet er gewoon fantastisch uit. Strak, echt af.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

niko

een knap en strak werkstuk echt prachtig

mvg niKo
mvg Niko

ardjoena

Sterk staaltje modebouw.
Pet af hiervoor!!!

Dirk
 

conducteur

Hoe gaat het met de afwerking van je machine?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steven123

Bedankt voor de reacties!

Citaat van: conducteur op 30 december 2012, 12:56:25 PM
Hoe gaat het met de afwerking van je machine?
Ik heb er helaas niet meer aan kunnen verder werken  :-X, heb voor de moment veel computer-werk en als ik dan wat modelbouw-tijd op m'n planning zet komt er altijd weer wat tussen...

Ik maak dat constant mee; een periode dat ik bijna non-stop kan bouwen en dan weer een periode waarin er totaal niets gebeurd...
Maar ik kijk er wel naar uit om weer wat verder te werken.

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Steven123

Hallo iedereen,
Ik heb dit weekend toch nog even tijd gemaakt om wat aan de 62 verder te prutsen.


Meer cijfers spuiten
Het eerste wat nog moest gebeuren was het snijden en spuiten van de cijfers voor de andere stuurpost, dezelfde bewerking als de vorige keer maar nu heb ik nog de ontbrekende foto kunnen trekken  :D

Afplakken van de cijfers en de hele kast (cijfers weer uitgesneden uit schoolkaft-etiketten).
De hele boel voorzichtig afgeplakt voor slechts enkele mm² in het groen te spuiten...



spuiten van de letters (ral 6005)






Trappen maken
Een lastig karweitje zijn de 4 trappen die gemonteerd zijn op de neuzen.  Deze heb ik gemaakt in koper (kan je voor +/- 40cent vinden in creatieve winkels).  Ik heb eerst referentie afbeeldingen bestudeerd en dan een tekening gemaakt adhv de aanzichten.  Ik gebruik die tekening om op het einde van de rit 4 dezelfde trappen te verkrijgen...




Ik maak gebruik van koperdraad omdat je staaldraad niet kan solderen.  Koper kan je wel solderen, maar het is behoorlijk prutsen om zo'n laddertje stevig genoeg te maken zonder dat het een vertinde soldeer-boel wordt.  Ik vertin telkens de achterkant en voor de zekerheid laat ik nog wat seconde lijm aan de voorkant insijpelen.



Na heel veel soldeer-pret staan de 4 ladders dan in elkaar...



Dan heb ik met een tangetje de nodige bochten geplooid.



Daarna geef ik de ladders een spuitnevel met primer.



Na het drogen is het tijd voor het groen (ral 6005)






De volgende dag voorzichtig zitten uitmeten op de kast en gaatjes geboord...
Eveneens gaatjes geboord in de zijkanten, en staaldraad geplooid voor de zijdeur-handsteunen (in totaal 10 handsteunen).(zie N°2)
Ten slotte de 4 ladders in positie gelijmd (zie N°1), ze zijn erg fragiel dus dat was even zweten  :P.










Verlichting

Verder heb ik ook al werk gemaakt van de LED front verlichting.  Het werd namelijk stilaan tijd dat die grote lamp-gaten werden voorzien van licht.
Ik heb in m'n elektronica rommel nog geschikte LED's gevonden; Witte LED's afkomstig van spotgoedkope kerstverlichting uit de action (heb ik denk ik vorig jaar gekocht, speciaal voor de Ledjes eruit te slopen. We kopen hierthuis erg weinig via internet, dus op die manier haal ik m'n materiaal in huis :D).

kerstlampjes met witte 3mm led's...



De 62 heeft lampenhouders die bestaan uit een ringvormige ... 'ring' met een gekleurde lens ingebouwd.
Na lang zoeken vond ik iets gelijkaardig; namelijk een plastic houdertje voor 5mm Led's (komt van m'n vader, weet niet zeker of dat nog veel gebruikt wordt tegenwoordig). 

Ik heb die 5mm led-houders ingekort zodat ze bruikbaar werden voor m'n lampen (8stuks).



Per toeval vond ik nog een paar rode Led houders met 3mm led's in zo'n rommel bakje (bedoeld voor een 24V insteek-ding).  De rode Led's bleken wel defect.  Wat ik vooral interessant vond was het 'rode lensje' van de cilindertjes.   Ze waren wel iest te groot voor in m'n zwarte ingekorte ringen, dus heb ik ze bijgeschuurd en daarna afgezaagd...



Daarna heb ik die rode lensjes in de zwarte ringen gelijmd...



Voor de witte lampen heb ik dan uit transparante plastic nog 2 witte schijfjes gemaakt, wat ik nog amper kon vasthouden tijdens het schuren...



Daarna 16 draadjes gemaakt van beperkte lengte om alle Led's te voorzien van spanning (2 draden per led, 8 led's voor de 2 stuurcabines)




Wat elektronica betreft zal ik zoals eerder vermeld afwijken van de gebruikelijke modeltrein normen omdat ik met afstandbesturing zal werken.  Mijn plan is 12Volt te voorzien als boordspanning, dit door 2 (kleine) langwerpige loodaccu's van 6volt in serie te zetten.  Meer details zullen wel volgen als ik zover ben.  Maar kort samengevat zal m'n verlichting dus op 12Volt werken.
Om te testen gebruik ik een omgebouwde 12 Volt computer-voeding.

Met de wet van m'n vriend 'Ohm' nog enkel voorschakel-weerstandjes uitgerekend, ik plaats telkens de 2 Led's in serie (bv 2 witte, of 2 rode) en probeer de stroom doorheen de Led's zoveel mogelijk te beperken zodat de loc geen disco-uitzicht krijgt.
Na wat experimenteren met weerstanden heb ik dan 820 Ohm gebruikt voor 2 rode led's in serie en 12 kOhm voor 2 witte led's in serie.  De witte Led's moest ik dus heel wat meer dimmen.

lampentest - witte lampen



lampentest - witte lampen, in donker



lampentest - rode lampen, in donker



Zo staat hij er nu bij,  zoals je kan zien heb ik die zwarte ringen ook nog zilver geverfd.
Hij staat nog steeds te blinken, maar ik moet wachten met matte vernis  tot er nog een aantal zaken zijn toegevoegd.



Er moet nog wel wat gebeuren om dit plaatje te vervolledigen  :D.



Zo, dat was het alweer.
De andere kant heb ik door tijdgebrek nog niet voorzien van lampen, dat zal weer even moeten wachten.
Ik moet hier dringend nog wat gaan studeren ook...  :-X

Bedankt voor het  lezen,
Iedereen veel bouwplezier!
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Dirky