Zelfbouw HLD Reeks 62 (low budget)

Gestart door Steven123, 19 oktober 2012, 14:47:38 PM

Steven123

#15
Citaat van: OMC op 22 oktober 2012, 20:57:34 PM
...ben dan ook wel eens benieuwd naar het eindrapport van deze loc. Hoever wil je gaan in de detaillering aan de buitenzijde en eventueel in de stuurpost?

Oei :D, detail van de stuurpost was wel in me opgekomen maar als ik dat doe zal het iets zijn voor op het allerlaatste.  Ik moet in de eerste plaats zorgen dat binnenin alles vlot kan bewegen (motor op draaistel en dergelijke), als er dan genoeg plaats over is kan het zijn dat ik er een interieur in verwerk, maar dat zal dan waarschijnlijk wel 'basic' zijn.  Achter de ronde ramen denk ik niet dat er veel plaats over gaat zijn om de machinekamer en gangpad na te bootsen, mogelijk wel maar ik vrees ervoor.

De buitenkant hoop ik te voorzien van zoveel mogelijk detail, maar ik ben ook maar een amateur-bouwer met 'grenzen' om het zo te stellen :D dus verwacht u niet aan het hoogste niveau van detaillering - anders gaat het een teleurstelling zijn ;).





Bij het bestuderen van referentie-materiaal heb ik nog een paar vraagjes voor de specialisten:

Tegenwoordig zijn de meeste 62'ers van Infrabel, en aangezien ik de nmbs versie tracht na te maken vroeg ik me af of deze onderdelen van toepassing zijn:
1) Op het dak zie ik regelmatig een soort radio-antenne-achtig bakje - voor zover ik kan afleiden is dit enkel aanwezig na de overname door Infrabel?  Kan iemand me vertellen waarvoor het dient en of dit aan beide kanten is opgelast?



2) Wat ik ook soms merk is deze 'bollen' voor het typenummer. Is dat ook iets van Infrabel of heeft dit een algemene betekenis bij de spoorwegen?
(op tijdelijke snelheidsborden gebruikt men ook 'bollen', is dit misschien een 'tijdelijk' loc nummer of is zoiets onmogelijk?)



3) Ook is op de oudere foto's te zien dat de ruitenwisser-aandrijvingen onderaan gemonteerd zijn - op latere foto's zijn de ruitenwissers bovenaan geplaatst, ik denk dat dit reeds voor infrabel-overname werd aangepast - Is dit gedaan om een groter oppervlak van de ruit proper te maken?


Alvast bedankt,
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

doomslu

Ik kan enkel op vraag 2 antwoorden. Die punten voor het nummer willen zeggen dat de stoomketel werd uitgebouwd. Deze ketel zorgt voor de verwarming van oudere types rijtuigen.
Met zo'n punt er voor is de loc dus niet meer geschikt voor reizigerstreinen, want elektrisch verwarmde rijtuigen kon enkel de 6215 in blauwe livrei verwarmen (vandaar de blauwe livrei).
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirky

de eerste foto: antenne voor de GPS  ;)

Mooi project (weer eens)! Ik volg in stilte!

OMC

Citaat van: Dirky op 22 oktober 2012, 22:23:04 PM
de eerste foto: antenne voor de GPS  ;)

Mooi project (weer eens)! Ik volg in stilte!

Bijna, dat is de antenne voor het GSM-R netwerk.

Voor de ruitenwissers kan ik niet direct op de volledig juiste uitleg komen, maar het komt erop neer dat de meeste 62ers manueel bediende ruitenwissers hadden. Ruitenwissers bovenaan zijn dat, met een ventiel in de stuurpost.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

Steven123

Bedankt  Luc, Dirk en John voor jullie informatie.  Het is altijd interessant om wat meer te weten te komen over al die onderdelen en techniek :)

Even terzijde: Vandaag de brief in m'n bus gekregen dat ik m'n contract mag komen tekenen voor bestuurder nmbs technics!  Na enkele maanden wachten en heel wat technische/psychologische testen hoop ik dus binnenkort rond te bollen op de rails. :D   Maak me wel nog zorgen over de theorie/examens maar daar zal ik binnenkort dan wat meer over weten.

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

GVL

Proficiat, Steven.
Altijd leuk als beroep en hobby zo verweven zijn.

OMC

Succes met de opleiding Steven! Je geen zorgen maken over dingen die je niet kan inschatten, je komt er wel.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

Steven123

Bedankt mannen, maandag de grote dag...  :)




Ik heb hier de afgelopen dagen nog een paar zaken kunnen toevoegen aan de 62.
Eerst begonnen met de raamkaders,




Behoorlijk lastig om deftig aan te vijlen en te schuren omdat het zo'n dun randje werd.











Hier zijn de raamkaders gelijmd, ook is er een dakrand aangebracht en zijn er scheidingslijnen in het dak gemaakt met een vijltje.  Verder ook nog de eerste  handgrepen met staaldraad gemaakt.  Ook de ruitenwisser-platen (de toekomstige ruitenwissers komen langs boven).  Alle deuren zijn ook in de deurkaders gelijmd.




Op de neus zit een klein verluchtings-roostertje met 7 lamellen, ik veronderstel dat dit een luchtfilter is voor de cabine?
Ik heb eerst zitten prutsen met koperdraad maar dat zag er niet goed uit dus heb ik het daarna met plastic opnieuw geprobeerd.




De achterkant is hol en heb ik een afschuining gegeven om aan te sluiten op de 'stompe-hoek'-neus.





De rooster op het dak is intussen ook zogoed als klaar - Ik heb lang zitten zoeken naar een geschikte gaas voor de rooster, alle soorten vliegengaas bekeken maar uiteindelijk heb ik 'doopsuiker' gaas gebruikt van bij de AVA...  Die madam gaf niet toe; "ge moet minstens één meter aankopen"  :-\  Was iets meer dan 2€ dus zo'n ramp was het nu ook niet...  Het gaas heeft een zacht 'ruitjespatroon' zoals ik op de referentiefoto's kan zien en is iets fijner dan vliegengaas.




Tijdens het opspannen werd m'n geduld op de proef gesteld, de dunne gebogen randen die over het gat gespannen staan konden het gaas niet vasthouden... Moeilijk uit te leggen maar het kwam erop neer dat het gaas 'hol' gaat staan als je het over het gat spant.  Toen alles volhing met secondelijm en het gaas maar niet bleef plakken heb ik uiteindelijk onderaan ijzerdraadjes opgespannen waardoor het gaas tegen de plastic boogjes werd aangedrukt...




De gaas hier bijgesneden en klaar om te spuiten.
(de gaas zit onder de randen, maar deze zijn gemaakt van transparante plastic...)





Hier ook nog de basis van de buffers gemonteerd in koper met wat bevestiging-details in plastic uitgesneden.
Eveneens voetgaten onderaan uitgefreesd met een boormachientje, en de neus-ventilatie-roostertjes gelijmd op de neuzen.




De koperbuisjes voor de buffers heb ik gerecycled van een modelbouw-vleugel-verbinding.  Heb de lijm eraf geschraapt en  proper gemaakt.







Deze avond nog een primer laagje gegeven:






Hier zie je nog de diesel-uitlaten in het dak, eveneens koperbuisjes die volledig doorheen het dak zijn geboord. (op die manier kan ik later eventueel nog met een rookgeneratortje experimenteren)




Zo staat hij er nu bij.



Nu moet ik stilaan aan die lamel-roosters op de zijkant gaan beginnen. 
Tijdens de expo ook nog een setje wielen gevonden met de juiste afmetingen, dus dat is ook al een zorg minder :D.

Bedankt voor het lezen ;)
Veel rijplezier,
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

TBCédric

Ja steven, chapeau man! Echt goe bezig. Ik ben benieuwd naar het eindproct
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

ardjoena

Low budget , dat wel , maar het resultaat .... ja wadde. :o
Daar kunnen er veel een puntje aanzuigen.
Dirk
 

Gerolf

Weer een knappe reeks foto's, Steven. Die loc wordt vast prachtig  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Straks kan je zelf een fabriek beginnen met low budget loc's  'stevens low budget fabriek'

(goed bedoelt he!)


Groeten de cé
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

doomslu

Wat opvalt is dat het allemaal zo netjes en strak is. Meesterschap!  :P
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Anarchy


gardevil

Steven, wou dat ik dit kon  :o Machtig mooi en strak!
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?