Beginneling

Gestart door n/a, 25 december 2005, 13:56:32 PM

n/a

Hallo,

Ik heb terug men M?rklin-startsetje bovengehaald en wil graag uitbreiden. Maar ik lees zoveel over analoog, digitaal, wissel- en gelijkstroom. En ik ben daar gene krak in :)

Nu, ik wil gewoon een baan waarop ik enkele locs onafhankelijk kan laten rijden. Om te beginnen 2 locs, wa heb ik dan juist allemaal nodig?

2de vraag:  de rails die ik nu heb zijn van de M-reeks.
Is het goed deze te behouden of beter C-rails te kopen. Want als op termijn de wissels enzo niet meer fatsoenlijk werken, kan ik deze niet meer vervangen.

Alvast bedankt!

Grtzz

n/a

yeeps,

ik kocht een nieuw mobile station van marklin, best wel leuk en handig want er zit een lijst in geprogrameerd met bijna de volledige marklin catalogus van de laatste ... jaren zodat hij direct je loc's herkent. en voor je rails zou ik ( als je een realistische baan wil ) voor de k-rails kiezen en je oude m-rails gebruiken voor plaatsen uit het zicht, het maar een tip h? [;)]

grts en succes

n/a

citaat:
Geplaatst door streetmeister

yeeps,

ik kocht een nieuw mobile station van marklin, best wel leuk en handig want er zit een lijst in geprogrameerd met bijna de volledige marklin catalogus van de laatste ... jaren zodat hij direct je loc's herkent. en voor je rails zou ik ( als je een realistische baan wil ) voor de k-rails kiezen en je oude m-rails gebruiken voor plaatsen uit het zicht, het maar een tip h? [;)]

grts en succes



Het is alleen jammer dat hij alleen die loks herkent welke een MFX decoder in huis hebben, dus alle andere decoders, kun je vergeten, die herkend het systeem niet. Gelukkig herkend ik mijn eigen loks zelf en heb ik daar geen duur kastje voor nodig. Want ik ben veel beter in het onthouden van een twee cijferig getal dan in het onthouden van een 5 cijferig catalogus nummer. Dus wat jij daar nu aanprijst als voordeel zie ik als een groot nadeel. Als je echt digital wil rijden, dan zijn er andere systemen die meer in huis hebben dan Marklin Systems.

Wim.

Jordey

citaat:
Geplaatst door Wim



Het is alleen jammer dat hij alleen die loks herkent welke een MFX decoder in huis hebben, dus alle andere decoders, kun je vergeten, die herkend het systeem niet. Gelukkig herkend ik mijn eigen loks zelf en heb ik daar geen duur kastje voor nodig. Want ik ben veel beter in het onthouden van een twee cijferig getal dan in het onthouden van een 5 cijferig catalogus nummer. Dus wat jij daar nu aanprijst als voordeel zie ik als een groot nadeel. Als je echt digital wil rijden, dan zijn er andere systemen die meer in huis hebben dan Marklin Systems.

Wim.





Dit leidt alleen maar tot verwarring.

Je kunt met een Mobile Station alle Marklin (of van andere merken) locs besturen die uitgerust zijn met een motorola decoder. (delta, fx of mfx decoders). Niet alleen MFX. Als je een nieuwe loc hebt dan moet je 1 keer de loc instellen via het productnummer. Weet je hem niet meer, dan zoek je het op via de Marklin site. Als je het productnummer hebt ingesteld dan hoef je verder niets meer te regelen. Je kunt direct rijden.

Vind je de productnummer niet dan nog geen nood. Dan kan je de loc altijd invoeren via zijn adres, zoals Wim dat doet op zijn systeem.

Het leuke aan een mobile station is dat je geen nummer hoeft te onthouden. Want in de display staat gewoon de naam/type van de loc zoals bijvoorbeeld V100, BR86 etc. Je hoeft alleen de juiste loc te selecteren en je kan dan deze loc besturen.

Een Mobile Station is prima om mee te beginnen. Via internet of via een beurs kan je er makkelijk en goedkoop aan komen. Een Mobile uit een startset met een lichte trafo kost zo?n 30 euro (nieuw). Kijk eens bij kroko-04 uit Papendrecht op marktplaats.nl. Hij heeft geregeld zo?n set te koop staan en hij is zeer betrouwbaar. Bovendien verkoopt hij nieuw. Koop overigens liever een set met de grijze 60 VA trafo. Ook geregeld bij deze persoon te koop. Je hebt dan 300 mA  extra vermogen via de Mobile Station. (Is wel een stuk duurder.)

Ga je later over op de Central Station of  een Intellibox dan kan je de Mobile Station inpluggen op deze systemen. ( bij de intellibox wel via een adapter)

Jordey

n/a

citaat:
Geplaatst door Jordey

citaat:
Geplaatst door Wim



Het is alleen jammer dat hij alleen die loks herkent welke een MFX decoder in huis hebben, dus alle andere decoders, kun je vergeten, die herkend het systeem niet. Gelukkig herkend ik mijn eigen loks zelf en heb ik daar geen duur kastje voor nodig. Want ik ben veel beter in het onthouden van een twee cijferig getal dan in het onthouden van een 5 cijferig catalogus nummer. Dus wat jij daar nu aanprijst als voordeel zie ik als een groot nadeel. Als je echt digital wil rijden, dan zijn er andere systemen die meer in huis hebben dan Marklin Systems.

Wim.





Dit leidt alleen maar tot verwarring.



Lezen is en blijft moeilijk h?

Wim.

Jordey

Ja goed lezen blijft moeilijk. Toch heb ik liever een inhoudelijk antwoord/commentaar.[:)]

Streetmeister bedoelde met herkennen kiezen uit de loclijst. Jij dacht aan MFX. Vervolgens koppel jij daar aan alleen MFX herkennen en de rest kun je vergeten etc

Ik vond dit geen duidelijk verhaal. Vandaar...

Jordey

n/a

bedankt voor de snelle reacties

kheb even gekeken naar de aanbiedingen van kroko 04
het prijsverschil tussen die gewone en die 60 V transfo is wel veel vind ik, nu is mijn vraag  heb ik daar baat bij? Mijn baan gaat niet zo groot worden en er gaan hooguit een 4 ? 5 tal locs oprijden.
Wat betekenen die extra 300mA voor een baan?

Dus als ik het goed voorheb heb ik enkel dat mobile station + transfo nodig?

Grtzzz


Jordey


Voor 2 locs is de lichte voeding prima.

Hierbij de FAQ tekst van marklin

Mobile Station uit H0 startset levert gekoppeld aan de meegeleverde kleine zwarte trafo Max 18 VA = bij digitaal spanning een stroom van 900 mA.
Dit is voldoende voor (1 a 2 kleine Delta locs of locs met een 6080/6081 decoder) of ( 2 a 3 kleine locs met een hoogvermogens aandrijving of C-sinus aandrijving).

Mobile Station uit H0 startset levert gekoppeld aan de meegeleverde grote grijze trafo of de bestaande 6647 of 6002 transformer Max 24 VA = bij digitaal spanning een stroom van 1,2 A =1200 mA.

Dit is voldoende voor (2 a 3 kleine Delta locs of locs met een 6080/6081 decoder) of )3 a 4 kleine locs met een hoogvermogens aandrijving of C-sinus aandrijving).


Jordey

n/a

citaat:
Geplaatst door Rataplan

bedankt voor de snelle reacties

kheb even gekeken naar de aanbiedingen van kroko 04
het prijsverschil tussen die gewone en die 60 V transfo is wel veel vind ik, nu is mijn vraag  heb ik daar baat bij? Mijn baan gaat niet zo groot worden en er gaan hooguit een 4 ? 5 tal locs oprijden.
Wat betekenen die extra 300mA voor een baan?

Dus als ik het goed voorheb heb ik enkel dat mobile station + transfo nodig?

Grtzzz





Nee, ik denk dat je een systeem nodig hebt, weer mee je in de toekomst ook wat mee kunt. Ik zou als ik jouw was iets verder kijken dan alleen Marklin. Er is namelijk veel meer onder de zon.

Wim.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Jordey

Je kunt met een Mobile Station alle Marklin (of van andere merken) locs besturen die uitgerust zijn met een motorola decoder. (delta, fx of mfx decoders). Niet alleen MFX.

Even de zaak helder krijgen. Met deze opmerking wek je de indruk dat MFX ook Motorola is. Dat is niet zo. MFX is een ander protocol.

vandomm

citaat:
Geplaatst door Wim

citaat:
Geplaatst door Rataplan

bedankt voor de snelle reacties

kheb even gekeken naar de aanbiedingen van kroko 04
het prijsverschil tussen die gewone en die 60 V transfo is wel veel vind ik, nu is mijn vraag  heb ik daar baat bij? Mijn baan gaat niet zo groot worden en er gaan hooguit een 4 ? 5 tal locs oprijden.
Wat betekenen die extra 300mA voor een baan?

Dus als ik het goed voorheb heb ik enkel dat mobile station + transfo nodig?

Grtzzz





Nee, ik denk dat je een systeem nodig hebt, weer mee je in de toekomst ook wat mee kunt. Ik zou als ik jouw was iets verder kijken dan alleen Marklin. Er is namelijk veel meer onder de zon.

Wim.
Beste Wim . ben je nu niet erg vaag met je uitspraken van : andere systemen hebben meer in huis dan M S; of "er is meer onder de zon dan Marklin ". Je noemt verder geen namen , geen voorbeelden , ik heb de indruk dat je alleen tegen Marklin wilt schoppen om welke onduidelijke reden dan ook .

Cees .

n/a

citaat:
Geplaatst door vandomm
[brWim.
Beste Wim . ben je nu niet erg vaag met je uitspraken van : andere systemen hebben meer in huis dan M S; of "er is meer onder de zon dan Marklin ". Je noemt verder geen namen , geen voorbeelden , ik heb de indruk dat je alleen tegen Marklin wilt schoppen om welke onduidelijke reden dan ook .



Cees, dan heb je de verkeerde indruk.

Maar als je een lijstje wil:

Intellibox, Twin Center via loconet transponding (werkelijke plaatsbepaling van de lok op de baan.) Via Lissy automatisch bedrijf, zonder PC.
Mogelijkheid om via de PC en besturings software de baan te beveiligen en te automatiseren. Mogelijkheid om via het loconet met meerdere PC's de baan te besturen. Of onder controle te houden.
Meer zelfbouw mogelijk van diverse schakelingen.

Lenz Digital Plus via RailCom plaatsbepaling van de loks op de baan, enz. enz.

Moet ik nog even doorgaan of zal ik maar stoppen.

Wim.









glamo

ik denk dat je beter stopt WIM,het was een beginneling die een vraag stelde een geen specalist zoals jij die zowat alles ken van die systemen!!!
ik denk dat om te beginnen een mobile station een goede keuze is.
de M-rails zou ik vervangen door K of C-rails.

KURT
 

treinbeginner

Eindelijk ook iemand die het begrijpt.Wim zijn bezigheid is soms zijn fustratie kwijt te proberen raken op beginners.
Antwoord niet meer op mijn vragen sinds ik gevraagd werd met welke besturing ik reed "Centraal station".
Wim leer het leven op een positief kant te bekijken.[:)]
Zeg het in mensentaal, zeker voor beginners zoals in de vraag gesteld werdt.
 

n/a

citaat:
Geplaatst door treinbeginner

Eindelijk ook iemand die het begrijpt.Wim zijn bezigheid is soms zijn fustratie kwijt te proberen raken op beginners.
Antwoord niet meer op mijn vragen sinds ik gevraagd werd met welke besturing ik reed "Centraal station".
Wim leer het leven op een positief kant te bekijken.[:)]
Zeg het in mensentaal, zeker voor beginners zoals in de vraag gesteld werdt.



Treinbeginner, ik heb geen frustraties die ik kwijt moet op beginners, dus hier sla je de plank volledig mis.

Als ik niet meer antwoord op vragen van wie dan ook, heeft dat niets te maken met het systeem wat diegene gebruikt. Daar is dan wat anders mee.

Dan even voor de treinbeginner, in mensentaal, er is meer onder de zon, dan alleen Mobile Station of Central Station, dus kijk even verder dan alleen Marklin.

Wim