wissels omzetten (nog maar eens)

Gestart door Havoc, 07 oktober 2012, 13:46:09 PM

Gerolf

De spiegelbolmotoren zijn nog niet genoemd, en niet terecht: Degelijk, krachtig, stil, ...
Enkele microswitches mee laten nemen (als polarisatie en/of terugmelding gewenst is)
Ze zijn zoals andere niet klein, maar met bowdenkabel (al dan niet zelf gemaakt) kan je ze zetten waar je wil.
Allemaal bij elkaar en binnen bereik heeft ook een voordeel als je er aan moet sleutelen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Ik gebruik nog altijd de Roco wisselsschakelaars (ref. 10030) voor onder mijn baan.
Zwaar, krachtig, met vier wisselkontakten, en...voor degene die naar Duits voorbeeld rijden, eenvoudig te vervolledigen met wissellantaarns.
Het enige nadeel.......verdomd duur.
Met vriendelijke groeten
Peter

jacques timmermans

Peter,

Ik moest er even van gaan zitten: Roco´s prijsindicatie van 53,80 Euro (37,90 en  15,90 Euro) voor de wisselaandrijving, welke je aanhaalde en de daartoe horende wissellantaarn. Voor dit geld heb je eveneens een motorische wisselaandrijving van Lux-Modellbau, die een geïntegreerde wissellantaarn aandrijving en twee geïntegreerde hulpkontakten (momentcontacten) heeft. Hierdoor vervalt het soms lastige gepriegel om de Lantaarnaandrijving naar behoren en perfect werkzaam te monteren.

Overigens ben ik niet zo een voorstander van wisselaandrijvingen met schuifcontacten die o.a. in de aandrijvingen van Roco en Bemo gebruikt worden; na verloop van tijd schakelen deze zeer vaak onbetrouwbaar met alle gevolgen van dien. Daarentegen bezitten vele motorische aandrijvingen zgn. momentcontacten, die met behulp van een voorgespannen bladveer omschakelen, waardoor de vonkvorming praktisch miniem is.

Jacques Timmermans

Peter

#18
Jacques,

Ik weet het, maar de meeste van die aandrijvingen heb ik inmiddels al jaren, van de tijd dat die motorische aandrijvingen nog niet helemaal in de mode waren.
Ik ontbreek er voor mijn baan helemaal te verzorgen nog een stuk of 4 en dus ga in niet meer veranderen van systeem. De laatste twee heb ik trouwens kunnen kopen voor 12 euro (zonder de lantaarns-set) Ik heb trouwens geen wissellantaar op mijn baan, maar nabootsingen van Siemens  wisselmotoren.Het enige waar ik nog niet direkt een keuze heb gemaakt zijn de aandrijvingen voor mijn DKW's (2 aandrijvingen per Roco-line DKW nodig)
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Ik heb HO dus wellicht gaat het niet bij Z.
De wissel heb ik door een 1mm (0.5 mag ook)staaldraad die ik aan de schuifbalk van de wissel vast maak (gaatje er in,haakje aan de staaldraad).
Die staal draad in een messing buisje 3mm .
Het buisje aan houtschroeven die ik in de tafel gedraaid heb ,vast gesoldeerd
Alls boven op de tafel.(de wissel liggen op 5 mm kurk)
Zo kom ik met alle wisselaandrijving aan de buiten zijde van de tafel.
Daar staan netjes op een rij 9 wissel aandrijvingen.Goed bereikbaar.
Ik heb hier nog steeds magneet spoelen staan waar mee zelfs een onhandige niet knutselaar een aandrijving kan maken.
Maar ja niemand wil ze.(gratis)
wim

Havoc

#20
CiteerVraag aan Johan: kun je Z-wissels eigenlijk wel polariseren?

Ze zijn er zeker niet standaard voor voorzien, maar ik denk dat het zeker de moeite loont om het te proberen. Mijn ervaring tot nu toe met de standaard wissels is niet denderend. Maar ik ben wel aan het uitkijken naar alternatieven. Zeker voor het zichtbare gedeelte. Deze staan momenteel bovenaan het lijstje: http://www.weichenlaterne.de/pageID_1673095.html Voor het schaduwstation is dat onbetaalbaar maar daar is misschien Rohukan een alternatief. Die hoop ik op een beurs eens tegen te komen (niet in Mechelen, daar hebben de handelaars nog nooit van Z gehoord).

Wat al de andere ideën betreft, er is steeds wel iets van bruikbaar. Ik zal toch dringen aan een testbaan moeten beginnen al was het maar om al die mogelijkheden eens in praktijk in werking te zien.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

oebr

Citaat van: Gerolf op 08 oktober 2012, 12:28:48 PM
De spiegelbolmotoren zijn nog niet genoemd, en niet terecht: Degelijk, krachtig, stil, ...
Enkele microswitches mee laten nemen (als polarisatie en/of terugmelding gewenst is)
Ze zijn zoals andere niet klein, maar met bowdenkabel (al dan niet zelf gemaakt) kan je ze zetten waar je wil.
Allemaal bij elkaar en binnen bereik heeft ook een voordeel als je er aan moet sleutelen  ;)

het lijkt me inderdaad een zeer goeie tip om motoren te groeperen op een goed bereikbare plek en de beweging te 'verplaatsen' naar de wissels.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Cedric

#22
Ben bezig een zelfbouw aandrijving te maken om Tillig wissels via servo's om te zetten. Ik heb onlangs een Proxxon manueel freesmachine en zo'n gasbrandertje gekocht, dus was het tijd om deze eens uit te proberen...






De lange houder heeft niets te maken met de wisselaandrijving, deze dient enkel om mijn testplankje voldoende hoog te kunnen plaatsen  ;)

Ik heb eerst wat op internet rondgekeken en op diverse Duitse fora en websites. Het principe is eigenlijk heel eenvoudig. Het balkje kan schuiven in de vierkante buizen. Deze buizen zijn vastgesoldeerd aan het L profiel en geheel wordt aan het hout bevestigd. Om ervoor te zorgen dat het balkje niet kan eruit geduwd worden zijn er aan beide kant twee U profielen (eigenlijk zijn dit ook vierkante buizen die doormidden gefreesd zijn). Deze U-profielen hebben sleufgaten zodat het geheel bij te regelen is. De boutjes zijn alle drie M2.

De servo trekt of duwt via de veerdraad aan het geheel. Als de servo door omstandigheden teveel duwt of trekt zal het U profiel de balk met wisselstang tegenhouden. Zodoende kan de servo dus nooit de wissel 'kapot trekken'. Aangezien de Tillig heel mooi, maar behoorlijk fragiel zijn denk ik niet dat dit een overdreven luxe is...


PeterC

Cedric,

Een heel stevige constructie en vermoedelijk heel betrouwbaar.  Maar om heel veel wissels op die manier aan te sluiten gaat het toch ook een dure grap worden?  En heel veel tijd vragen om al die constructies te maken?

Groetjes, Peter


Cedric

Peter, van prijs valt dit best wel mee hoor. Bij conrad is het ong tss 6 en 8 euro voor 0,5 m messing profiel. Daarmee kan ik heel wat wissels voorzien. De L profielen heb ik kunnen recupereren van een vorig projectje, eigenlijk zouden ze wat groter mogen zijn.

Voor mijn nieuwe baan zal ik 9 wissels nodig hebben. Als ik de onderdelen in serie maak gaat constructie van de stukken ook wel meevallen in tijd.
Liever nu wat meer werk en moeite dan later zo'n Tillig in stukken te trekken door een kapotte servo of dolgeslagen decoder, want die Tilligs zijn precies wel heel fragiel.

tunnelmotor2000

Hmm, wil hier niet de wijsneus uithangen, zijn er anderen beter in beslagen, maar waarom neem je geen schuifgrendeltje uit de Gamma?
Klein, goedkoop en spaart je een pak werk.
 

SuSke

Enkele vraagjes rond je systeem.

Speling tussen kokertjes en blokje ?
smering nodig ?
als je het moet gaan smeren, wat met stof en andere troep die daar blijft inkleven ?

Misschien een beetje overkill vragen, maar toch ....
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cedric

Suske,
ik gebruik een vierkante messing buis van 8 op 8 en 2 dik, het balkje komt van een vierkant massief stuk van 6. Het balkje kan eigenlijk al zo geleiden in de vierkante buis. Na de gaten te boren en te tappen heb ik met wat schuurpapier korrel 200 het balkje wat bijgeschuurd (om bramen weg te doen) en nu is er een heel minieme speling.

Ik heb er een beetje dunne olie op gedaan (zelfde die ik gebruik voor locs), maar ik denk niet dat dit noodzakelijk is. Ik ben niet echt bang dat er stof of andere zal blijven plakken. Mss nog eens uittesten

Klaas Zondervan

Dit had toch eenvoudiger gekund? Tegenwoordig zie je vaak dat er aan de arm van de servo een verende staaldraad wordt bevestigd, die rechtstreeks het wissel aandrijft. Te ver doordrukken kan je dan voorkomen door onderdeks een paar stuitplaatjes te zetten waar de staaldraad tegenaan loopt.