Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

verweren en doseren balast

Gestart door Bert, 21 december 2005, 15:58:23 PM

glamo

mr TSJOEKTSJOEK;

is de verhouding in soeplepels of in zakjes die je doorgeeft??

KURT
 

Dieter

Het maakt op zich niet veel uit h? of het in soeplepels of zakjes is uitgedrukt. Enkel de hoeveelheid achteraf gaat verschillen.

mvg Dieter.
Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!

glamo

DIETER

mijn intresse ging uit naar de mengeling voor tussenspoor, dus 4 maal gips zou wel goed zijn als je weet hoeveel juist!!
een zak van 5 kg en een soeplepel is wel een groot verschil.

KURT
 

Gerolf

Kurt, dan hangt het er van af hoeveel je in totaal nodig hebt, h?.
De verhouding blijft dezelfde, of je nu theelepeltjes of olievaten als maateenheid gebruikt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Mr-tsjoektsjoek

Hallo,

Zoals reeds aangegeven door andere leden is de maateenheid inderdaad van geen belang.  Ik gebruik maatschepjes die je vindt bij melkpoeder voor baby's.  Dus : eerst kindjes maken dan lepeltjes sparen !!! [:D][:D][:D]
Ik bedoel maar een s?eplepel, filmroldoosje, yoghurtpotje, etc... als je maar telkens dezelfde eenheid gebruikt.

Groeten Mr tsjoektsjoek.




Wat baten biels en rail als de trein niet rijden wil ?

Bert

Bedankt voor jullie reacties[:)]
Ik zal eens moeten binnenspringen in Modelspoorcenter in Brugge.

martintje

Poehee, dat zijn wel veel verschillende zakje die je in huis moet halen.
Komt bij dat ik persoonlijk de korrels van woodland nogal rond vind, niet zo erg als de bagger wat bv busch levert als ballast, maar toch nog te rond naar mijn mening
En als je het ballast naderhand nog behandelt met de airbrush maakt de kleur niet zoveel uit, zeker omdat het na natmaken het ballast altijd verkleurt naar de kleur die je nou net niet wenst.
Ik gebruik de ballast korrels van Anita Decor, deze zijn wat puntiger en zeer klein, die ik vermeng met de poedervorm van dat ballast( de XX00 en XX10 serie), hoe verlatener het spoor hoe meer poeder, en voor opstelsporen die bijna niet gebruikt worden zelfs alleen poeder tot over de bielzen, en daarna even met een afgeschreven wagentje de rails vrijmaken voor de flenzen.
Ik meen dat Asoa dezelfde kiezels gebruikt.

Dat mengsletje met gips ga ik wel s uitproberen, want zo maak ik namelijk al wel het zand. Gips storten waar zand moet komen, na droging maak ik een mengsel van gipspoeder met pigmentpoeders in de goede kleur, het uitgeharde gips natspuiten en dan met theezeefje het gips/pigment mengsel over het natgespoten gips uitstrooien. Na verharding lijkt het net zand, voor de kleur moet je wat uit proberen, want ik rommel ook maar wat aan met kleuren, netzolang tot de kleur naar wens is.

Wat het schoonmaken van een airbrush, ik ben zeer van de luie als het op schoonmaken komt. na het spuiten gooi ik de nozels en pin in een pot met thinner en daar komen ze pas uit als ik weer moet spuiten, tot nu toe altijd goed gegaan, al ligt een reserve nozzle wel klaar [:D]

gr
Marty
ps, op de modelspoordagen in rijswijk sta ik 2 dagen te demonstreren hoe ik de scenry aanpak, dus mocht je vragen hebben, schiet eens langs [:)]
Mvg Marty