Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

verweren en doseren balast

Gestart door Bert, 21 december 2005, 15:58:23 PM

martintje

Bert, je zegt nadrukkelijk dat je geen airbrush wil gebruiken, is dat uit angst of uit principe?
Ik kleur mijn spoorstaven voor ballasten met humbrol, met verschillende rood/bruin/zwarte kleuren waarbij ik de verdikte smurrie uit het potje vis en daar mee schilder, dus niet eerst roeren, en altijd de mat versies.
Daarna ballast ik het spul met n en z korrels (ik bouw in H0)en ga er alleen met een kwast over, in het eggie rangschikken ze het ballast ook niet, ik maak allen de spoorstaven schoon, anders ratelt het zo.
Na droging van de flexlijm spuit ik heel licht alles in met tamiya buff of dessert yellow, wel heel licht en daar komt het verschil met een spuitbus. Een spuitbus is je verf zo moeilijk te  doseren en het moet een heel dun laagje zijn.
Als laatste droogkwast ik de boel met dezelfde kleuren.
Met poeders ben ik  heel voorzichtig omdat de kans groot is dat bij de eerste aanzet de meeste peoder bij de eerste ballastkorrels achterblijft en zeer lastig te verdelen is over de rest.
Als airbrush kan je een goedkope versie nemen, gaat t prima mee, ikzelf gebruik een dual action omdat de stroom verf daar nog beter mee te regelen is, En ik gebruik gewoon een fles lucht, gaat net , mijn bak is optijd gespoten voor de fles ijskoud is en gaat sputteren. dus en compressor is handig, maar niet zoodzakelijk, maakt de buren allen maar wakker, en gebruik ik alleen op het werk bij grotere spuitklussen ( dit laatste stukkie is om je eventuele angst weg te nemen van een airbrush [:D] )

gr
Marty
Mvg Marty

Bert

Niet echt uit angst.
Ik heb er geen en dat is een redelijk grote investering, ik ben namelijk nog maar 17 en mijn zakgeld is beperkt.[;)]
Wat bedoel je dan met een goedkoper model en weet u soms een goede winkel daarvoor zijn niet te ver van Torhout (midden west-vlaanderen)

Bert

martintje

Revell heeft al een beginnersspuitje van 20 a 30 euro leverbaar.
De meeste goedgesorteerde modelspoorwinkels hebben deze beiggenersspuitjes wel op voorraad.
Ik zou je niet kunnen vertellen welke waar zitten in Belgi?.
Misschien red je het nog net om het bij je lijstje aan de kerstman te zetten [:)]

Gr
Marty
Mvg Marty

Tom

Halo Bert ik ben ook van Torhout en ik koop mijn modeltreinen meestal bij Vanbiervliet in Ingelmunster. Maar ik denk dat hun aanbod op vlak van landschapsbouw eerder beperkt is. Hoewel er natuurlijk wel verschilende  materialen te vinen zijn.
Tom

Bert

Mijn treinen koop ik daar ook altijd, maar ik ben nu op zoek naar een winkel waar het gamma in landschapbouw uitgebreider is. Bij Van Biervliet is het redelijk Duits getint.[:(]

glamo

beste BERT,

ga eens een kijkje nemen in SIJSELE bij CL-DECOR. het is ook nog niet veel maar je vindt er toch een stuk meer dan bij VANBIERVIELT en het is in je buurt toch denk ik.
air-brush hoeft niet veel te kosten om te beginnen hoor,ik zelf ben jaren geleden begonnen met een goedkoop pistooltje van 20 euro en een autoband als luchtleverancier. nu heb ik een dure badger en een compressor die gekocht heb met het geld van spiutwerk dat ik deed voor andere.

KURT
 

glamo

dag MARTY;

je probleem dat de luchtpatronen ijskoud worden is normaal, ik heb ze vroeger ook gebruikt en zette ze altijd in een emmer lauw water. je fles wordt zo niet koud en je kan er veel langer mee doen.

ik hoop je goede tip gegeven te hebben

KURT
 

glamo

ik wil ook nog eens mijn recept van ballast geven die voor mij ideaal is. let wel smaken verschillen h?.
woodland scenic:
-1 zakje ws B78
-1 zakje ws B79
-3 soeplepels ws B80
-3 soeplepels ws B81
dit alles medium

KURT
 

janjozef

woodland medium zonder meer kleur speelt geen rol maar wel 1 kleur gebruiken, daarna met de airbrush in roest en enkel andere tinten spuiten, telkens de sporen goed afkuisen. Plekken die niet goed gespoten zijn kan geen kwaad in het echt is dat ook.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

Nu er toch zoveel over airbrush gepraat wordt even een zijpad.

Ik gebruik zelf ook een verfspuitje en de resultaten zijn prima, maar daarna moet dat rotding schoongemaakt worden.[:(!][:(!][:(!]
Tot nu toe haal ik hem helemaal uit elkaar ,en dan maar in de thinner of zoiets,dat betekend dan weer in elkaar zetten de instellingen e.d allemaal op nieuw ,nou ja hou maar op.[:D]
5 min spuiten is 2 uur werk om alles weer schoon te krijgen.
Bij eenvoudig niet schoonmaken kun je het de volgende keer wel vergeten ,kei dicht.
Hoe maken jullie die spuit schoon[;)]
Of tobt iedereen hier mee ????[:(!][:(!]

Peter

Na het spuiten jaag ik er een potje (ik heb een Badger 200 single action) cellulose thinner door. Doe dit wel buiten of onder een veranda waar de deur en/of het raam openstaat.
Op deze manier is mijn Badger weer helemaal schoon voor gebruik.
Wel is en blijft het aangeraden hem na een aantal spuitsessies eens grondig uit elkaar te halen.
En voor ik het vergeet:
Draag ALTIJD een masker tijdens het spuiten !!!!! Verf of thinner in de longen levert geen extra punten op tijdens een wedstrijd.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Mr-tsjoektsjoek

Hallo,

Ikzelf heb verschillende 'recepten' samengesteld voor het ballasteren van mijn sporen.  Ik maak bijvoorbeeld onderscheid tussen een nieuw geballasteerde hoofdlijn en een oud spoor.  Voor een zijspoor en een opstelspoor heb ik nog een andere samenstelling.
Indien er interesse is wil ik deze wel even op het forum zetten.

Verder wil ik nog melden aan Bert dat Modelbouw Center West-vlaanderen een redelijk gamma airbrush-pistolen heeft.

Groeten en vrolijk Kerstfeest [:)][:)]

Mr tsjoektsjoek.
citaat:
Geplaatst door glamo

ik wil ook nog eens mijn recept van ballast geven die voor mij ideaal is. let wel smaken verschillen h?.
woodland scenic:
-1 zakje ws B78
-1 zakje ws B79
-3 soeplepels ws B80
-3 soeplepels ws B81
dit alles medium

KURT


glamo

ik maak mijn spuitpistolen op dezelfde manier schoon als PETER,gaat zeer snel en het is grondig schoon.
voor ik begin met spuiten doe ik dat trouwens ook. zo heb je zeker een zuiver pistool.

KURT
 

Koen

@Glamo en Peter,

Ik reinig mijn pistool op dezelfde manier als jullie maar op het einde neem ik fijne "witte" olie (gebruikt bij naaimachines ed.) en spuit deze eveneens er door. Mochten er dan nog restanten aanwezig zijn, kunnen deze misschien wel drogen maar zich niet meer hechten op ??n van de onderdelen.
Als je de volgende maal het pistool wenst te gebruiken, dien je wel eerst de hele zaak eveneens met cellulose te reinigen (door spuiten).


@Mr tsjoektsjoek

Ik ben zelf een aantal samenstellingen aan het zoeken maar ik ben nog niet tevreden van de testen. Kan je eventueel uw samenstellingen even op het forum zetten? Het lijkt mij wel interessant om iemand anders zijn idee?n hierover te zien.


Koen
Nooit te oud om te leren

Mr-tsjoektsjoek

Hallo,

Op vraag van meerdere personen vind U hierbij mijn recepten die ik gebruik om mijn sporen te ballasteren.  Alle gebruikte strooisel is afkomstig van Woodland Scenics.  De sporen worden vooraf geschilderd met Humbrol 113, verder verweer ik mijn sporen nagenoeg niet.
Soms, als extra detail, breng ik aan het begin van een krappe bocht een vetpot aan op het bovenbeen : dit is een rond asje diameter 4 mm x 3 mm lang die tussen de bielzen aan de buitenzijde gelijmd wordt.
In het spoor wordt met de rijrichting een vette zwarte streep geverfd aan de binnenkant van de rail met zwarte olieverf.

Ziehier mijn recepten :

Hoofdlijn nieuwe ballast :
- 9 x medium B 82
- 3 x medium B 81
- 1 x medium B 79
- 1 x medium B 78
Deze samenstelling geeft een grijze kleur met grote korrel, wat duidt op een (ver)nieuwd spoor.

Hoofdlijn oude ballast :
- 2 x medium B 78
- 2 x medium B 79
- 1 x medium B 80
- 1 x medium B 82
Dit geeft een bruine kleur met grove korrel, dus een oudere bedding.

Opstelspoor :
- 4 x fine B 71
- 4 x fine B 72
- 2 x fine B 73
- 1 x fine B 74
- 1 x fine B 75
- 1 x medium B 80
- 1 x medium B 81
Voor een spoor in een bundel of een doodlopend spoor (cul-de-sac in het spoorjargon)dient deze samenstelling.  Het is veel fijner van samenstelling en vertoont dus minder onderhoud.  Ik gebruik het ook voor wissels, vroeger werden ze met fijnere stenen geballasteerd omdat deze gemakkelijker te onderstoppen waren (voor de komst van de zware onderstopmachines).

Depot-spoor
- 3 x fine B 71
- 3 x fine B 72
- 2 x medium B 78
- 1 x medium B 80
- 5 x medium B 83
Dit wordt gebruikt in het depot.  B 83 wordt sintels genoemd.

Dieselspoor - Depot
- 4 x fine B 71
- 2 x medium B 78
- 2 x medium B 79
- 1 x medium B 80
Dit vertoont gelijkenis met het depot-spoor.  Het verschil zit hem in de afwerking.  De gemorste olie en vetsporen laten donkere glanzende vlekken achter.  Dit imiteer ik met olieverf zoals gebruikt door kunstschilders.  Smeer enkele strepen in het midden van het spoor, eventueel enkele vlekken langs de rails.  Wanneer de verf droog is blijft ze nog glanzen.  M?rklin-rijders moeten wel de puntcontacten reinigen achteraf.

Tussenspoor
- 1 x fine B 73
- 1 x fine B 74
- 4 x fine B 76
- 2 x medium B 79
- 1 x medium B 82
- 4 x gips
- 1/8 pigment
Op plaatsen waar de sporen verder uit elkaar liggen wordt het tussenspoor hiermee opgevuld.  Het is grond (het gips) met er tussenin ballast.  Het pigment is afkomstig van PTB van Compaktuna en verkrijgbaar bij de bouwmaterialenhandel.  Metsers gebruiken het om het voegsel te kleuren.  Het is verkrijgbaar in de kleuren : zwart, rood, bruin, groen en wit.  Hier is de bruine kleur gebruikt en maakt dat de grond er dan ook bruin uitziet.  
Alle samenstellingen worden bespoten met de plantenspuit en daarna gefixeerd.  
Voor het tussenspoor wordt in de nog natte toestand beplanting aangebracht : grassen, vlokken, foliage.