Museum Train World in Schaarbeek vanaf 2014

Gestart door chef garde, 15 september 2012, 07:57:34 AM


Gerolf

Prachtig  8) eindelijk  :P
Ik hoop dat ze plaats genoeg voorzien, want er is véél materieel dat her en der staat te verkommeren  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dgrr57

Citaat van: Gerolf op 15 september 2012, 09:26:25 AM
Prachtig  8) eindelijk  :P
Ik hoop dat ze plaats genoeg voorzien, want er is véél materieel dat her en der staat te verkommeren  :)

Plaats genoeg mag je gewoon vergeten  >:( >:( >:(

Volgens krant Le Soir heeft de NMBS 200 rollende museum stukken. Daarvan gaan er 20 naar het museum en is de rest verdeelt tussen de verenigingen .... maar een 100tal stukken in slechte staat zullen gewoon verkocht zijn als schroot  :(

Citaat van: Le Soir van 15 september 2012 pagina 43La création de Train World a été l'occasion pour la SNCB-Holding de régler ses problèmes de patrimoine, en faisant appel à leur passion ferroviaire. Le vieux matériel roulant de la SNCB, environ 200 pièces, était réparti dans cinq lieux. Le Train World va en attirer une vingtaine. « Le reste va être prêté à long terme entre les différentes associations et lignes touristiques, explique Baudouin Dieu, le président de l'association Patrimoine ferroviaire et tourisme. Et une centaine de pièces, que chacun a reconnues inutilisables ou trop dégradées, vont être vendues, à la mitraille. Le fruit de la vente sera réparti pour aider les différentes associations dans leurs travaux de restauration. »

Rochevalien

Na jaaaaaaren van verwaarlozing en  zelfs het laten verloren gaan van unieke stukken heeft men nu "plots"
20 MILJOEN EURO om een museum op te richten .Dit komt -uiteraard -van ons belastingsgeld, of wat dachten jullie. Ik vraag mij af hoeveel het nog extra gaat kosten om al die loks op te knappen en hoe men denkt dit "railtheater" grafiti -vrij te houden.     

bollen neus

belgie heet niet voor niets "het land van beloften" :) Dus hoe meer men "belooft" hoe..................... ;)

dgrr57

Citaat van: bollen neus op 15 september 2012, 12:27:56 PM
belgie heet niet voor niets "het land van beloften" :) Dus hoe meer men "belooft" hoe..................... ;)

Wie zijn schuld ? Het zijn onze vertegenwoordigers ! Trekt maar zelf uw conclusies  :(

stefanic

Ik was er gisteren bij. Het beloofd in elk geval iets indrukwekkends te worden. Later vernam ik nog dat naast het museum (verder richting Antwerpen) nog een loods komt voor het actieve materieel. Er zal inderdaad een deel van het materieel verkocht worden als schroot, maar de opbrengst daarvan kan dan ten goede komen aan de restauratieprojecten van wat overblijft en daarbij denk/hoop ik dan aan de type 1 stoomloc, en het electrisch treinstel 1935. In de artists-impressions die we te zien kregen stonden dit treinstel 1935 (hopelijk het HELE stel, en niet enkel één koprijtuig, en de rest verschroot...), en de type 12 stomer wel in het -statische- museum.
Er werd ons trouwens op het hart gedrukt dat het geen MUSEUM zou worden maar meer een 'belevenis-ervaring'.
Mijn persoonlijk gevoel daarbij: ik vind het eigenlijk wel fijn om oud treinmaterieel te gaan bekijken (ondekken/beleven) in zijn natuurlijke habitat, een bundel, een locomotiefloods etc waar de geur van smeerolie et rondhangt. Hier zal het meer worden zoals Utrecht (met alle respect voor dat indrukwekkend museum!) waar het spoorwegmaterieel uit zijn omgeving wordt weggetrokken en in een abstracte situatie/scene wordt geplaatst. Het zal daardoor ongetwijfeld een interactief gebeuren worden waar velen zich zullen kunnen uitleven, maar geef mij toch maar die oude locloodsen, spoorwegbundels met wat gras en onkruid, een stapeltje rommelige biels aan de kant etc. als decor. Kijk naar de bewaarplaats van Leuven, Haine-st-Pierre die een perfect decor vormen voor het historische erfgoed. Ook St.Ghislain van TSP straalt die museumsfeer uit.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

marc goovaerts

Nu, als het zoals het museum in Utrecht wordt, zou het alvast een hele verbetering zijn.
Maar met 20 stukken wordt dat een klein afkooksel.

En hoe ze 'beleveniswereld' in België interpreteren hebben we spijtig genoeg al in het Antwerpse MAS mogen ondervinden.
Waar de scenografen zichzelf belangrijker vinden dan de stukken.
Er is in Antwerpen nu nog maar een schijn te zien van wat we voorheen in de verschillende musea mochten bewonderen.
Zo is de miniatuurbotencollectie uit het Steen herleid tot een hoop silhouetten in het donker.  >:(
En al de rest zit in de 'depots', die stilletjes wel uit hun voegen moeten barsten als je weet hoe groot de collectie van de afgeschafte musea was. :'(

Dat de NMBS wat verkopen wil ? Wie regelmatig met de trein rijdt en uit het venster kijkt, ziet overal de massa biels, spoorstaven, wisselmotoren, ... langs de rails liggen. Je krijgt de indruk dat ze er gemakkelijk nog een tweede net mee zouden kunnen bouwen.
Dat ze eerst hun rommel en afval langs en tussen de rails eens opkuisen en verkopen, voor ze enig historisch stuk verschroten !

Havoc

Citeer20 MILJOEN EURO om een museum op te richten .Dit komt -uiteraard -van ons belastingsgeld, of wat dachten jullie.

Dat een museum 20 miljoen euro belastingsgeld kost heb ik geen probleem mee. Ik heb er veel meer problemen mee hoeveel miljoen al die politiekers ons kosten die alles naar de kl***n helpen. Daar heeft niemend iets aan. Het gaat over ons collectief geheugen. Dat is me best iets waard. Gewoon de koning buitenkieperen en dat is al gerecupereerd. Waarom denk je dat ze nu de helft gaan moeten verschroten? Omdat er jaren lang meer verdiend is aan niks te doen.

CiteerMijn persoonlijk gevoel daarbij: ik vind het eigenlijk wel fijn om oud treinmaterieel te gaan bekijken (ondekken/beleven) in zijn natuurlijke habitat, een bundel, een locomotiefloods etc waar de geur van smeerolie et rondhangt.

Weet ik nog niet. Ik ben vorig jaar naar Mulhouse getrokken, en in de eerste loods is het ook een "ervaring". Wel, je ziet er geen barst van wat er tentoongesteld staat. Een loods in het zwart geschilderd, de muren, de vloer, het plafond, alles in het zwart. En de ramen ook dicht. Dan een zwarte loc met 4 (vier) blauwe ledspots erop. Je moet opletten dat je er niet tegenloopt. Nogal een ervaring. Of een wagen met poppen erin in kostuum. Leuk denk je. Tot als je dicht genoeg bent. Dan lees je op de zijkant van de coupé "réservé pour le dames sans accompagement". Maw, voorbehouden voor dames die alleen rijden. En wat zit erin....uiteraard 3 mannen met een hoge hoed. Als die "artisten" nog niet eens iets in hun eigen taal kunnen lezen, laat ze dan er met hun poten afblijven. Een gelegenheid om iets meer te vertellen over hoe toen gereisd en gedacht werd naar de kl***n geholpen. Net zoals mijn bezoek waar ik veel van verwachtte.

CiteerEr is in Antwerpen nu nog maar een schijn te zien van wat we voorheen in de verschillende musea mochten bewonderen.
Zo is de miniatuurbotencollectie uit het Steen herleid tot een hoop silhouetten in het donker. 
En al de rest zit in de 'depots', die stilletjes wel uit hun voegen moeten barsten als je weet hoe groot de collectie van de afgeschafte musea was.

Vergeet het. De modelboten zijn er niet meer. Buiten wat er te zien is zijn ze de container op gesmeten. De volledige collectie plannen en documenten zit in Hamburg. De boten zelf (1:1) zijn ook weg. Niet uitgeleend maar weg. Er zijn gewoon geen depots. Wat in het MAS staat is het. Erfgoed in België is een dode letter. Alles is WEG en zal nooit meer terug komen. (uit gesprekken met mensen die in het circuit zitten vernomen tussen pot en pint)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marc goovaerts

Citaat van: Havoc op 15 september 2012, 19:30:49 PM
CiteerAlles is WEG en zal nooit meer terug komen. (uit gesprekken met mensen die in het circuit zitten vernomen tussen pot en pint)
En dat alles kwam dus oorspronkelijk van belastingsgeld.
Dus eigendom van iedereen. Dus niet meer of minder dan blote DIEFSTAL.
Dank u, stadsbestuur van Antwerpen, geleid door een reclameventje.

Binnenkort verkiezingen... maar erfgoed zal je op geen enkel partijprogramma terugvinden.

Passant

Weet iemand wat er gebeurt met de stoomlok type 7 (unieke compound-machine, naar het schijnt met een ketel in prima staat!) die sedert 40 jaar in depot Leuven staat te rotten?
Ik hoop dat dit unieke stuk niet verschroot wordt...
 

Steven123

#11
Ik zag enkele weken ook een grijze verroeste V36 (-achtige, als ik me niet vergis is dit het oudere type) staan op het depo van Schaarbeek toen ik met de trein voorbij reed, weet er toevallig iemand of die nog in gebruik is?
Ik zou denken van niet, maar ik vond zowel foto's van buiten op de rails als binnen in een werkloods, en vroeg me af of hij mogelijk nog in gebruik is? Hij zag er in elk geval niet al te best uit, ze mogen me gerust een verfborstel in m'n handen stoppen voor een opknapbeurt  :P

Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

dgrr57

HIER en DAAR. De eerste zou moeten hersteld worden in Belgische versie en de tweede zou dienen voor stukken.

Steven123

Citaat van: dgrr57 op 17 september 2012, 09:12:30 AM
HIER en DAAR. De eerste zou moeten hersteld worden in Belgische versie en de tweede zou dienen voor stukken.

Ah! Bedankt voor de informatie. Gelukkig krijgt er dan toch een van hen een nieuw leven en belanden ze niet op de schoothoop  :)
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

rgp

Beste,

Zoals Stefanic was ik er ook bij.  Het zal dus idd een belevenis worden en geen museum.

Voor Rochevalien: 20 miljoen is het totale plaatje en voor die 20 miljoen is er hard gevochten omze vast te krijgen; gevochten door mensen waarvan je het in de eerste plaats niet zou verwachten, nl de CEO himself.  A propos als het van de belastingbetaler niet zou komen van wie dan wel ?

Er is in een zeer nabij verleden aan gedacht om het type 7 en het type 16 opnieuw rijvaardig te maken, maar dit is gecancelled, omwille van redenen die ik beroepshalve niet kan vertellen.

Voor Havoc: die politiekers daar hebben we zelf voor gekozen, maar ja we hebben altijd wel een groot b*kkes tot in het kieshokje.  Ik heb Mulhouse ook bezocht en vindt het een prachtig museum; alleen je moet aan die eerste zaal gewennen: je reist idd door de tijd en als je alle videootjes en teksten leest is het wel boeiend, maar je moet de Franse taal wel machtig zijn.

Steven 123: die V36 behoort toe aan TSP

De meest representatieve stukken komen in Train World en in de achterliggende nieuw te bouwen loods, in Oostende en in Treignes.  De rest gaat naar verenigingen die de stukken die ze zelf willen kunnen opknappen en gebruiken.  De rest wordt verschroot.

Tenslotte: jaren niets doen: jaren geleden bij de verschrotting van de 29 en 44 die buiten te Leuven stonden was er ook heibel.  Ik heb toen de federatie uitgenodigd het dossier te tonen waar ze allusie opmaakten om stukken te recupereren.  Ik heb nooit iets gezien.  Trouwens waarom iets doen: in al die jaren kreeg men maximum 300 mensen op een trein, en dit éénmaal per jaar.  We zijn geen Engelsen, daar is hetb ieder weekend 500 man op een museumlijn (begin september de watercress-line, de Severn en Llangollen bezocht)

Roland