St Andreas-kruis/overwegen - digitaal

Gestart door conmeljanand, 20 december 2005, 13:24:28 PM

conmeljanand

Ik heb een set 'overweg-lichten' aangekocht (Busch HO 5968):D.
Nu zou ik dit graag integreren in mijn digitale baan (Voorlopig gestuurd via Interface Marklin).

De werking moet geco?rdineerd worden met een relais !
Ik heb een elektrische relais 5552 en een magneetart.-decoder 5211 ter beschikking.

Is er soms niemand die me een aansluitschema kan bezorgen ?
Dank bij voorbaat:)
jan

Klaas Zondervan

Dat is toch niet zo moeilijk?
De spoelen van het relais sluit je aan aan de magneetartikeldecoder, precies zoals je een wissel aansluit.
Een contact van het relais gebruik je vervolgens om de knipperlichten aan te sturen. En hoe dat moet staat ongetwijfeld in de handleiding die er bij zit.

conmeljanand

Ik heb dus de connectie kunnen realiseren !

Ze werken [:D] ! Ik werk dus met C-rails, ik heb ze geprepareed om terugmelding te installeren. Als de sector waar zich de signalen bevinden bezet wordt, gaan de rode lichten knipperen, bij het verlaten springt de relais op off. Alles gaat prima [8D]

Nu zou ik een oplossing moeten vinden bij een 2-richtingen overweg, dit met dezelfde componenten. De flip_flop = bezet-nietbezet gaat hier dus niet op[:(].
Het probleem stelt zich op als 2 treinen op hetzelfde ogenblik de sector binnen rijden of verlaten : 2 signalen 'in' en 2 signalen 'out' [:(!].
Kan er mij iemand een idee geven hoe dit op te lossen [?]

PS

Gelukkig nieuwjaar [:o)] aan allen en veel trein-genot in 2006 ![;)]



jan

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door conmeljanand

Kan er mij iemand een idee geven hoe dit op te lossen [?]

Om te beginnen: zie je wel dat je een heel eind zelf kunt komen als je een beetje logisch nadenkt?

En ik kan je wel op weg helpen, maar dan moet je even wat meer achtergrondinformatie geven.

Eerst: die overweglichten, stuur je die aan met alleen maar een aan/uit contact, of heb je daar een wisselcontact voor nodig?

Tweede: als het gaat over twee richtingen, is dat dan over 1 spoor,of over een dubbelspoor?

conmeljanand

- Het busch-systeem (lichten + knipper[;)]systeem) is verbonden met een relais (viessmann 5552), dus indien we over hetzelfde praten een wisselcontact[:I]. Er is altijd stroom, maar 1 keer voor de witte en anders voor de rode lichten. De relais is op z'n beurt met een decoder (adres 117) 5211 verbonden om de relais over te laten slaan.
Door het feit dat de trein in het overwegsegment aankomt, wordt de relais verplaatst, bij het verlaten wordt de relais terug overge- slagen !

- voorlopig is het een dubbelspoor ( later komt er een enkelspoor met 2 rijrichtingen).[:D]

Dank u bij voorbaat
jan

n/a

Als het om dubbelspoor gaat het tweede spoor op dezelfde contacten (draden) aansluiten van het andere spoor. Zolang 1 van de 2 sporen bezet is zal de overweg blijven knipperen. Je moet dan alleen een ander type relais gebruiken, in plaats van een bistabiel relais een mono-stabiel relais. Dus een relais wat terug valt in zijn ruststand als de spanning wegvalt.


Wim.

Klaas Zondervan

De eenvoudigste methode is volgens mij zo: geef elk spoor zijn eigen bistabiel relais, en verbind de wisselcontacten als volgt:



conmeljanand

Dit schema is in de praktijk uitgevoerd en het werkt !

als de trein/verloren wagon ... [:D] in de overweg sectie komt, branden de rode lichten. Is de sectie leeg [;)] branden de witte, zo eenvoudig.

Dank u voor de hulp en tot het volgende probleem ![;)]
jan