Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Digi-taal

Gestart door marimon, 17 december 2005, 15:02:52 PM

n/a

citaat:
Geplaatst door dieseltje

Om even terug te komen op de oorspronkelijke "klacht" van Marc.
Ik ben ook digitaal beginner, heb een Zimo centrale en vind ook dat je op den duur het bos door de bomen niet meer ziet.
let op: het aansluiten van een decoder (met inbouw / solderen etc.) is goed te doen, het aansturen van een wissel op zich ook, maar dan begint het, en ik denk dat daar ook het grote probleem van mark zit : als je wil gaan automatiseren, bv bij voorkeur zonder pc, dan worden er een een trits systemen aangeboden die waarschijnlijk niet allemaal met mekaar compatibel zijn; en stukken hiervan kan ik als digitaal leek best begrijpen en andere stukken dan weer niet.  En je kan dan allerlei websites bezoeken, (over lezen van handleidingen van onderdelen die je nog niet hebt, spreek ik nog niet) maar d'er blijft nog steeds de onzekerheid van : kan zoiets werken ??
Om een concrete vraag te stellen : ik zie dat TAMS een beveiligingsmodule voor schaduwstations heeft ...  Kan dit aan Zimo gekoppeld worden, werkt die besturing voor magneetwissels of voor v motorwissles (om te bouwen via relais veronderstel ik)...
En nadien (voor de rest van de baan) wat is de meest economische manier om een daar verder (voor en na het schaduwstation) een blokbeveiliging aan te hangen ??

Benny



Benny,

Als je op deze wijze te werk gaat, of wil gaan, dan heeft digitaal weinig tot geen nut. Automatiseren, doe je flexibel en gemakkelijker met een PC en een goed besturingsprogramma. Want het eind resultaat is hetzelfde een automatisch geregelde baan, waar als het goed is je niet meer in in hoeft te grijpen.

En als je zegt ik wil zelf ook nog spelen, ook dat kan met een geautomatiseerde baan via een PC. En het is bovendien een stuk voordeliger. Als je geen of weinig kennis hebt van de elektrotechniek, en electronica is het een onbegonnen zaak om de baan zonder PC te automatiseren, zowel analoog als digitaal.

Wim.

n/a

citaat:
Geplaatst door dieseltje

Om even terug te komen op de oorspronkelijke "klacht" van Marc.
Ik ben ook digitaal beginner, heb een Zimo centrale en vind ook dat je op den duur het bos door de bomen niet meer ziet.
let op: het aansluiten van een decoder (met inbouw / solderen etc.) is goed te doen, het aansturen van een wissel op zich ook, maar dan begint het, en ik denk dat daar ook het grote probleem van mark zit : als je wil gaan automatiseren, bv bij voorkeur zonder pc, dan worden er een een trits systemen aangeboden die waarschijnlijk niet allemaal met mekaar compatibel zijn; en stukken hiervan kan ik als digitaal leek best begrijpen en andere stukken dan weer niet.  En je kan dan allerlei websites bezoeken, (over lezen van handleidingen van onderdelen die je nog niet hebt, spreek ik nog niet) maar d'er blijft nog steeds de onzekerheid van : kan zoiets werken ??
Om een concrete vraag te stellen : ik zie dat TAMS een beveiligingsmodule voor schaduwstations heeft ...  Kan dit aan Zimo gekoppeld worden, werkt die besturing voor magneetwissels of voor v motorwissles (om te bouwen via relais veronderstel ik)...
En nadien (voor de rest van de baan) wat is de meest economische manier om een daar verder (voor en na het schaduwstation) een blokbeveiliging aan te hangen ??

Benny



Benny,

Als je op deze wijze te werk gaat, of wil gaan, dan heeft digitaal weinig tot geen nut. Automatiseren, doe je flexibel en gemakkelijker met een PC en een goed besturingsprogramma. Want het eind resultaat is hetzelfde een automatisch geregelde baan, waar als het goed is je niet meer in in hoeft te grijpen.

En als je zegt ik wil zelf ook nog spelen, ook dat kan met een geautomatiseerde baan via een PC. En het is bovendien een stuk voordeliger. Als je geen of weinig kennis hebt van de elektrotechniek, en electronica is het een onbegonnen zaak om de baan zonder PC te automatiseren, zowel analoog als digitaal.

Wim.

treinbeginner

Hallo mannen en misschien vrouwen, nu begin ik er iets van te snappen dan zatten we steeds op de verkeerde gollengte.Maar hoe krijg je van pc alles op baan in grove lijnen indien dit kan?
 

marimon

Wim,
Er zullen waarschijnlijk enkele forumleden nu in hun vuistje lachen met marimon omwille van de informatie die je op het forum hebt geplaatst. Ik had het ook kunnen vinden indien ik de handleiding had gelezen, maar duits is niet mijn moedertaal. Chinees begrijp ik ook niet en dat komt hier nogal frequent voor. (sorry, 'k mag niet giftig doen[:o)]).
Maar stel nu eens: iemand tussen de pakweg 15 jaar en 60 jaar wil beginnen met modelspoor. Hebben geen notie van wat er hun te wachten staat in hun hobby. Hebben geen flauw benul wat digitaal rijden is. Zijn geen elektronicas. Zijn gewoon beginnende hobbyisten. Waar moeten zij hun informatie halen? Door eerst het produkt aan te kopen en te zien dat het niet het gewenste was. Of door duidelijke klare informatie te ontvangen van zij die er allanger mee bezig zijn dan vandaag en die, zoals jij Wim, de enthousiastelingen op een goed spoor[;)] kunnen zetten door hun ervaring? Ik weet het antwoord: het laatste. En daarvoor dient een magazine zoals MSM. Want niet vergeten, in een forum gaat men nogal dikwijls de (zware) technische toer op(maar is daarom niet slecht, integendeel zou ik zeggen voor de gevorderden), en een winkelier verkoopt graag. Al zijn er toch vele goede winkeliers.
Anderzijds, in de Flair of de Humo heb ik nog niets tegengekomen over modelspoorhobby.[^]Dus ...
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

n/a

citaat:
Geplaatst door marimon

Wim,
Er zullen waarschijnlijk enkele forumleden nu in hun vuistje lachen met marimon omwille van de informatie die je op het forum hebt geplaatst. Ik had het ook kunnen vinden indien ik de handleiding had gelezen, maar duits is niet mijn moedertaal. Chinees begrijp ik ook niet en dat komt hier nogal frequent voor. (sorry, 'k mag niet giftig doen[:o)]).



Marimon, nee men hoeft niet in zijn vuistje te lachen, maar alleen maar denken, eerst lezen.
En zoals je in het bericht kon zien, de uitleg was gewoon in het Nederlands, en hoe denk je dat dat komt, gewoon uit de Nederlandstalige handleiding gehaald.
Dus als je nu gevraagd had waar kan ik de Nederlandstalige handleiding van de Lokmaus vinden, dan hadden we een lang verhaal heel erg kort kunnen houden. Hopelijk is dit een leer moment voor een ieder.

http://www.rez.nl/downloads/10760-lokmuis2-nl.pdf

Wim.

marimon

Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

n/a

citaat:
Geplaatst door treinbeginner

Hallo mannen en misschien vrouwen, nu begin ik er iets van te snappen dan zatten we steeds op de verkeerde gollengte.Maar hoe krijg je van pc alles op baan in grove lijnen indien dit kan?



Tja, Treinbeginner, nu hebben we het al een hele tijd over het geven wat voldoende informatie in een vraag.
Dus dit is weer een school voorbeeld van een vraag waar we geen kant mee op kunnen, of misschien toch, gewoon de verkeerde kant op.

Dus geef even aan wat je nu in huis hebt aan digitale besturing geen aantallen alleen in hoofdlijnen. En wat je in gedachte hebt om te realiseren.

Wim.

treinbeginner

In mijn bezit
  centraal station
  mobiel station
  marklin 6021
  memory en keyboards + decoders
 
Bedoeling een duits - belgische baan met bijhorende seinen
         en een rangeerstation
 
Is deze info voldoende
           
 

dieseltje

Allereerst Wim en Klaas bedankt voor de reacties, maar, ik mag misschien wel stellen dat jullie fervente "software"-aanhangers zijn in tegenstelling tot (misschien de meeste) anderen .... ?
Concreet in mijn geval vraag ik me af of de Zimo centrale te koppelen is met de freeware van bv. Koploper (heb de vraag reeds naar pahasoft gemaild..)
Ook hier heeft Zimo (via E. Sperrer) een software maar die kost dan wel zo'n 400 Euro (schijnt wel heel goed te zijn)...
Iemand anders practische voorbeelden ivbm. een Zimo centrale ?

Benny

tonycabus

En Zimo zelf is ook niet cadeau....[xx(]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door dieseltje

Allereerst Wim en Klaas bedankt voor de reacties, maar, ik mag misschien wel stellen dat jullie fervente "software"-aanhangers zijn


Ik ben geen software aanhanger, integendeel. Zelf wil ik niet digitaal rijden. Maar dat komt omdat ik al 35 jaar beroepservaring heb in de elektrotechniek. Daarom doe ik de dingen het liefst via hardware, dat snap ik tenminste.
Maar mensen die grote moeite hebben om elektrische schakelingen te begrijpen adviseer ik vaak om digitaal te gaan rijden omdat je dan met minder kennis sneller tot het doel kunt geraken.