mobil station hulp

Gestart door n/a, 16 december 2005, 13:58:50 PM

n/a

citaat:
Geplaatst door duracell2

citaat:
Geplaatst door duracell2

Mijn boemeltreintje rijdt wel.

mijn santa fee ronkt en licht brand maar geen (lichte)beweging!Zal wel aan mij liggen !



Misschien is hij dan wel gewoon KAPOT. terug naar de winkel dus.

Wim.

n/a

ja jongens niet normaal de ene doet het de andere niet.Zal wel in orde komen denk ik eens ik het systeem beter begrijp.alvast bedankt voor de hulp jordy jurgen en de rest! groetjes  ik ga verder proberen praktijk is makkelijker dan boekje lectuur!A propos ik ben 170euro kwijt voor alles te samen aansluitrails inbegrepen is dit deftig van prijs of niet ?

treinbeginner

Heb een mobielstation gekocht met transfo 60va ,met aan sluitrail ,met port inberepen  voor 61? deze vind ik zeer zwaar van prijs (Bij verborgh in Gent Via E-bay)
 

Jordey

Kan je wel het licht aan en uit zetten van die santa fe. Dan heb je in ieder geval het juiste adres ingesteld.

n/a

Amaai als dit een nieuwe is dan is de mijne zeer duur!Hij komt uit Sijsele C.L.decor

treinbeginner

Ja, was een nieuwe alles nog met beschermfolie en al.Ik dacht wel een koopje gedaan te hebben.Nu staan er geen op maar soms elke dag 1.Let wel op soms 18Va meestal.(uit startpakket).
Dan nog is het een koopje 49,50? + transfo (60 Va) in duitsland  rond de 50? port in. Is nog maar 100? en heb je 2 transfo's een 18Va en ee 60 Va.
http://www.akkermanstreinen.nl/product_info.php?cPath=46&products_id=230
 

Jordey

Of het duur is ligt ook een beetje aan welke je hebt. Er zijn namelijk 2 typen met hetzelfde productnummer. De ene levert max. 1.2 A de andere 1.9 A. De eerste is in de H0 startset geleverd. De tweede met 1.9 A in de spoor 1 startsets. De officieel los te kopen MS is erg duur. Maar levert dan ook 1.9 A.

Hieronder wat meer info (van marklin) hierover:



Mobile Station uit H0 startset levert gekoppeld aan de meegeleverde kleine zwarte trafo Max 18 VA = bij digitaal spanning een stroom van 900 mA.
Dit is voldoende voor (1 a 2 kleine Delta locs of locs met een 6080/6081 decoder) of ( 2 a 3 kleine locs met een hoogvermogens aandrijving of C-sinus aandrijving).

Mobile Station uit H0 startset levert gekoppeld aan de meegeleverde grote grijze trafo of de bestaande 6647 of 6002 transformer Max 24 VA = bij digitaal spanning een stroom van 1,2 A =1200 mA.

Dit is voldoende voor (2 a 3 kleine Delta locs of locs met een 6080/6081 decoder) of )3 a 4 kleine locs met een hoogvermogens aandrijving of C-sinus aandrijving).

Het straks leverbare losse Mobile Station of uit de Spoor 1 startset levert gekoppeld aan de meegeleverde grote grijze trafo of bestaande 6002 transformer Max 38 VA = bij digitaal spanning een stroom van 1,9 A =1900 mA.

Dit is voldoende voor (3 a 4 kleine Delta locs of locs met een 6080/6081 decoder) of )6 a 7 kleine locs met een hoogvermogens aandrijving of C-sinus aandrijving).

n/a


Gelukt!
4 delta locs zijn aangemeld, maar mijn digitaal loc wil niet!
2 x pinkt pictogrammeke: MFX en dan niks meer.
Wat doe ik mis!? Of tekort?!

Jordey

Veel MFX decoders werken niet lekker in combinatie met de MS. Met deze loc moet je dus gewoon terug naar de winkel. De combinatie MFX met MS kun je overigens niets mis doen, omdat je dan niets behoort te doen. Alleen de loc op het spoor zetten, en wachten totdat de loc is aangemeld   bij de MS. Dit duurt ongeveer 3 seconden.

Jordey

n/a

Hallo Jordey dat begint hier goed heb enen digitale en miserie!
Bouw jij zelf om of niet?Ik ben volledige leek op dit vlak en als ik jullie berichten lees is dat latijn voor mij!Dus simpele uitleg en degelijke info is altijd welkom want anders zie je door de bomen het bos niet meer zeker voor een groentje!Op de MS onderaan staat er niet veel op 3.74A 50hz.Men moet wel gewoon worden maar eerste indruk is wel tof om mee te rijden een hele nieuwe wereld (onbekende)gaat open

n/a

citaat:
Geplaatst door Jordey

Veel MFX decoders werken niet lekker in combinatie met de MS. Met deze loc moet je dus gewoon terug naar de winkel. De combinatie MFX met MS kun je overigens niets mis doen, omdat je dan niets behoort te doen. Alleen de loc op het spoor zetten, en wachten totdat de loc is aangemeld   bij de MS. Dit duurt ongeveer 3 seconden.

Jordey



Mag ik even lachen. Ik heb 8 mfx locs en ze doen het prima. Maar een digitale loc zal zich niet aanmelden als het geen mfx loc is. En de locs uit de startsets zijn dit dus niet. Behalve de locs uit de dure sets met 2 locomotieven.

Jordey

Ja ik heb zelf wel eens een lok omgebouwd. (Maar klinkt moeilijker dan het is. Je komt een eind met gezond verstand en een vaste hand.)

De marklin MFX decoders melden zich integenstelling tot de andere decoders van marklin zichzelf aan bij de Mobile Station. Met andere woorden tussen de loc en de Mobile Station worden berichten uitgewisseld. De MFX decoder van de loc vertelt bijvoorbeeld aan de Mobile Station welke functies hij heeft en welk adres het heeft. De functies die de decoder kan aansturen verschijnen dan op de display van de Mobile Station. De Mobile Station gebruikt het adres om de loc aan te sturen waarmee de MFX decoder zich zelf heeft aangemeld. Het adres waarmee de mfx loc zich heeft aangemeld is uniek.

Dit kunnen andere (fx) decoders van marklin niet. Zij ontvangen alleen berichten van de Mobile Station. Daarom moet je op de mobile station locs met deze type decoders instellen via de databank of via een adres (tussen de 1 en de 80).Als je de juiste gegevens hebt ingesteld van de loc, kun je via de Mobile Station signalen versturen, zoals rijopdrachten en lichten aan uit etc.

Overigens krijgt de MFX decoder af fabriek ook nog een adres tussen de 1 en de 80 om deze locs ook via oudere centrales als de control unit 6021 te kunnen aansturen. Dit adres moet je dan wel zelf instellen. Ik heb dit niet geprobeerd met de Mobile Station. Je kunt eens nagaan  in de handleiding van jouw loc op welk adres de decoder is gezet. Kies dan een loc met de zelfde functies in de databank en wijzig vervolgens het adres. In principe zou je de loc nu moeten kunnen aansturen. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Maar eigenlijk zoals ik al eerder zij moet je eigenlijk met je loc terug.


Hieronder een link van marklin Nederland waar veel informatie op te vinden is.

http://www.marklin.nl/systems/

info over mfx in de volgende brochure:
http://www.marklin.nl/systems/folders/pdf/MFX-NL.pdf

Eigenlijk staan hier heel veel antwoorden in op jouw vragen.

Jordey

Jordey

citaat:
Geplaatst door Davy

Mag ik even lachen. Ik heb 8 mfx locs en ze doen het prima. Maar een digitale loc zal zich niet aanmelden als het geen mfx loc is. En de locs uit de startsets zijn dit dus niet. Behalve de locs uit de dure sets met 2 locomotieven.



Toch stuurt mijn dealer (een bekende in Nederland en zelf knutselaar) regelmatig locs met MFX decoder weer terug naar de fabriek omdat de decoder problemen oplevert in combinatie met de Mobile Station. (Afgelopen zaterdag beklaagde deze dealer hierover zich nog bij mij. Ik denk dus info uit de eerste hand te hebben.)

Wat het percentage dat niet goed werkt is weet ik niet. (Overigens heb ik tot nu toe zelf ook nog geen probleem ondervonden met MFX decoders.)

Een goede tip van je is dat ik ben vergeten te vragen of het inderdaad een mfx decoder is. Ik werd getriggerd door mfx in de boodschap van duracell2

n/a

Je kan het motorola adres van een mfx decoder niet veranderen met een mobile station. Dat kan alleen met een 6021. Mfx heeft geen instelbare adressen.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Jordey

..... De MFX decoder van de loc vertelt bijvoorbeeld aan de Mobile Station welke functies hij heeft en welk adres het heeft.

Bijna goed.
De decoder vertelt aan MS welke functies hij heeft, en het MS vertelt vervolgens tegen de decoder welk adres hij krijgt.