... Sint-Maarten... schrootverwerking... in progress

Gestart door mnieuwlaet, 27 juli 2012, 17:35:10 PM

Chrisrail

#60
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

B_Modelbouw

Persoonlijk zou ik inderdaad van de twee dokken, een grote maken ... door het pad ertussen te verwijderen.
Lijkt me iets realistischer 
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


conducteur

Ik zou dat ook doen, één lang recht dok zal veel beter uitkomen denk ik.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

mnieuwlaet

momenteel worden de constructiewerken onderzocht en volgt er een openbare aanbesteding (zoals in ons landeken gebruikelijk, onder de tafel, ligt de aannemer al redelijk vast  ;))

Zou het tussenstuk verwijderen zodat het meer één geheel lijkt. Anders zou het kunnen dat er een heel groot scheepswerf moet gebouwd worden  ;D

B_Modelbouw

Openbare aanbesteding ? Allé ik houd het staatsblad al in het oog ... Of valt dit onder kleine werken zodoende drie prijsvragen voldoende zijn ?  ;)

Als je dan toch bezig bent zou ik een lange rechte kademuur steken en de verspringing verwijderen ... Mogelijk kan zo ook de rails van de walkranen
verlengt worden en volgt er in de loop der jaren een extra investering in walkranen.   
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


mnieuwlaet

De aanbesteding is voorbij en de werken zijn reeds begonnen.
Het rechttrekken van de volledige kaai zal ik niet doen omdat ik anders gewoon de module weer sloop en recths komt er nog een stuk bij.
Het linker deel is meer om een sleepboot te laten aanmeren.





Nog een overzichtje van de module


Voila dit zijn de voorlopige vorderingen.


Alle luide werkzaamheden zijn even voorbij, mijn zoontje in zijn bed en dan ga ik weer verder.

B_Modelbouw

Dat gaat snel ...  Vermoedelijk wordt het later nog een stuk veiliger daar aan de kade met ladders, bolders, ...
(Of blijft het binnenschip dobberen tegen de kaaimuur  :) )
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


mnieuwlaet

Alle details moeten nog aangebracht worden. Op basis van veel fotomateriaal (op internet of zelf in Zeebrugge of Oostende getrokken) maak ik mijn keuzes.
Zodadelijk maak ik de kaaimuur van het rechter deel, had er graag een trap in verwerkt maar deze zal waarschijnlijk op het extra deel komen.
Ja ja er is nog veel werk aan de winkel maar heb tijd eh (toch af en toe)

Frank_N

Hoi Maarten,

Goed bezig!
Wat ik even wilde zeggen was dat in de haven van Rotterdam de schepen van North Sea Ferries eigenlijk ook maar in een kleine haven aanleggen. Ik bedoel deze enorme schepen passen maar net in de havens van Rotterdam en Hull.

Foto's kan ik niet zo gauw vinden. Wel weet ik dat men in de beide havens "om de as" de schepen keert, met heen en weer steken en dat gaat maar NET.
Het duurt een tijdje (misschien wel een 3 kwartier) maar de schepen worden op-de -plaats -rust  omgedraaid.
Ze varen haaks van of naar de kade (met hulp van boegschroeven en tegengestelde draairichting van staart schroeven) , bij voldoende afstand begint het omkeren.
Dus, het zoeen korte kade kan eigenlijk best!
Groet van Frank

mnieuwlaet

Ewel das just. Ik was laatst naar seafront in zeebrugge (duikboor, lichtschip; als chauffeur de lijn kan ik daar allemaal gratis in) en heb ervan gebruik gemaakt om een frietje te eten met zicht op het aanmeren van een reuze containerschip (china line) door 3 sleepboten werd deze op z'n plaats getrokken en geduwd.
Nu komt het punt: als je googlemaps neemt en satview. Kun je zien dat zon conainergigant inderdaad niets over heeft om te draaien enz.
Desalnietemin heb ik toch het uitstekend stuk verwijderd.

Frank_N

#70
Aks het lukt dan: https://maps.google.nl/maps?q=rotterdam+north+sea-ferries&ie=UTF-8&hl=nl

Even inzoomen, op Scheldeweg, in het midden. aub.
Groet van Frank

mnieuwlaet

Inderdaad niet echt veel plaats zou ik zo durven zeggen  ;)

janieburton

 

Herwig

@ Maarten N.  & cie,
...scheepjes,

In vorige berichten:  belangrijk element:   "draaien in het MIDDEN van de vaarweg"    +    "assistentie van sleepboten..".

Die containerzeeschepen aan de jachthaven =  tegenover het Marine-dok, te Zeebrugge, worden ook door slepers verplaatst, dacht 'k.
(Trouwens een leuke beschutte plek om te gaan zitten bij felle noorderwind...)

Die zeer korte/krappe H0-aanlegkades op uw beloftevol baantje, had ge misschien kunnen behouden voor het aanleggen van bijvoorbeeld een veerpont, die kunnen varen als   "een krab" ,  gewoon over stuur- of bakboord, dus.
Het H0-binnenvaartschip  (lichter), dat er  (voorlopig?) lag, kan niet zo vlot/snel  (economisch/veilig) manoeuvreren, zeker niet als er nog niet geïnvesteerd is in een nabouw-boegschroef.  De verhouding  H0-lengte  schip/aanlegplaats was niet optimaal... .

Misschien is er wel een gedocumenteerd scheepjes....forum?
Herwig..




mnieuwlaet

Voila zie, de kademuur is al geplaatst en in basiskleur gestoken. Het rechter deel moet nog gemaakt worden, gezien als vernieuwd komt deze op palen te liggen.
Ik moet nog de stootkussens maken voor het nieuwe deel en verder een lichte verwering van een recent vernieuwde kaaimuur.
Daarna natuurlijk nog vele details.





Morgenavond moet ik helaas weer werken voor vier werkdagen en twee rust dus een klein beetje minder tijd voor de bouw, maar ideaal om met ideën te komen voor de details. Hoe ze te maken van welk rest- of recuperatiemateriaal.