Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

TREKKRACHT van LOCS

Gestart door TECHWIL, 18 juli 2012, 12:58:39 PM

TECHWIL

TESTEN van de TREKKRACHT van HO LOCS

Heb altijd al spijtig gevonden dat bij de aankoop van een loc men nooit weet hoeveel die loc wel aan trekkracht heeft.Hoogstens komt men te weten of er wielen met anti-slip bandjes worden gebruikt.
Zeldzaam zijn de reviews waar de trekkracht wordt weergegeven, nochthans de belangrijkste taak van een loc is trekken.
Gezien de regendagen waarmee  wij opgezadeld zitten heb ik getracht eens zo een trekkrachtmeter ineen te steken.
Basisprincipe :
De loc trekkracht is een horizontale aan de trekhaak verkregen kracht.
De meeste goedkope 0 tot 3 kg weegschalen voor huisgebruik wegen verticaal en zijn precies tot op 1 gram, die precisie is juist wat ons interesseert.
Dus een systeem bedenken dat deze horizintale kracht omzet naar een verticale.
Oplossing: een metalen staafje op 90 ? plooien met 2 even lange benen en dit aan de hoek scharnierend ophangen . Aan het uiteinde van het verticaal hangende been een soepel koordje bevestigen met een haakje om aan de loc te hangen.
Het andere been dat horizontaal staat via een tussenstuk op de weegschaal laten drukken.
Als beide benen even lang zijn zal de tekkracht in gram door de weegschaal worden weergegeven.
Toen enkele weken geleden bij ALDI een mooie keukenweegschaal voor 12 ? werd aangeboden was het startschot gegeven.
Dit is het dan geworden :





Het spoor ligt los op de plank en kan in langsrichting schuiven. Alle soorten sporen kunnen dus gebruikt worden. Hier werd gebruik gemaakt van C-rails.
Via de krokodilklemmen wordt de locspanning op het spoor en bovenleiding aangesloten.
METINGEN :
1)TREKKRACHT HORIZONTAAL
-Haak de loc aan het koordje zonder dit te spannen.
-Zet de weegschaal op 0, het gewicht van het tussenstuk en horiziontaal staafje wordt zo niet meegerekend.
-Zet spanning op spoor of bovenleiding, loc begint te rijden en spant het koordje op, noteer het gewicht op het ogenblik dat de loc begint te slippen.
2) TREKKRACHT op 3%
-leg onder de basisplank langs een kant een plankje zodat de basisplank 3% helling heeft.
-Herhaal de procedure hierboven en noteer de tekkracht met 3% helling
3) SCHUIVEN-Kracht nodig om een stilstaande loc over het spoor te trekken of beter gezegd te schuiven.
-Aan de rechterkant van de plank werd een draaihandeltje met koordje gemonteerd , dit koordje wordt aan het spoor gehaakt,door te draaien wordt het koordje opgerold en doet het spoor verschuiven.
- Schuif het spoor helemaal links en haak de loc aan het weegschaalkoordje zonder het te spannen
-Zet de weegschaal op 0.
-Draai nu aan het handeltje zodat het spoor naar rechts begint te schuiven.
-Het weegschaalkoordje spant op en de loc begint over het spoor te schuiven
-Noteer deze schuifspanning op de weegschaal.
SCHUIVEN op 3% helling
-leg onder de basisplank langs een kant een plankje zodat de basisplank 3% helling heeft.
-Herhaal de procedure hierboven en noteer de schuifspanning met 3% helling
RAPPORTEREN
Noteer in bijvoorbeeld een EXCEL-sheet volgende gegevens :
a) NAAM loc
b) Aantal ANTI-SLIP banden
c) GEWICHT van de loc
d)TREKKRACHT horizontaal
e) SCHUIFWEERSTAND horizontaal
f)TREKKRACHT 3% helling
g))SCHUIFWEERSTAND 3% helling
h) TRACTIEINDEX =Gemiddelde tussen TREKKRACHT en SCHUIFWEERSTYAND

Men krijgt dan dit soort rapport :


WAT KAN MEN BESLUITEN :
-Locs met een TREKKRACHT onder de75 dat is miserie
-80 tot 110 is goed
-110 tot140 is zeer goed
- boven de 140 is uitstekend
-ANTI-SLIP banden verhogen de trekkracht met 1,5 tot 2x
-Sommige ANTI-SLIP banden(zachter rubber) zijn beter
-Bij sommige locs zonder ANTI-SLIP banden is de TREKKRACHT = SCHUIFWEERSTAND, bij anderen dan weer niet waar TREKKRACHT>SCHUIFWEERSTAND, dit is waarschijnlijk het gevolg van het schuintrekken van de bogies.
-Gewicht speelt een kleinere rol dan verwacht, het aantal ANTI-SLIP banden daarentegen is overwegend, alle locs met 4 ANTI-SLIP banden scoren hoog
- TREKKRACHT is niet altijd > SCHUIFWEERSTAND, draaiende wielen kunnen een wisselende druk op het spoor uitoefenen en zo aan trekkracht verliezen.
-Op een helling van 3% verliest een loc heel weinig aan trekkracht

VOLGEND PROJEKT
Meten van de trekweerstand van wagons , alleen en gekoppeld.
Heb zo het vermoeden dat de trekweerstand van een reeks gekoppelde wagons niet gelijk is aan de som van de trekweerstanden van elke wagon afzonderlijk.
Ook gaat bij hellingen het gewicht sterk de trekweerstand beinvloeden.
HOE : Een meetwagon welke tussen de loc en de trein komt en uitgerust is met een veer welke uitgerokken wordt door de koppelhaak welke de trein trekt.Noteren hoe ver die veer uittrekt geeft ons dan de trekweerstand
RENWIL

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

leuke beleving van de hobby [:)] Echt mijn Ding!

Voor de trekkrachtmindering op een helling is enkel het eigen gewicht van de lok een speler in het formuleke. Pure logica - zonder rekening te houden met wrijving en andere moeilijke toestanden - zou de trekkracht-mindering op een helling van 3% gewoon ongeveer 3% van het gewicht van de lok moeten zijn... (niet berekend maar natte vinger logica)

Met wagons zal je heel andere cijfers zien. Om een rijdende wagon in rechte lijn voort te trekken aan een constante snelheid zal je amper iets nodig hebben. Enkel voor het in beweging brengen zal er een kracht nodig zijn.
Zet je die nu op een helling, dan zal je continu - bij een constante snelheid op een rechte lijn - 3% van het gewicht van de lok moeten verslepen...

Tof! Ik wil echt het vervolg van de resultaten zien!

Chapeau!

ToThePoint

U kan natuurlijk ook duwend de kracht van een loc testen ipv te trekken. Heb dat ooit eens laten zien met een lima loc enkele jaren geleden.

HIER dat bewuste filmke.

En met zo'n weegschaaltje en al duwend is het makkelijk om al duwend de helling test te doen. het weegschaaltje op een wagon en rijden maar. Of wielen onder dat weegschaaltje. Voordeel is dat het analoog is, dat is toch enigszins beter om uit te lezen dan een digitale die alsmaar verspringt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Frank_N

Goed bedacht,Chapeau!
Klein vraagteken erbij, zoals dirky ook opmerkte: Zoals je beschrijft gaat het hem om een min of meer "dood" gewicht. Een stam (meerder wagonnekes) zal beslist eens gaan rijden, want daar zitten wielen onder[:)] Hoe wou je dat dan doen?
Heeft iets te maken met impuls-moment, volgens mij[?]

Edit1) Met impuls moment bedoel ik dat als je trein eenmaal rijd er minder trekkracht voor nodig is het zaakje aan de gang te houden. Gaat dus om de eerste aanzet. En daar is wat anders voor nodig.
Groet van Frank

ardjoena

Rubberbandjes , da zou nog een oplossing zijn voor mijn spoor 0 en de trekkracht verhogen [:D]
Niet echt de bedoeling om rondjes te rijden met zoiets , maar het lukt net.De veiligheids klep wel bijgedraaid tot 4 bar. Ik weet het , het mag niet zonder ketel keuring.[}:)]
Dirk

 

ERVIN

Trekt dat kleine locje jou helemaal alleen vooruit???[:0]

ardjoena

Jawel, en zonder rubberwieltjes.[:D][:D]
Dirk
 

Frank_N

Zeg Dirk, Antislipbandjes niet nodig...
In real live deden ze dat met zand[:p]

Knap man!![:0]
Groet van Frank

Gerolf

Erg mooi en blijkbaar beresterk locje, Dirk [8D] [:p]
@ Techwil: knap bedacht - zou nog iets zijn voor MSM [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ardjoena

Eerlijkshalve aan toevoegen dat het een spoor 1 smalspoor locje is.
M.a.w. een stuk groter dan een normaal spoor. De wieltjes zijn amper 30 mm en de boring 12 mm. Daardoor wel wat kracht.
De ketel heeft een diameter van 50 mm en is gasgestookt.
Achter in de kolenbak was ook wat extra gewicht gelegd. Dus wel wat "gefoefeld"
Ook de verroeste rails spelen in het voordeel.
Dirk
 

eddy

Foei Dirk foefelen[}:)],dat zijn we niet gewoon van u.Maar inderdaad ik ben altijd versteld van de kracht van zo'n live steam lok's.

groeten eddy

jean-luc

@ Techwil: ik kan Gerolf alleen maar bijtreden, heel ingenieus bedacht en zeker een bijdrage in ons lijfblad waardig [:)]
Zo krijg je eens aan andere benadering van onze hobby [:)]

eve

@ TECHWIL.

Goed uitgewerkt.
Voor jaren heb ik ook trekkrachtmetingen op H0-loks gedaan. Het systeem was zeer eenvoudig : koordje aan trekhaak lok, horizontaal over een katrolletje naar vertikaal met een bakje waarin gewichten gelegd werden.
Mijn bevindingen kwamen grotendeels overeen met de uwe.

Bedoeling was anti-slip-banden uit te schakelen door via extra gewicht een ongeveer gelijk grote trekkracht te bekomen. Dat lukte vrij aardig : meestal heb je voor het trekken van een sleep "bewerkte" rijtuigen of wagons (gegraphiteerde aslageringen) geen al te grote trekkracht nodig.

Extreem geval : een Hamo-V200.1 (ca.450 g) heb ik op ca. 900 g gebracht (er was toch plaats zat) om zonder anti-slip-banden een gelijke trekkracht te krijgen als m?t... Zeer belangrijk is dan ook waar je het extra gewicht plaatst.

Een hier nog niet besproken fenomeen : eenzelfde lok op twee verschillende rails (ik bedoel fabrikaten) gaf verschillende resultaten... Ik denk dat dit ligt aan de breedte van de rail, daar waar het lokwiel rust op de railkop.

Erik

Doornroosje

Ik ga eens testen met extra gewicht in de locs doen om extra trekkracht te bekomen. Vroeger nooit aan gedacht aan deze optie.