Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

hoe landschap aanvatten??

Gestart door stp, 15 juli 2012, 16:27:03 PM

conducteur

Ik ben niet zo'n fan van de methode met spanten en gaasdraad, vanwege het gewicht en de dure houten platen die je ervoor nodig hebt. maar het resultaat is voor de eerste keer zeker niet slecht, en het is dat die telt.
ps: heb je je mail al eens bekeken? You have mail!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

stp

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik ben niet zo'n fan van de methode met spanten en gaasdraad, vanwege het gewicht en de dure houten platen die je ervoor nodig hebt. maar het resultaat is voor de eerste keer zeker niet slecht, en het is dat die telt.
ps: heb je je mail al eens bekeken? You have mail!



Bedankt. Nu over dat gewicht : alu gaasdraad weegt echt niet veel. 5 steuntjes in MDF 3 mm weegt misschien 50 gram. En de 'gips'  dat ik gebruikte is plamuur, ik was verbaasd hoe licht dat is. Maar goed, isomo zal vast een stuk lichter zijn.

Heb mijn mail gecheckt, en heb je een mailtje terug gedaan...
Normaal moet je die gehad hebben [:)]


Johan Poelmans

Depends volgens mij van de hoogteverschillen die je modelleert: mijn baan in een belgisch thema met kleine hoogteverschillen. Het grootste verschil is een spoorberm van 1,5m... Dan is isolatieplaten versnijden the way to go. Maar ik vraag me af hoe je met isolatieplaten omgaat wanneer je de autolaadkaai van Klosters (CH) in model bouwt...

PS: de Rhatische Bahn geeft je een compleet verantwoord excuus om achtbaan-modelbanen te bouwen door gebergte :D
 

conducteur

Met die paar stukjes valt dat nog zeer goed mee van gewicht, maar als je zo een ganse baan maakt, met meer relief dan nu[B)]. Het gewicht is bij jouw wel niet van tel, gezien het een vaste constructie is.

Met isolatieplaten kun je perfect grote heuvels nabouwen. In de treinclub zijn we bezig met het station van Kautenbach, en de bedoeling is om de heuvels achter het station zo goed als mogelijk op schaal weer te geven. Dat is ongeveer 110 meter hoogteverschil om uit te beelden.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Geen slechte test [;)]
Enkele suggesties:
- die stelijzers heb je niet nodig om de spanten recht te zetten. Een tikje lijm is voldoende, de gaas-met-putty wordt toch zelfdragend
- de helling is wat steil voor een graskant. In werkelijkheid spoelt dit weg. 45? is echt een maximum.
- meestal heb je tussen zo'n berm en het spoor ook nog een greppel (afwatering, opvangen van "brokken", ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stp

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Geen slechte test [;)]
Enkele suggesties:
- die stelijzers heb je niet nodig om de spanten recht te zetten. Een tikje lijm is voldoende, de gaas-met-putty wordt toch zelfdragend
- de helling is wat steil voor een graskant. In werkelijkheid spoelt dit weg. 45? is echt een maximum.
- meestal heb je tussen zo'n berm en het spoor ook nog een greppel (afwatering, opvangen van "brokken", ...)



Bedankt voor de tips.
- die stelijzers leken me makkelijk want dan moest ik niet wachten tot lijm droog was.
- inderdaad: de helling zal wat zwaar zijn, niet ovrr gedacht
- hmm, een afwatering zal niet echt meer lukken. Om over na te denken

Ben best al tevreden dat je me niet compleet afbreekt en het werk op zich nog OK vindt...
Het was een leerrijk eerste projectje

Michiel

Goe bezig, Stephan! Dit ziet er al goed uit. Gewoon verder bouwen, ervaring is de beste leermeester! (net na Gerolf) [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

Dat ziet er niet slecht uit.
Mag ik toch wat zeggen (sorry enkele zijn mij al voor geweest zie ik pas)

Duur gaas is echt niet nodig.
Het gaat ook met oude kranten in de behanglijm.
Ook de houten plankjes met beugels kun je rustig vergeten.
Lijm wat houten blokjes,lege doosje en dergelijke op de plank met houtlijm.
Leg daar 5 of zes lagen dik, stukken krant overheen gedompeld in de behangplak.
Droog laten worden en ideaal te bewerken.

Met jou methode is niks maar ze is onnodig duur en veel meer arbeid.
Ik zal niet vertellen wat als basis vor mijn heuvels gediend heeft,maar er staan zeker twintig merken van alles en nog wat op de doojes.[:I][:I]
Maar niemand die het ooit ziet[:p]

Oja dat gras,de scheiding tussen licht en donker is veel te scherp.
Gooi licht en donker door elkaar dat werkt natuurlijker.

Is hulp he,geen kritiek

wim

Johnnytrein

Het dure gaas kan je ook vervangen door metalen vliegen gaas en zelfs kippengaas is goed bruikbaar.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

stp

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Het dure gaas kan je ook vervangen door metalen vliegen gaas en zelfs kippengaas is goed bruikbaar.



Hier kan ik niet mee akkoord gaan.
Kippegaas os veel te grote mazen en erger nog : binnen enkele maanden gaat dat roesten en komen er donkere plekken naar boven...

ysbeer

citaat:
Geplaatst door stp

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Het dure gaas kan je ook vervangen door metalen vliegen gaas en zelfs kippengaas is goed bruikbaar.



Hier kan ik niet mee akkoord gaan.
Kippegaas os veel te grote mazen en erger nog : binnen enkele maanden gaat dat roesten en komen er donkere plekken naar boven...



Goed kippengaas roest niet.
Is prima bruikbaar,tenzij je buiten gaat staan met je baan.
Heb je trouwens ervaring met die bruine plekken e.d of van horen zeggen ?
wim

argilla

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Het dure gaas kan je ook vervangen door metalen vliegen gaas en zelfs kippengaas is goed bruikbaar.





aub geen kippengaas , tenzij van dat groen spul. Gewone kippendraad roest als je nadien gaat kliederen met gips. Komt zelfs door 4 lagen krantenpapier en/of ( of beide samen) door het gips. Spreek uit ervaring
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Peter

Ik haal gewoonlijk in de lokale ijzerwinkel vliegengaas Dat bestaat hier in dris soorten, namelijk in ijze, in aluminium en in kunststof (groen of grijs) Ik geef de voorkeur aan die aluminium. Iets duurder, maar verwerkt heel gemakelijk en .....roest niet.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Ik volhard in mijn mening (ook ervaring)
Goed (gegalvaniseerd)kippengaas roest nooit (nou ja niet snel)

Arme belgische kippen in zo een roest hok[:D]