Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

AC naar DC HAG

Gestart door janieburton, 04 juli 2012, 03:28:35 AM

janieburton

Heb op en rommelmarkt van een braderij voor een spotprijs(verkoper wist niets van treinen af) 3 personenrijtuigen en een groene "triebwagen" gekocht in een zeer uitzonderlijke goede staat(geen beschadegingen aan de verf).

E?n probleem het is AC.

Kan ik de rijtuig AC wielen vervangen door HAG DC wielen en dan gebruiken op een DC baan?

En is het mogelijk om de AC motor van de"triebwagen" simpel te vervangen door een DC motor( blok met motor en wielen, blijkbaar standaart motorblok voor alle modellen) van HAG en dan op mijn DC baan gebruiken?

Alle modellen van HAG zijn steeds in AC en DC verkrijgbaar, daarom veronderstel ik dat de basis voor hun modellen een DC model is waar men voor AC gewoon AC onderdelen onder heeft geplaatst.

Of is dit te simpel om waar te zijn?

 

doomslu

#1
De assen vervangen van rijtuigen is eenvoudig en volstaat.

Ombouw van locomotieven is wat anders. Ik heb het nog nooit gedaan, maar heb me steeds laten vertellen dat van AC naar DC een zware klus is. Alle wielen moeten vervangen worden.
Onmogelijk is het echter niet, dus ik laat het woord aan de ervaringsdeskundigen hier... [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

#2
De motor vervangen hoeft niet direct, dat hangt van het merk af. Je zegt niet precies over welk type het gaat.
Bij Marklin kan je de elektromagneet vervangen door een permanente magneet. De rest is knippen en solderen.
Ook voor locomotieven zijn vervangwielen te krijgen. Zelf heb ik er ooit een omgebouwd door de wielen te isoleren: een goede boormachine of beter een draaibankje is wel een must.
Maar als je zegt dat HAG de beide types heeft...

Gerolf

#3
citaat:
Geplaatst door Huugooke
dat hangt van het merk af. Je zegt niet precies over welk type het gaat.
Er wxordt een groene triebwagen van HAG genoemd, dus zou ik denken aan HAG #151 SBB-FFS Triebwagen RBe 4/4 nr. 1408 of variant

Misschien zijn de wielen wel ge?soleerd. Als een merk beide versies levert, maken ze het zichzelf soms makkelijk [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw