Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Ronald's nieuwe American Civil War layout in H0

Gestart door Ronald, 13 juni 2012, 13:05:07 PM

Michael

Ronald, leuk thema, en dat maritieme is ook eens wat anders dan de standaard baantjes. Succes met de bouw.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Ronald

Ik pak de draad weer op met deze baan en bouw er een module bij. Was al begonnen en trek hier even bij:

25 september:

Zo, daar was ik weer. Na een gigantische zomerdip begint het weer te kriebelen. Na lang wikken en wegen stel ik een H0 project nog even uit en stort mij toch weer op de 1:55 schaal. De baan is eigenlijk nog lang niet vaak genoeg tentoongesteld, dus een investering in deze kan zeker nog wel.

Wat ik ga doen is er een module bijbouwen. Er is geen omloopspoor dus rangeren is erg lastig nu. Verder wil ik wat gaan doen met de gebouwen van Renadra Limited (http://www.renedra.co.uk/) :



Verder wil ik er een draaischijf op van Kitwood Hill Models. Die heb ik dan ook vanmiddag besteld:



Tot zover, eerst morgen een weekeindje Valkenburgse Meer draaien. Daarna weer bouwen :)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

29 september:

Zo, officieel is de bouw gestart! Na het afgelopen weekeinde weer eens met de baan gespeeld te hebben worden mijn plannen ook in mijn hoofd goed zichtbaar. Da's handig als je bouwen wilt, toch? Dus vanavond het eerste 9mm populieren plaatje gehaald om het kop- en tussenschot uit te tekenen.

Daarvoor eerst de maten van de 2e bestaande module overgenomen, op papier gezet en dat vanavond uitgezet op de plaat:



Het 2e tussenschot op dezelfde manier uitgezet op de plaat, dit wordt weer een van mijn beruchte U'tjes:



Omdat deze module afgerond wordt op het eind zal de constructie wat afwijken. gaandeweg de bouw ga ik dat uitwerken en oplossen. Doe dat eigenlijk altijd zo en voor mij werkt dat prima.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

30 september:

Het gaat weer verder. Na een dag werken en de avondmaaltijd en de daarbij behorende avonddip maar snel wat gaan doen.....  spullen klaargelegd en eerst het kopschot uit de plaat gezaagd:



Daarna de 2e module op zijn (kopse) kant gelegd en het kopschot erop gelegd. Gefixeerd heb ik het met een paar grote veerklemmen:



Na goed uitgelijnd te hebben de 2 onderste gaten geboord waarmee deze module al werd vastgezet op zijn onderstel. Daarna 2 gaten bij geboord in de achterst staande kant. Totaal 4 dus waar we straks mee kunnen koppelen:



Intussen de binnenboog afgetekend:



En zie, het past. Wel moet de onderste drager nog wat smaller, had even geen rekening gehouden met de dikte van de grondplaat die er nog op komt:



En beide schotten na een goed half uurtje werk:



Morgen weer verder!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3 oktober:

Vanmorgen snel met mijn kleindochter de Karwei ingedoken en 2 plaatjes 9mm gehaald. Op de bok gelegd en begonnen de grondplaat af te tekenen. Ter plekke beslist dat de module toch 100cm lang gaat worden. Gecombineerd kunnen ze dan precies in de Mazda.
De plaatjes:



Aftekenen:



En uitzagen:



Pas gemaakt en op het kopschot bevestigd. Doe ik met watervaste houtlijm van de Action (lekker goedkoop) en spijkertjes (0,8 x 30mm):



Zoals eerder vermeld moest de dikte van de plaat nog van het U'tje af. Dus weer aftekenen:



En afzagen, zo gaat het beter passen:



En zie, als ook de U er onder zit begint het waarlijk op een module te lijken:



De U zit daar omdat ik de hoek af wil ronden zodat je helemaal in de module kunt kijken.
Ik wilde verdergaan met de achterwand maar zag dat de klok 12 aangaf. Aangezien ik nog een late dienst moet draaien was het tijd om te stoppen. Morgen verder!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4 oktober:

Zo, vanmiddag weer even wat geklungeld. Was mooi weer en ik had vrij.
Een achterwand moet er komen, deze afgemeten en gezaagd. Hier de passing:



De hoek wil ik afgerond hebben. Daarvoor voor de bovenkant een hoekplaat gemaakt:



Die moet nog afgerond worden maar dat komt later. Voor het bepalen van de plek van de draaischijf de beschrijving (die ik toegestuurd heb gekregen van de maker) erbij gepakt om te kijken hoe groot deze precies is. En om de plek echt goed te kunnen vinden eerst een mal gemaakt. Daarvoor een latje met spijker genomen en de middenmaat bepaald:



Cirkeltje trekken:



Uitgezaagd krijg je dan een draaischijf :) :



En hij kan hier:



Of hier:



Uiteindelijk is helemaal rechts zoals gepland de beste plek. Na die afgetekend te hebben de hoekafronding bepaald op dezelfde manier als dat ik de schijf had gemaakt:



En dat wordt dan zo:



Afgezaagd en direct de plafondplaat afgetekend:



En gezaagd:



Met behulp van mijn echtgenote (voor het vasthouden) de plaat erin gelijmd en gespijkerd:



En een voorfries gemaakt. En dan ziet de module er tot nu toe zo uit:





Morgen weer meer, nu eerst eten en een nachtdienst draaien :)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5 oktober:

Begonnen met het "dak" aan de ronde zijde:



2 strippen gezaagd van 6 cm breed:



Passen:



En plakken:



Steuntjes voor de bocht:



Alles is zo gemaakt dat er een strook 4mm die ik heb staan er voor langs kan en zo een vlakke rand oplevert.
Dan nog een 5 cm brede strip aan de voorkant als onderfries:



En aan de achterkant:



Voor vandaag genoeg, zo eten, slapen en nog een nacht werken. Morgen probeer ik 't spul zover klaar te krijgen dat de ruwe houtbouw dan klaar is.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vanaf hier pak ik de draad weer op. Later!

Grtz, Ronald.

Ronald

Uche..... veel stof van een jaar oud..... *hoest*..

Ik ben op verzoek van Len de Vries een stukje aan het schrijven voor een komende uitgave van de Railmagazine. Omdat Kennesaw op Rijswijk zal staan vond hij het tijd om nu de serie foto's maar eens te plaatsen. Ik ben er in ieder geval heel blij mee :)

Voor Rijswijk moet de baan weer spic en span zijn dus vandaag gaat zij uit de opslag en op haar pootjes. De wisselaandrijvingen verdienen deze keer extra aandacht. Ook moet de voeding aangepast worden aan de nieuwe aansluiting en wordt de LED verlichting en aansturing aangepast.

Vanuit de opslag:

20161208_134836 by Ronald-45, on Flickr

Op de poten:

20161208_160120 by Ronald-45, on Flickr

De "nieuwe" bak er even aangehangen om een goed beeld te krijgen voor mijzelf. Denk dat de verlichting eerst uit de 2 "oude" bakken gaat en ik er een set nieuwe led strips in zet.

Later weer meer :)

D_Loc

In Rijswijk heb ik nog wat foto's gemaakt van de baan (en een filmpje maar dat volgt later).


1/12 Kennesaw GA 1863 - Modelspoordagen 2017 by D-Loc's Media, on Flickr


3/12 Kennesaw GA 1863 - Modelspoordagen 2017 by D-Loc's Media, on Flickr


6/12 Kennesaw GA 1863 - Modelspoordagen 2017 by D-Loc's Media, on Flickr


7/12 Kennesaw GA 1863 - Modelspoordagen 2017 by D-Loc's Media, on Flickr

Meer foto's van deze en andere banen in Rijswijk zijn in dit album (klik) te vinden, wordt de komende dagen nog wat verder uitgebreid.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Ronald

Man wat een mooie foto's!! Super gedaan Dirk, heel blij mee! Zou je die als origineel naar mij kunnen en willen sturen? Bij voorbaat dank :)

D_Loc

Citaat van: Ronald op 24 januari 2017, 23:48:49 PM
Man wat een mooie foto's!! Super gedaan Dirk, heel blij mee! Zou je die als origineel naar mij kunnen en willen sturen? Bij voorbaat dank :)
Hoi Ronald,
Ik zal ze morgen wel even via WeTransfer sturen.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Ronald


sdz1976

Dit weekend in Rijswijk eindelijk Ronald zijn baan gezien, en Ronald ontmoet.

Beiden vielen gelukkig mee  :)
Was echt gecharmeerd door de baan, de locs en het originele thema .


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

knightofthepem

Was een leuke presentatie.
Ronald was zondag weer opgeknapt en had er weer zin in.
De toevoeging van de draaischijf is een spelelement wat voor het publiek ook fantastisch is.


Gerard van de Weijer

CU
 

D_Loc

Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Ronald


DFS