Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Marklin Thalys Tin Tin ( Kuifje) stel.

Gestart door ERVIN, 25 mei 2012, 16:18:57 PM

PietB

Citaat van: doomslu op 22 augustus 2013, 11:16:40 AM
Van 2-rail naar 3-rail is veel makkelijker dan omgekeerd.
........
Bij de ombouw naar 2-rail moet je alle assen vervangen.
Bij de ombouw van 2 naar 3-rail ook hoor.
Märklin hanteert een ietsje andere flensafstand, dan de gangbare 2 rail fabrikanten
De afmeting tussen de flenzen. Die is 14,3 mm bij een NEM wiel en 14 mm bij Marklin.
Dus bij wissels kunnen ern problemen ontstaan.

grt Piet.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Frank_N

Citaat van: doomslu op 22 augustus 2013, 11:16:40 AM
Van 2-rail naar 3-rail is veel makkelijker dan omgekeerd.
In het eerste geval volstaat, bij wijze van spreken, het installeren van een sleper en decoder (en hier en daar een draadje juist verbinden).
Bij de ombouw naar 2-rail moet je alle assen vervangen. Bij een locomotief is dat niet evident.

Dan moet men ook nog contactslepers aanbrengen op de stroom afnemende wielen, plus de aandrijving overzetten naar 2 rail wielstellen. Dat zou wel een lastiger kunnen worden :-\
Groet van Frank

janieburton

 

Break302

Hallo

Ik heb reeds Trix assen voor 2 stellen binnen gekregen, maar mis de nummers om de originele stroomafnemers te bestellen.
Ik ben vorige week maandag bij Märklin geweest, maar zonder nummers geen onderdelen.
Nu zit het probleem hem hier dat de Trix stroom afnemers niet op de onderdelen lijst staan.
Dit zijn namelijk de zelfde als bij Märklin waar er maar de helft van opzitten maar dan als massa contact op de motor wagens.
Bij de Trix versie heeft ook het eerste draaistel van de eerste wagen ook nog stroom afnemers, en ook daar is geen nummer van te vinden.
Indien iemand die toevallig kent zou ik het graag vernemen.  :)

Groetjes Jos

Jurgen

Kan je die niet terugvinden op de "Exploded" tekening van het Trix-stel? Of is het net op die tekening dat de nummers er niet bij staan?

Het is maar een idee hé, ik ken er niets van en heb het ook niet nagekeken.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ERVIN

#66
Ik heb zulk een Trix-Thalys stel , en Break302 heeft gelijk , op geen enkele tekening staat er iets vermeld van de stroomafnemers.
Ik ben ook nooit echt fan geweest van Trix , en het was dan ook met een bang hartje dat ik mijn Thalys kocht , maar ik moet zeggen dat hij het hier uitstekend doet , dus moest die Kuifje Thalys nu door Trix uitgebracht worden , ik zou geen moment twijfelen.


DDG

Ik volg de forums al een tijdje en het is de eerste keer dat ik reageer. Het is perfect mogelijk om een Trix' Thalys te kopen en de kappen te verwisselen. Ik heb eerst een koper gezocht voor m'n wisselstroom Thalys in een Trix' doos (met wat korting natuurlijk :P). Hij rijdt perfect :D.
Ik rij 2-rail en bijna uitsluitend Belgisch diesel en elektrisch. Baan in opbouw maar geen landschap.

Jurgen

Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar dan moet je eerst wel iemand vinden die dat wil.

De lengte van de trein schrikt sommige mensen af en voor vele 3-railrijders is de juiste doos heilig hé. Maar het zal veruit de makkelijkste manier zijn denk ik wel.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

janieburton

Citaat van: Jurgen op 24 augustus 2013, 10:02:27 AM

voor vele 3-railrijders is de juiste doos heilig hé.

Ik hou me vast voor de reakties.

3-railrijders kopen geen model maar wel dozen  :o, de dozen zijn daar blijkbaar het belangrijkste  ::), als de doos perfect is dan kan men de hoogste prijs krijgen zelfs al is het model in een erbarmelijke staat daartegenover model in perfecte staat geen doos lage prijs
 

philippe_007

Daar ben je toch wel mis hoor...
Inderdaad, wij kopen ook de dozen, maar is de lok in slechte staat dan zal je deze voor geen straatstenen verkocht krijgen.
Als je de Koll catalogus neemt dan zie je wat de prijzen zijn dat gehanteerd worden, daar staan steeds de gangbare prijzen genotteerd voor een loc een perfecte staat met doos.
Als er geen doos bij is dan gata er ongeveer 10% van de prijs
is de loc in slechte staat, dan zal de prijs de 50% niet halen....


janieburton

Citaat van: philippe_007 op 24 augustus 2013, 13:31:32 PM
Daar ben je toch wel mis hoor...
Inderdaad, wij kopen ook de dozen, maar is de lok in slechte staat dan zal je deze voor geen straatstenen verkocht krijgen.
Als je de Koll catalogus......


Koll catalogus de bijbel van de Marklinisten! :o
 

Jurgen

Janie, ik neem aan dat jij geen "Märklinist" bent want anders wist je dat ik gelijk had. Zo zijn er meer mensen dan jij denkt hoor.

Ik ben ook geen Märklinist, ik rijd alleen maar 3-rail. Maar ik geef eerlijk toe dat ik ook liever de juiste doos bij het juiste model heb. Niet alleen voor Märklin modellen, maar voor alle merken.
We wijken hiermee wel af van het onderwerp.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu


Een lezer informeerde ons over de 'Kuifje'-TGV.

Hij schreef het volgende: in tegenstelling tot wat we in MSM schreven heeft Märklin nooit de exclusieve rechten op het reproduceren van de tekeningen van Kuifje verkregen.
Märklin gebruikt de rechten die Spielberg verwierf voor het realiseren van zijn film.
De tekeningen van Kuifje en zijn vrienden zijn trouwens verschillend van de originele (want meer gestileerd) en dus zal het treinstel nooit deel uitmaken van de collectie van Hergé.
De trein wordt door de echte verzamelaars van Hergé-strips dan ook niet als een verzamelobject beschouwd. Dit is belangrijk om weten voor al wie de TGV als een investering beschouwd met als doel het later aan te bieden als zijnde een verzamelobject van Hergé.


Ik heb het hier dus geplaatst voor de geïnteresseerden. Dit doet uiteraard geen afbreuk aan de kwaliteiten van het stel.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jurgen

Grappig om te lezen wel want ik weet zeker dat er mensen zijn die dit stel enkel en alleen met het oog op een doorverkoop met winst gekocht hebben.
Gemiddeld gaat het stel tegenwoordig voor zo'n € 760,00 weg op Ebay, zij die dus de volle pot betaald hebben zijn eraan voor de moeite. Zij die het gewoon gekocht hebben omdat ze het mooi vonden zijn dan weer de dupe vanwege deze dumpingprijzen want ze hebben te veel betaald voor hun aanwinst.

Langs de andere kant is het wel jammer dat het omwille van zo'n klein detail geen echt verzamelobject zal worden.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.