Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

De perfecte rijtuigverlichting?

Gestart door Redskin, 24 mei 2012, 17:42:15 PM

Gerolf

Citaat van: janieburton op 12 februari 2014, 04:13:26 AMIk stel me de vraag of dat men het veertje er niet over de as kan "draaien" zonder een wieltje eraf te halen, het veertje zal wel niet uit staal zijn gemaakt maar uit koper of zoiets.   

Koper heeft nauwelijks veerkracht. Fosforbrons zou nog kunnen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janieburton

Citaat van: Gerolf op 12 februari 2014, 05:08:21 AM
Citaat van: janieburton op 12 februari 2014, 04:13:26 AMIk stel me de vraag of dat men het veertje er niet over de as kan "draaien" zonder een wieltje eraf te halen, het veertje zal wel niet uit staal zijn gemaakt maar uit koper of zoiets.   

Koper heeft nauwelijks veerkracht. Fosforbrons zou nog kunnen.

Ik ben geen specialist in materialen.

Ik denk dat hier de veerkracht geen rol speelt, het "veertje" moet maar gewoon hangen aan de as.
 

Rangeerduivel

Janie,
Gerolf bedoelt waarschijnlijk dat,als je het over een asje draait,het min of meer opengewrikt wordt door de dikte van de as,en het daarna niet meer perfect terugkeert in zijn oorspronkelijke staat daar koper weinig veerkracht heeft...

;)

janieburton

Citaat van: Rangeerduivel op 12 februari 2014, 12:37:01 PM
Janie,
Gerolf bedoelt waarschijnlijk dat,als je het over een asje draait,het min of meer opengewrikt wordt door de dikte van de as,en het daarna niet meer perfect terugkeert in zijn oorspronkelijke staat daar koper weinig veerkracht heeft...

;)

Ok, ik had het verkeerd begrepen
 

Redskin

Beste mede-forummers, ik sta nog steeds achter waarmee ik dit topic begon: Kato/Hobbytrain construeert zo dat de mechanische weerstand zo laag mogelijk is en de verlichting zo constant als mogelijk brandt. (Voor de duidelijkheid: ik heb geen belang in dit merk: ik waardeer louter wat ze fabriceren) Ik vind dat de beste oplossing tot nu toe.

De enige mogelijkheid voor verlichting in rijtuigen achteraf, is het toepassen van sleepcontacten. Die zijn gevoelig voor vuil, maken matig contact en veroorzaken mechanische weerstand (het een beïnvloedt ook nog eens 't ander). De oplossing door de bedoelde Canadese fabrikant, is evengoed niet perfect maar wel even lekker out of the box gedacht en gemaakt. :) Ik snap dat gevestigde fabrikanten geen risico's aandurven, maar daardoor staat de ontwikkeling op dit gebied nogal stil. En zo blijven wij als hobbyisten met knipperende rijtuigen en gerommel in de marge bezig.

Welke fabrikant komt met een echt goede oplossing op de markt?!
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

janieburton

Citaat van: Redskin op 12 februari 2014, 22:14:33 PM
Beste mede-forummers, ik sta nog steeds achter waarmee ik dit topic begon: Kato/Hobbytrain construeert zo dat de mechanische weerstand zo laag mogelijk is en de verlichting zo constant als mogelijk brandt. (Voor de duidelijkheid: ik heb geen belang in dit merk: ik waardeer louter wat ze fabriceren) Ik vind dat de beste oplossing tot nu toe.

De enige mogelijkheid voor verlichting in rijtuigen achteraf, is het toepassen van sleepcontacten. Die zijn gevoelig voor vuil, maken matig contact en veroorzaken mechanische weerstand (het een beïnvloedt ook nog eens 't ander). De oplossing door de bedoelde Canadese fabrikant, is evengoed niet perfect maar wel even lekker out of the box gedacht en gemaakt. :) Ik snap dat gevestigde fabrikanten geen risico's aandurven, maar daardoor staat de ontwikkeling op dit gebied nogal stil. En zo blijven wij als hobbyisten met knipperende rijtuigen en gerommel in de marge bezig.

Welke fabrikant komt met een echt goede oplossing op de markt?!

Zoals ik ook al suggereerde misschien aan zelfbouw denken de knoopcel batterij proberen in te bouwen in de kastjes die onder het rijtuig hangen en daar ook een schakelaartje inbouwen.