Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

De perfecte rijtuigverlichting?

Gestart door Redskin, 24 mei 2012, 17:42:15 PM

Redskin

Een poosje geleden zat ik wat voor me uit te denken over rijtuigverlichting. Het grootste bezwaar dat ik aan bestaande rijtuigverlichting vind zitten -vooral aan die achteraf ingebouwd moet worden- is de mechanische weerstand en het gebruik van stroom van de baan. En dat het geknipper, daar is dan met consensatortjes wel wat tegen te doen maar het is en blijft eigenlijk wel een geknoei. Uitzondering daarop zijn rijtuigen van Kato/Hobbytrain. Die bouwt voor veel rijtuigen de verlichting af fabriek al in en doet dat echt wel heel erg slim en goed .


Ik kon me zo voorstellen, dat je met een paar leds nét onder het dak, een paar knoopcellen en een schakelaartje goede rijtuigverlichting zou kunnen maken. Ben ik wat aan 't surfen op het www, kom ik op een Canadese site terecht die zoiets maakt!
Het product heet 'Easy peasy', heeft twee warmwitte leds, twee knoopcelletjes en met een 'toverstokje' (magneetje) bedien je de (reed-)schakelaar. Ik heb er via eBay.de drie op de kop getikt en ben er effe mee gaan klooien.

Klik op het onderstaand beeld voor een filmpje.



Eerlijk is eerlijk: in een Fleischmann-rijtuig krijg je ze er niet zomaar in. De twee hoefijzervormige beugeltjes, die de stroom doorgeven en waarop je binnenverlichting moet monteren, zitten vreselijk in de weg. Daar valt weinig anders aan te doen dan afslijpen. In een Minitrix-rijtuig was het echt een muggenscheetje: dakje open, Easy peasy erin, dakje erop en klaar; echt nog geen 10 seconden werk!  ;D

Klik ook hier op het beeldje hieronder voor een filmpje.



Nadelen kan ik ook hier natuurlijk wel bedenken. Ik zou graag de reed-schakelaar aan de onderzijde van het rijtuig willen hebben (zodat je kan schakelen via een sterke elektromagneet onder de rails). En voor het vervangen van de knoopcellen moet je 't dak openen. Daar wordt dat dak op den duur niet frisser van.

Oplaadbare cellen, die je via een microstekkertje oplaadt? Of zelfs contactloos (capacitief -CORRECTIE: inductief-) opladen. Hmmm, dán zouden we wat mij betreft dé perfecte rijtuigverlichting hebben  :).
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Gerolf

#1
Stroom van de baan is niet zo'n ramp - met leds gaat het om enkele milliamp?res - de stroomafnemers vaak wel.
2 leds voor een lang rijtuig vind ik toch wat pover. Tenzij je een lichtgeleider zou gebruiken... [;)]
Draadloos opladen - ik denk dat je inductief bedoeld - zou inderdaad leuk zijn. Ik denk dat onze modelmotortjes zo'n veld niet fijn vinden, dus de oplader mag niet "vast" op de baan zitten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Redskin

#2
Ik weet dat leds zeker in verhouding tot de gloeilamp maar heel weinig Amp'jes trekken maar ja: de macht van 't getal...  ::).

De lichtgeleider is verwerkt in het product.

Ach, ja natuurlijk bedoelde ik inductief  :-[. Ik stel me een spoortje (rangeerterrein?) voor, vér van wissels en schakelelektronica, waar geen spanning op staat en waar enkele rijtuigen tegelijkertijd geladen kunnen worden. Maar ja, 't is maar een idee. Vast niet rijp voor een patent...
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Frank_N

#3
Good job!
Maar op de onderste foto ziet men duidelijk 2 lichtbronnen.....

"Stroom van de baan is niet zo'n ramp - met leds gaat het om enkele milliamp?res - de stroomafnemers vaak wel.
2 leds voor een lang rijtuig vind ik toch wat pover. Tenzij je een lichtgeleider zou gebruiken..."

Eens met Gerolf, naamgenoot!

Ik gebruikte een soort ledstrips op soort plakband, voor mijn Rivarossi CIWL rijtuigen. Zes stuks per rijtuig, maar wel gedempt.
Lengte per strip 10 cm.
De licht-spreiding van die (SMD)leds is namelijk beperkt, dus hoe meer hoe beter. Natuurlijk tegen het dak van je wagentjes. Krijg je vanzelf beter verdeelde verlichting.
Gele leds, omdat dat mi. de juiste verlichting geeft bij dat epoche.
De schakeling aangevuld met een klein condensatortje doet wonderen mbt het knipper-effect!
Ander probleem waar ik tegenaan liep was de rolweerstand van de 5 rijtuigen. Die nam behoorlijk toe!
Daarom ben ik nu aan het experimenteren met messing asbussen, ipv. de Conrad slepers.

Bij het gebruik van de Weistra regelaar (mits goed afgesteld, met de Schravendeel IBM ook) werkt de ledverlichting ook optimaal als de lok stilstaat (kwestie van afregelen)

Wat anders, Ondanks (Vaak) het geknipper van gloeilampjes in rijtuigen  geeft dat opties een beter resultaat, mi.

Als je foto's wil, van de CIWL stuur aub. PM [?]
Groet van Frank

Redskin

#4
Hallo Naamgenoot,

Zoals geantwoord aan Gerolf, is de lichtgeleider reeds in het product verwerkt. Ben inmiddels wat aan het experimenteren geweest met aluminiumfolie (en isolatietape :D) om het licht beter te geleiden. Dat gaat prima en geeft een veel egaler lichtbeeld. Dus als ik het definitief inbouw, zal ik dat zeker meteen toepassen.

Dat van die mechanische weerstand, is precies waarom ik denk dat deze oplossing best een aardige is, al moet het product nog verder doorontwikkeld worden. Ben trouwens wel benieuwd naar je asbussen, dat klinkt veelbelovend.

Bedankt voor je aanbod (foto's CIWL-rijtuigen) Frank, ik maak er graag gebruik van (PM is verstuurd). Houd me ook aanbevolen voor info over de heu... Weistra-regelaar  ??? en de Schravendeel-IBM...  :-\
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Frank_N

#5
Hoi Frank,

Replay op je PM is onderweg...

"veel rijtuigen de verlichting af fabriek al in en doet dat echt wel heel erg slim en goed ."

Ja, en bij oude rijtuigen zoals de Arnold Rheingold ziet het er helemaal schitterend uit! Met gloeilampjes!
De slepers bestaan uit een tonveertje per wielas, dat tegen een fosforbrons (of iets dergelijks) plaatje drukt. De lampjes knipperen niet, tijdens de rit maar bij analoog bedrijf branden ze dus niet bij stilstand als je een IBM voeding gebruikt.
Bij gebruik van ledjes kan dat wel.

Misschien ga ik er nog eens (gele) ledjes in maken zodat die ook branden als de trein stilstaat [8D]


Groet van Frank

Redskin

#6
Heb de bijlagen ontvangen Frank, bedankt! Ik vind de oplossing met messing busjes zeer interessant. Dat zorgt niet alleen voor een veel betere lagering van de assen, je kan zo meteen baanspanning aftappen.
Ik zeg: win-win [:D]
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Frank_N

#7
Het is natuurlijk wel zo dat als je aspotten monteert je eigenlijk iets kortere wielassen moet gebruiken. Bij het Minitrix wagentje ging het maar net, omdat eerst de plastic wielassen vervangen werden door metalen (enkelzijdig geisoleerde) van FLM. De laatste zijn net even iets korter dan de originele assen.
We praten hier over tienden van milimeter..........
Groet van Frank

janspoor

Hallo Frank, misschien bereikt dit bericht je nog ook al is het al weer poosje geleden dat je dit postte. Via jouw bericht ben ik uiteindelijk op de website van Rapido Trains in Canada trecht gekomen en is het mij ook gelukt om via Ebay enkele rijtuigverlichtingen te kopen, welsiwaar een rib uit mijn lijf want er moesten uiteindelijk naast de hoge verzendkosten ook nog eens invoerrechten worden betaald, maar vooruit, ik heb ze. Alleen is van één de reed-schakelaar stuk en terugsturen naar Canada is geen optie (te duur), dus wil ik er een nieuwe reed-schakelaar in solderen, alleen weet ik niet wat voor een. Is het een gewone NO (Normal Open)? Want hoe werkt de schakeling eigenlijk, weet jij dat? Onder de zwarte punt zit waarschijnlijk een IC of zoiets. Hopelijk zie je dit en weet je een antwoord voor mij. Alvast bedankt. Vr groet, Jan

Redskin

Hallo Jan, leuk dat je die rijtuigverlichting ook kocht, evengoed spijtig dat er kennelijk iets mis is. :(

Een dezer dagen zal ik er even eentje opdissen om te kijken naar het reed-contact. Mijn gevoel zegt dat het een NO-versie is, anders zou er in rust spanning nodig zijn om de leds af te schakelen en daardoor zouden de knoopcellen snel uitgeput raken. De elektronica (dat chipje inderdaad, dat ook wel wat spanningsstabilisatie en het onderdrukken van contactdender zal bevatten) maakt van het schakelmoment een instructie voor permanent aan of uit. Technisch gezien niet heel spannend.

Ik ben trouwens benieuwd Jan, hoe je tot de conclusie gekomen bent dat 't reed kapot is. Kan je 't omschrijven of wat beeld publiceren?

Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

bekie

#10
Is dit niet het principe van de wekommverlichting van ls models? (Uitgezonderd de knoopcellen natuurlijk)
Kan je de knoopcellen niet onder het rijtuig bevestigen, bijvoorbeeld?

Bestaat ook in ho met meerdere ledjes.
 

Redskin

Zojuist heb ik de multimeter er even op gezet: het is een NO-reedschakelaar. De weerstand is in rust oneindig hoog, met magneettoverstafje erop is de weerstand nul.
Die dingen zijn met een stukprijs van € 0,72 HIER te verkrijgen.

Succes Jan ;)
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

janspoor

Hallo Frank. Leuk dat je mijn bericht nog gelezen hebt. Toen ik de knoopcellen in die ene defecte stopte gingen de leds meteen aan, dus mijn eerste conclusie was meteen dat de reed dan wel stuk zou zijn. Nadere inspectie met een vergrootglas wees dat ook uit: aan één kant is het glas van de reed kapot. Inderdaad, met een multimeter kom je al een heel eind en daarmee kan ik dan ook vaststellen dat de reed in ieder geval stuk is (weerstand 0), maar hoe het met de schakeling zit weet ik pas als ik er een nieuwe reed in heb zitten.
Ik heb wel gemerkt dat je echt maar heel even met het magneetstaafje in de buurt van de reed moet komen want bij te lang schakelt hij zo weer uit. Ik wil namelijk proberen een magneet in een tunnelingang te monteren zodat de trein zonder licht de tunnel in gaat en er met licht weer uit komt, maar of dat gaat lukken is nog steeds een vraag.
Het systeem is wel mooi want dat gedoe met stroomafnemers op de rijtuigen blijft een crime: of je hebt geen goede verbinding of ze drukken zo zwaar op de assen dat de wagon niet meer rolt maar sleept ......... We blijven bezig. Groet Jan

janspoor

Hallo Antoon. Ik ken dat systeem niet echt. Er is bij de EasyPeasy van Rapido plaats voor de knoopcellen op de print: is geintegreerd.
Bedankt voor je reactie. Vr groet

Jan

Redskin

Citaat van: janspoor...Ik wil namelijk proberen een magneet in een tunnelingang te monteren zodat de trein zonder licht de tunnel in gaat en er met licht weer uit komt, maar of dat gaat lukken is nog steeds een vraag...
Prima idee! :)

Citaat van: janspoor...Het systeem is wel mooi want dat gedoe met stroomafnemers op de rijtuigen blijft een crime: of je hebt geen goede verbinding of ze drukken zo zwaar op de assen dat de wagon niet meer rolt maar sleept .........
Precies!! >:( Dit is al een aardige benadering voor een oplossing dat het verdient om verder ontwikkeld te worden.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController