Metaal en siliconenrubber traag lijmen

Gestart door Gerolf, 23 mei 2012, 11:16:06 AM

Gerolf

Ik zit met het volgende probleem:
Ik wil een dun bandje van siliconenrubber bevestigen op een messing wieltje. Te vergelijken met een antislipbandje op een modelspoorwiel.
Het gaat over de voorwielen van mijn botsautootjes, en dat zijn zeer kleine afmetingen: 3mm wieldiameter, 1mm breed met een middensleufje, 0.5mm dik bandje.

Lijmen van siliconenrubber op metaal gaat goed met secondenlijm, maar zelfs de tragere gel-lijm is te snel.
Het bandje moet er omwille van de kleine afmetingen met een pincetje op aangebracht worden, en dat duurt even. Het bandje mag immers niet scheef liggen.
Dikvloeibare contactlijmen en hobbylijm zorgt voor een te dikke lijmlaag, waardoor het loopvlak niet gelijmatig wordt.

Ik zoek dus een lijm die hecht op metaal en siliconenrubber, zeer vloeibaar is en ongeveer een minuut vloeibaar blijft voor hij begint uit te harden...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ik heb al tubes secondelijm moeten weggooien omdat ze veel te langzaam uitharden. Waarschijnlijk is de uithardercomponent vluchtiger en verdampt sneller. Vandaar mijn misschien onzinnig voorstel:

laat een tube/potje secondenlijm een tijdje open staan (een paar kwartier?). Misschien dat de lijm dan langzamer uithardt?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

Gerolf, het bandje al op het wieltje zetten; wieltje fixeren zodat je beide handen vrij hebt, bandje iets opheffen met een pincet en heel vloeibare lijm laten onder lopen (eventueel via een naaldje)?
Groetjes, Peter


Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Michiel

Waarschijnlijk is de uithardercomponent vluchtiger en verdampt sneller.
In secondenlijm zit geen uithardercomponent.
Er bestaan in grote lijnen 2 soorten: de ene soort hard uit door de aanwezigheid van vocht, de andere soort hardt uit door de afwezigheid van zuurstof. Vandaar dat zo'n potje nooit helemaal vol zit, er moet lucht in het potje aanwezig blijven.

Bij de vochthardende zal open laten staan van het potje averechts werken, door vocht in de lucht loop je de kans dat het hele potje binnen een paar uur een harde klont wordt.

Ik denk dat voor deze lijmklus tweecomponentenlijm een betere keus is. Daarbij heb je meer verwerknigstijd. Daar staat tegenover dat je een paar uur moet wachten tot de lijm hard is.

Gerolf

Bedankt voor de snelle reacties [8D]
Oude secondenlijm hardt inderdaad trager uit, maar wordt (naar mijn ervaring) ook stroperig
Het bandje wat optillen en secondenlijm laten inlopen werkt jammer genoeg niet goed: het bandje springt niet terug in de oorspronkelijke postie, en ik krijg een vervormd loopvlak.
Een onregelmatig loopvlak afdraaien/schuren is ook geen optie: het siliconenrubber scheurt [xx(]
Ik heb al wat aan 't zoeken geweest bij epoxyharsen, maar diegene die geschikt lijken bestaan alleen in grote verpakkingen (halve kilo en meer)
Nogal verspillend voor een product waar ik op "gok" dat het goed zal zijn ...

EDIT: enkele uren uithardtijd is geen probleem, maar ik ken (voorlopig) geen dunvloeibare tweecomponentenlijm.
Misschien moet ik seffens maar eens naar Lier rijden (VossChemie)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

citaat:
Geplaatst door Gerolf

...Ik heb al wat aan 't zoeken geweest bij epoxyharsen, maar diegene die geschikt lijken bestaan alleen in grote verpakkingen (halve kilo en meer)
Nogal verspillend voor een product waar ik op "gok" dat het goed zal zijn ...


Kan je wat rest niet gebruiken om stukken te gieten?

Voor het lijmen: al eens gekeken in professionele reeks van Locktite?  Wel ook niet bepaald 'goedkoop'...
Groetjes, Peter


ToThePoint

Secondelijm is zo vloeibaar dat die ertussen loopt als de banden reeds gemonteerd zijn vermoed ik. Maar tec7 kan misschien ook een alternatief zijn ?
Traag en lijmt bijna alles.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Secondenlijm laten "inlopen" heb ik al geprobeerd, maar is niet simpel. Kleine hoeveelheden aanbrengen is het probleem:
Met een tandenstoker of speld gaat niet vlot - dat kleeft onmiddelijk aan het bandje, en trekt het van de velg...
Het loopvlak mag geen lijmspatten krijgen, want dan is de soepelheid en grip van het rubber foetsie ...

"eventjes" naar Lier rijden zit er niet in op het moment - het vrouwke heeft de auto mee [:I]
Tec7 is misschien niet vloeibaar genoeg, maar ik ga het toch eens proberen. Lukt het niet, dan wordt het morgen gaan shoppen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Gerolf,

heb je al eens geprobeerd om een druppel secondelijm in een trekpen (die in een passerdoos zit) te doen. Na gebruik, trekpen direkt in wat aceton steken om te reinigen
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Die gel secondenlijm van Bison (Nexus?) is voor mij nochtans tergend langzaam (????!!!). Bij mij kan die nog lang verschoven worden.
Als ik twee stukken eerst positioneer en dan een druppel heel dun vloeibare secondelijm op de naad laat vallen, dan zoekt die zijn weg; dat is me tot hiertoe toch meestal gelukt. (ZAP-CA)


ysbeer

De seconde lijm die bij aldi en extion te koop is lijkt wel water.
Ik heb dat helaas gemerkt bij het lijmen van een plugje
Het isoleert prima[:(!]

Uitharden 15 min maar we heel goed vast
wim

Gerolf

Een probleem met secondenlijm is dat de hechtsnelheid verschilt naargelang het oppervlak:
Op metaal gaat het relatief traag, maar op siliconenrubber erg snel.
Het zal wel iets met het poreuze te maken hebben en/of de gladheid van het oppervlak, vermoed ik.

Het probleem bij wat ik moet lijmen is vooral dat het zo ontzettend klein is.
Daarom is lijm aanbrengen in de voor van het metalen wieltje, de opstaande randen reinigen en daarna de rubberband aanbrengen de beste werkwijze om morsen te voorkomen. Achteraf reinigen is bijna niet te doen zonder iets te beschadigen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

prulleman

ik zou eens proberen met ...vernis. of het gaat lukken,geen idee en ik heb ook geen idee of de hechting voldoende sterk is, maar om zulke priegeldingen te plakken lijk vernis me goed. overigens kun je de viscositeit zelf bepalen (of toch beinvloeden. onlangs heb ik me nog verbaast over de kleefkracht van verf... na het leunen tegen een kist die[}:)][:o)]

Havoc

Geen idee of het spul pakt op siliconen, maar heb je al eens naar lijmen op acryl-basis gekeken? Spul stinkt als de pest maar lijmt goed. Die harden uit met een harder of UV. (eigenlijk de Loctite familie)
Met vakantie voor onbepaalde duur.