Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Probleem met aansluiten stroomkring

Gestart door bascas, 15 mei 2012, 20:49:20 PM

bascas

Beste helpers, Ik ben niet al te technisch dus ik zal aan de hand van kleuren proberen uit te leggen wat de vraag is. Ik rijd Marklin op C-rail
Ik heb 3 transformatoren, 1 voed een control unit, die vervolgens weer een baan
2e trafo voed de booster, welke is verbonden met de control unit. Deze booster gebruik ik om de wissels en seinen mee aan te sturen.

Nu is de baan wat groot geworden en ik dacht, halverwege isoleer ik de rail en sluit de 2e booster hier op aan. Maar toen ik alleen al het rode draadje erin stak begon de trein al te rijden. Terwijl je eigelijk altijd rood en bruin moet aansluiten om spanning op de baan te krijgen.

Rara hoe kan dit?

Groetjes Bas

ysbeer

Heb je de complete rails ge isoleer ook de staven ,of alleen de middenrail???
De staven moeten ook.
wim

bascas

Ik heb de rails geisoleert met die rode puntjes van de Marklin zelf. Ik zou niet weten hoe ik het anders moet doen. Overigens, toen ik de rode draad nog niet had aangesloten was er geen spanning op de baan en reed de trein niet/

Groet Bas

ysbeer

De rode draad zit aan de middenrail.
Als je alleen de rode draad aansluit,en de trein rijdt,dan zijn de spoorstaven nog steeds met iets anders verbonden.
Haal er i.p.v die isolatie eens een hele rails tussen uit en probeer het dan nog eens.
Ergens zijn de spoorstaven nog met de booster verbonden.
Maak de eerste booster eens los en probeer weer.

Zoek door uitsluiten d.w.z maak verbinding los kijk wat er gebeurt.
Vraag dan gericht (vertel wat je hebt gedaan)
succes
wim

INFO

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Heb je de complete rails ge isoleer ook de staven ,of alleen de middenrail???
De staven moeten ook.
wim



Echt niet, het is gewoon een common-ground systeem, dus 1 aansluiting zit overal met elkaar verbonden, en dat is bij Marklin de bruine aansluiting.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

anne w

Beste Bas,

Alleen de middenleider op twee plaasten isoleren is voldoende.

Levert de control unit ook stroom aan de baan?

Als een booster nog niet aangesloten is op de centrale of de centrale is nog niet "aan", dan staat komt er analoge spanning uit de booster en loks kunnen daar op gaan rijden

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

bascas

Heren, bedankt voor het meedenken.Na het loskoppelen van de verschillende onderdelen, ben ik er achter gekomen. Het blijkt dus dat bij de C-rail, in tegenstelling tot M-rail je niet de binnenste overgangen naar de andere rail moet isoleren, maar de buitenste. Bij seinen is dit wel de binnenste. Maar goed, het werkt nu, alleen....is er nu af en toe hoorbaar een zoem in de baan voor terug gekomen. Iemand daar nog een idee over[:)]

Groet Bas

Klaas Zondervan

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar bij het isoleren van boostergebieden moet je de puntcontacten (middenrail) isoleren. En dat zijn de binnenste contacten op de overgang.
Als het bij jou anders blijkt te zijn, dan heb je misschien rood en bruin verwisseld.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door INFO

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Heb je de complete rails ge isoleer ook de staven ,of alleen de middenrail???
De staven moeten ook.
wim



Echt niet, het is gewoon een common-ground systeem, dus 1 aansluiting zit overal met elkaar verbonden, en dat is bij Marklin de bruine aansluiting.





Verkeerd gezien door mijn MARKLIN onwetendheid,sorry
wim