Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

seinen

Gestart door GTTtommy, 23 april 2012, 18:52:17 PM

anne w

#15
Beste Tommy,

Ik sluit me geheel aan bij de woorden van Klaas, meer valt er niet te zeggen:

melder die Koploper vertelt dat hij de lok kan gaan laten remmen beginnen op het punt waar jij het remmen wilt laten beginnen

melder die Koploper vertelt waar hij de lok moet laten stoppen beginnen op het punt waar jij het stoppen wilt laten gebeuren

lengte van de melders is niet belangrijk, zolang je de rails maar in ??n rijrichting berijdt

de sleper heeft helemaal geen functie in een "massa detectie" systeem, dus je kunt de ene melder zo in de andere laten overlopen, dus in jouw prentje kun je de rode melders verlengen tot de eerstvolgende oranje melder, dus grijs en groen kunnen vervallen (denk ik, maar dat moeten de speicifieke Koploper Kenners maar zeggen)

je denkt nog iets te veel in het analoge systeem van verschillende stroomtoevoer secties.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

GTTtommy

#16
maar als de lok dan voluit mag rijden, (of op de max. ingestelde snelheid)hoe werkt dit dan??

@ anne:
peterc zei :

citaat:
Geplaatst door PeterC

Tom, je hebt enkel die groene stukken, de oranje en de rode nodig.

anne w

#17
Beste Tommy,

Als Koploper geen reden ziet om de lok te laten stoppen (vervolgblok vrij bijvoorbeeld) dan geeft hij de digitale centrale opdracht om aan de lokdecoder te "seinen": rijdt op vol vermogen

Je denkt nog steeds te analoog, digitaal betekent dat de lokdecoder bepaalt hoeveel stroom (dus welke snelheid) hij af zal nemen van de baan.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Olivier77

#18
Beste Tommy,

Om te beginnen met Koploper kan ik je de beginnerscursus Maliebaan
aanraden.
Te vinden op het Koploper forum.
Wordt alles in uitgelegd.
Ikzelf (en nog vele anderen) zijn ook zo begonnen.

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

GTTtommy

#19
je moet eigenlijk maar 2 stukken in een blok hebben? maar als de lok nu toch moet stoppen, en je wil dat de lok nog tot de helft volle snelheid moet rijden, dan heb je nog een 3de blok nodig juist voor massadetectie?  
en als men de perronsporen dubbel wil gebruiken?? ik ga het 1st allemaal leren met een klein ovaaltje, maar misschien kan ik mijn grote baan al in blokken verdelen??

mvgr

PeterC

#20
Tom eerst leren!
Er is een optie in Koploper om de snelheid van elke lok te ijken (rijdt heen en weer tussen 2 melders) en er is ook een optie 'leren remmen' zodat Koploper exact weet hoe hij welke lok moet aansturen om netjes op te trekken en te remmen.
Groetjes, Peter


anne w

#21
Beste Tommy,

Ook op digitaal gebied mis je nog kennis, ga eens grasduinen in de wiki/ency van het 3-Railforum en het Beneluxforum.

Overigens organiseer ik bij mijn club, de MSG in Den Bosch, bij voldoende belangstelling, ook workshops "automatiseren", dat begint natuurlijk ook met een simpele ovaal.

Voordat je je grote baan gaat indelen, moet je eerst de principes van het automatiseren begrijpen.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

GTTtommy

#22
@ anne,
den bosche, is wel een beetje ver weg, toch bedankt,
ik zal eens 1st een klein ovaaltje leren,
ik heb me gisteren geregistreerd op het koploper forum..

mvg