Spoorwegmuseum in schaarbeek in 2014?

Gestart door conducteur, 17 april 2012, 22:19:51 PM

wisselstromer

Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

the_gold

#16
Bedankt voor de info Roland
Niet mijn bedoeling voor onzin uit te kramen, maar buiten jou bericht is er de laatste tijd niet veel uitleg gegeven rond het museum,zelf niet tegenover de spotters of andere fanatiekelingen terwijl dit een vaste bron van inkomsten is in het toekomstig museum.
Eindelijk info dus...

Jammer dat niet alles in het museum kan komen, ergens begrijpelijk maar hopelijk zal de rest nog een veilige plaats krijgen in afwachting van? Dat is mijn enige zorg.

Leuk verhaal van de type 12, dat zou natuurlijk een droom zijn die uitkomt voor velen, pure nostalgie!

Succes alvast

Havoc

#17
citaat:
By the way: dit is niet van "horen zeggen" maar zijn feiten. Het VOLLEDIGE dossier ligt op MIJN bureau.


Met alle respect Roland, maar er zijn zo meer dossiers in den belgik: een paar ringen rond enkele steden, de lange wapper, enkele dokken, metro's, snelwegen, kanalen, spoorlijnen, uitdieping van de Westerschelde... Allemaal dossiers die "rond" waren.

Een museum waar niks te zien is want er is geen plaats, buiten(?) dat het snel wegroest, en verspreid over de 4 windstreken. Dat noem ik geen museum enkel een excuus voor meer politieke benoemingen dat meer gaat kosten dan 1 echt museum (want 3 directeurs, 3 curators, etc...) en waar geen kat naar toe gaat komen want je kan het niet zien op 1 dag. (Mulhouse kan je ook niet zien op 1 dag, maar dat is dan omdat er iets te zien is)

In Antwerpen was er een museum van de scheepvaart. Wat is er daar van over? Waar is dat allemaal naartoe?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dieselfreak

#18
Helemaal mee eens. Ik hoop van harte dat deze plannen werkelijkheid worden maar hoeveel keer is het in dit land al niet gebeurt dat mooie projecten op het laatste moment om de ??n of andere reden toch niet doorgaan? Ik denk dat het geen onzin is om te stellen dat ik het pas geloof als het gebouw er goed en wel staat. En liefst met zoveel mogelijk museumstukken erin. Er is in het verleden al genoeg historisch spoorwegmateriaal verloren gegaan wat beter bewaard kon worden.
MC

the_gold

#19
In het verleden, en tegenwoordig ook > 6003 [;)]

Allesinds veel succes met de bouw van het museum-en het opknappen van het materieel. Zal zeker eens langskomen!


itchy

#20
Voor zover het nog nodig mocht zijn: ik kan ook bevestigen dat het spoorwegmuseum groen licht heeft gekregen (het project is wel moeten bijgestuurd worden om binnen het budget te passen). Ik zal eens kijken op de plannen welk rollend materieel precies voorzien is in het museum en het hier laten weten. In Oostende komt er - volgens mijn informatie - evenwel niets. Van Treignes ben ik niet op de hoogte. Voor zover ik weet zal het materieel uit Leuven (deels) gestockeerd worden in een (leegstaande) Infrabel loods nabij Brugge.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

SuSke

#21
Vandaag in de METRO op de trein toch ook berichtgeving over het "toekomstige" museum gelezen.
Er zal dan misschien toch iets komen.
Een grote loods is in enkele maanden recht te trekken dus 2014 is echt nog wel haalbaar als er nu niet meer getreuzeld wordt tenminste.

@Havoc: het scheepvaartmuseum is inderdaad vertrokken uit "Het Steen" naar het "MAS" en zit daar nu samen met het Etnologisch museum en nog enkele andere collecties uit het Vleeshuis. Het openluchtgedeelte van het scheepvaartmuseum ligt nog altijd gewoon op de kaai en zal daar ook blijven liggen "oproesten" en "verrotten". Daar was geen plaats voorin het MAS en het laten drijven in de dok is misschien niet erg wenselijk voor niet zeewaardige schepen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Huugooke

#22

Huugooke

#23

rgp

#24
Beste,

Bij mijn vorige reactie heb ik mij beperkt tot wat mag medegedeeld worden.
Ik denk, of mag althans hopen, dat de meeste hun emotionele visie, opzij kunnen zetten voor een meer rationele.
In een tijd waar iedere belastingseuro verantwoord (gelukkig maar) moet worden, er 200 miljoen klanten (reizigers)tot de core-business behoren, waar iedere gelegenheid gebruikt wordt om te trachten de dotatie te verminderen, is het niet evident om een museum te bouwen voor -pakweg- 20.000 bezoekers per jaar!  Enige discretie is dus op zijn plaats.
Gezien er hier ook nog leden zijn die toegang hebben tot dan dossier, zullen ze me wel gelijk geven.
By the way: in een reactie wil men laten verstaan dat trainspotters bevoorrechte ge?nformeerden zouden moeten zijn.  Ik zou zeggen dat het wenselijk is dat ze vooral eerst eens wat meer discipline aan de dag zouden kunnen leggen en zich houden aande regels van waar men mag fotograferen.

Roland

rgp

#25
Beste,

Vers van de pers of heet van de naald ![:)]

Offici?le interne mededeling: bewaarplaats Leuven is geopend op 21/4 van 10 tot 17u.
Toegang gratis
Fran?ois Schuiten zal er zijn strip tekenen

Roland

Decapod

#26
Roland,

Ik zal toch maar even het achterste van mijn tong laten zien.
Net zoals jij heb ik ook die toegang tot die dossiers en waarschijnlijk net zoals jij heb ik lang genoeg ervaring met zulke 'afgeronde' dossiers. Ook waarschijnlijk net zoals jij heb ik genoeg ervaring met (min of meer) overheidswezen. Helemaal gelijk geven kan ik je wel niet: ik kan alleen maar opmerken dat wat hier gezegd is door heel wat enthousiastelingen misschien wel onzin mag genoemd worden, maar dikwijls, en tot spijt van diegenen die nu net zo'n initiatief heel nauw aan het hart dragen, 'zin' wordt. Ik herinner me evengoed de dossiers rond het vorige spoorwegmuseum nog: ook die waren zo ongeveer 'rond'.
Je hebt inderdaad meer dan gelijk wanneer je zegt dat het begroten van zo'n aangelegenheid in deze tijden van economische crisis (maar laten we ook een hand in eigen boezem steken: ook dikwijls van moeilijk te rechtvaardigen andere beslissingen) geen alledaagse zaak is. We mogen blij zijn met wat er komt, als het er komt. Jammer genoeg zit daar altijd politiek gekonkel tussen en dat belemmert nu net de hele zaak. Dat dit niet zo is in Groot-Brittanni? en Duitsland bijvoorbeeld is ??n van de redenen waarom zulke dingen daar wel mogelijk zijn en hier zelden of nooit van de grond komen. Vandaar mijn verwijzing naar TSP. Ik begrijp eigenlijk niet - en ik denk dat niemand dat kan - waarom de NMBS nog steeds niet van ernstige toenaderingspogingen heeft ondernomen (er zijn zoveel mogelijke constructies te bedenken waar beide partijen alleen maar beter van worden). Enfin, ik begrijp dat eigenlijk wel: het is niet het enige voorbeeld van de strategie van 'splendid isolation' die al tientallen jaren gevoerd wordt, ondanks het feit dat ze in het verleden al voor heel wat problemen gezorgd heeft. Denk maar aan de hele heisa rond lijn 20a bv.
Ik kan overigens bevestigen wat Itchy en Roland al vermeldden: volgens de plannen komt het er, en inderdaad in 2014 (maar hecht er voorlopig nog maar niet teveel geloof aan). Ook ik ben van Treignes niet op de hoogte (maar goed, ik weet echt niet al het fijne ervan) en wat die loods van Infrabel betreft: dat is een piste, maar zeker niet de meest ideale. Dat Fran?ois Schuiten, auteur van de graphic novelreeks 'Les Cit?s Obscures' waarin het type 12, net als het station van Schaarbeek, doorheen de hele reeks een rol speelt, nu opnieuw zijn aandacht wijdt aan deze loc is ook niet zo vreemd want hij is o.a. door SUM gecommissioneerd voor de scenografie van de ontwerpen van het museum.
Vergeef me mijn pessimisme, maar ik ben in zulke zaken al dikwijls genoeg teleurgesteld. Het is goed dat optimisten als jij er wel in blijven geloven en er blijven voor gaan.

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

rgp

#27
Beste,

DECAPOD, je hebt blijkbaar ook toegang tot de informatie vermits je tweemaal zeer duidelijke info geeft.
Komt het er.  Tot nu toe ja. Maar inderdaad zou het kunnen dat bijvoorbeeld indien blijkt dat de economie niet aantrekt er bij de begrotingscontrole in september offers gevraagd worden aan alle departementen, dus ook aan de NMBS-groep.  En dan moeten er keuzes gemaakt worden.  En dan ......
Wat dat "splendid isolation" betreft: wel je hebt twee partijen: de NMBS en de verenigingen.
In het verleden (en soms nu ook nog) zijn er nogal wat "stoten" uitgehaald door deze verenigingen, en dit slechte imago geraak je bij een mastodont à la NMBS moeilijk kwijt. Als het past kan ik je daar dan wel wat meer over vertellen.
Binnen de NMBS zijn er mensen die proberen om de "rijkdom" van de spoorwegen openbaar te maken, maar het stoot op "niet-meewerking".
Ikzelf heb plannen opgevraagd en ben akkoord om ervoor te betalen, maar geen 50 euro per A3 !
Als je Duitsland en Engeland aanhaalt, mij goed, maar dan moet men volledig zijn.  In september laatstleden was ik in Bridgnorth (Severn): daar was men een lokomotief NIEUW aan het bouwen, want men had er geen exemplaar van bijgehouden.  Als je ziet met hoeveel en met welk enthousiasme enkel deze "maatschappij" werkt, dan begrijp je het wel. De mensen nemen daar vier vijf maal de trein op de Severn ter ondersteuning van hun patrimonium.  Het gaat om honderden mensen.  Hoeveel hebben er al vier tot vijfmaal de trein genomen op lijn 128 ?
In 2006 hebben ze door een onweer op 18 juni voor meer dan 10 miljoen pond schade opgelopen; na 2.5 maand (op 1/9) hadden ze via donateurs al meer dan 3 miljoen pond opgehaald voor de herstellingen en in april 2007 was alles hersteld.
Ik wil altijd een aktie opstarten, maar in geen honderd jaar haal je hier zo'n bedrag op.
Als je ziet wat in Duitsland door PRIVE personen aan kapitaal gespendeerd wordt dan begrijp je snel waarom er zoveel materiaal gerestaureerd kan worden.  Trouwens met hoeveel werken ze nog bij TSP aan de restauraties ?  minder dan 10 man, en zoek maar de redenen waarom er een deel gaan lopen zijn (of mag dat niet gezegd worden ?)
Je moet het dus doen met de middelen die je hebt (en niet met de middelen van je buurman).
Het is nu éénmaal een feit dat België misschien wel een rijk spoorwegverleden heeft, het beschikt heeft niet een grote groep liefhebbers voordat spoorwegverleden.
In België (zoals overal) dienen er keuzes gemaakt te worden wat er gebeurd met het overheidsgeld en daar is duidelijk dat tot nu toe geen ruimte was voor een spoorwegmuseum. Men kan op die keuzes kritiek hebben, maar verandering willen we ook niet.
Tot slot, moest je weten wie de drijvende krachten zijn bij het "hoger management" van de NMBS, je zou versteld staan

Roland

dieselfreak

#28
Met andere woorden beste Roland, het was dus toch niet zo'n "onzin" van mij om te stellen dat het helemaal nog niet zeker is dat het spoorwegmuseum er wel komt. Tussen het maken van mooie plannen en de realisatie ervan ligt hier in Belgi? een heel parcours van politieke en andere hindernissen die eerst overwonnen moeten worden. En het is ook nog maar de vraag of er uiteindelijk voldoende budget overblijft in deze economisch onzekere tijden. Ik blijf op mijn standpunt, ik geloof het pas als het gebouw er werkelijk staat en niet enkel op papier.
MC

rgp

#29
Beste,

Dieselfreak, dit is niet enkel in Belgi?, dat gebeurt OVERAL !
De enigen die dat niet willen begrijpen zijn diegene die op het eind van hun wedde nog een stuk maand overhebben omdat ze er niet in slagen prioriteiten te stellen!

Roland