Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Dubbeltractie reeks 20

Gestart door Dreha, 16 april 2012, 22:20:21 PM

Dreha

Met deze vraag worstel ik al een tijdje.
Maar nu ik in SJ186 een foto zag van een dubbeltractie van een reeks 20 moet ik ze toch even stellen.
Blijkbaar is een dubbeltractie van 2 locomotieven reeks 20 enkel toegestaan als ze op halve kracht rijden (5150kW/2) vanwege een te groot vermogen. Dus 2 * 1/2 = 1 met als enkel voordeel dat het adhsiegewicht veel groter is (staat ook in SJ186). Maar een dubbeltractie en/of treinschakeling van 2 13'en is wel courant, alhoewel deze machines een gelijkaardig vermogen hebben. Mogen deze 13'en dan ook maar op halve kracht rijden? En zo nee waarom de 13'en wel en de 20'ers niet?

Harald


Decapod

Ik kan niet meteen op je vraag antwoorden (van die technische zaken ken ik niet zo veel), maar ik heb van een machinist gehoord dat die 13'en in feite de 20'ers zouden moeten hebben vervangen naar verllop van tijd. Dat de 20'ers nog altijd bollen, komt omdat die 13'en niet hetzelfde vermogen zouden hebben, of toch alleszins niet krachtig genoeg zouden zijn om zware goederentreinen de Luxemburglijn op te trekken waar de 20'ers op hun eentje geen last mee hebben.
Enfin, dat is maar wat ik ervan gehoord heb.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

mark7758

Dubbeltractie Type 20 kan niet. Wat jij gezien heb is een voorspan.
Dus iedere loc zijn eigen machinist.

Een type 20 heeft 6-assen en een 13 4-assen. Wat betreft vermogen zijn ze ongeveer gelijk. Maar probeer maar het vermogen op de rails te krijgen met 4 i.p.v. 6 assen. Dus 2x13 (Die wel dubbeltractie kunnen) gaat het wel.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

PeterVG

Ter info:
De NMBS spreekt over treinschakeling als twee locs elektrisch doorgekoppeld zijn zodat ??n bestuurder twee locs kan sturen via stuurkabels die doorverbonden zijn.
Dubbeltractie komt zeer weinig voor op het net. De locs zijn stuurtechnisch niet gekoppeld en er zijn dus twee bestuurders nodig om elke loc apart te kunnen besturen.
Voor een voorspan is de dubbeltractie optie waarschijnlijk.

In het verleden was een voorspan een dagelijks weerkerend spektakel tussen Stockem en Arlon.  De helling vereiste voor zware treinen extra tractie die geleverd werd via een internationale dubbeltractie.




mark7758

Mooi. Je ziet de zandstrooiers werken.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Bert Ossevoort

Mark ,
toch wil ik even reageren ,daar ik niet begrijp wat jij bedoeld ,als ik 12 assen heb kan ik veel beter mijn vermogen kwijt op de rail dan dat ik hetzelfde vermogen op 8 assen probeer over te brengen op de rail ,dat zal eerder slippen.
Denk zelf dat het een voorzorg is voor de beperking ,met gelijkstroom ,dat de boven leidingsspanning zal dalen zal ik 2 20 ers zou koppelen het vermogen van beide loks gelijk geregeld worden .
In nederland gebeurt het als ik twee 1700en koppel dat ze half vermogen gaan rijden,denk daar de 13 en die een nieuwere generatie alsthom zijn via de computer het vermogen en de max stroom over beide loks goed geregeld kunnen worden zodat treinen in de omgeving ook gewoon kunnen blijven rijden ...
Bert.

mark7758

Bert,
2x 2000 kan niet rijden. (Alleen met 2x machinist)
2x 1300 kan zo rijden en dat met 1 machinist.
Tuurlijk kan je meer vermogen op de rails zetten als je 2 machinisten inzet.(Met 2x 2000)  Maar je wilt het liefst met 1 man het doen. Dus 2x1300 kan met 1 machinist rijden.

Of de 1300 een beperkingen hebben voor de tractie als ze in dubbeltractie rijden weet ik niet uit mijn hoofd.[V]
En inderdaad in NL houdt de computer het vermogen in de gaten dat je het net niet leeg trekt.[^][^]
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Decapod

Mannen, dus als ik het goed begrijp, betekent dat dat die 13'en alleen in dubbeltractie rijden omdat ze anders hun volledige vermogen niet overgedragen krijgen?
Dan begrijp ik ook meteen waarom die machinist vond dat de aankoop van die dertienen een strategische fout was in de uitgaven van de NMBS ('t zal ook niet de eerste, noch de laatste zijn, waarschijnlijk).
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Bert Ossevoort

Mark,
oke begrijp dat jij het personele probleem bedoeld ,echter had uit de vraag begrepen, waarom twee loks met gelijk vermogen nu wel gekoppeld mogen rijden [hle 13 ] en de oudere 20 moet half vermogen rijden ,dus daarom begreep ik het vrhaal van de adhesie even niet .
tot slotte wat de NS 1700 betreft die bezitten GEEN computers ,dat is puur schakel technische vast ingebouwd ,maar bedoel dat de Hle 13 WEL een computer heeft en dus meer geregeld kan worden ,of het ook gebeurt is voor mij ook een vraag.
Bert.

DelticPower

Misschien nog iets wat mee speelt, als je bij een auto snel optrekt met veel vermogen komt de neus omhoog. Dit gebeurt ook bij tweeassige draaistellen, waardoor de voorste as van ieder draaistel minder grip heeft en dus eerder gaat slippen. Een drieassig draaistel heeft daar minder last van zodat de zesassers meer vermogen op de rails kwijt kunnen.


mark7758

citaat:
Geplaatst door Bert Ossevoort

Mark,
oke begrijp dat jij het personele probleem bedoeld ,echter had uit de vraag begrepen, waarom twee loks met gelijk vermogen nu wel gekoppeld mogen rijden [hle 13 ] en de oudere 20 moet half vermogen rijden ,dus daarom begreep ik het vrhaal van de adhesie even niet .
tot slotte wat de NS 1700 betreft die bezitten GEEN computers ,dat is puur schakel technische vast ingebouwd ,maar bedoel dat de Hle 13 WEL een computer heeft en dus meer geregeld kan worden ,of het ook gebeurt is voor mij ook een vraag.
Bert.


Ik kan in de handleiding zo 1-2-3 geen schakeling vinden die het vermogen beperkt.(als je in dubbeltractie rijdt.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

tunnelmotor2000

2 dertienen in treinschakeling hebben 150% vermogen. Ttz dat op elke lok het vermogen tot 75% word beperkt om te hoge aanzetkrachten te vermijden waardoor koppelingsbreuk kan ontstaan.
 

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.