Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Mijn ontwerp

Gestart door Redskin, 15 april 2012, 11:57:55 AM

Redskin

De afgelopen dagen heb ik rustig bekeken wat er verbeterd kon worden aan het ontwerp. Het wissel rechts van het schaduwstation en de scherpe bocht er meteen tegenaan vond ik niet mooi en veroorzaakten heel soms een ontsporing. Ik heb Michiels raad vandaag opgevolgd en heb het rechter voor een linker wissel vervangen en meteen de haakse bocht aangepakt.




Het linker wissel is een heel kort model, want heel veel ruimte op de baan heb ik niet vanwege de lengte van het schaduwstation. De wisselstraat ziet er nu zo uit



Het bochtje rechts van het schaduwstation is nu mooi flauw



Uiterst links ligt de stijg- en daallijn (nu nog vlak). Rechts daarvan vier opstelsporen van het schaduwstation. Helemaal rechts heb ik nog een extra spoor in het (straks alleen nog zichtbare) station gemaakt



Daar zie je hier nog een detail van



En oh ja: ik heb nog leds in deze Roco BR101 ingebouwd, in de hoop dat het meer licht zou opbrengen. Dat is niet helemaal het geval, het is maar iets feller nu. Het lijkt er meer op dat de lichtgeleiders niet heel handig geconstrueerd zijn  :( Evengoed een mooie en beresterke loc


En zo prutsen we lekker door   8)
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

boby

#16
het zal een mooie netwerk, bravo en een mooie collectie van loco DB worden EN ZWITSERLAND
;)
 

Redskin

Merci beaucoup  Boby  ;)

En ja; ik heb wel wat Nederlands, Frans en Italiaans materieel maar met name alles wat Oostenrijks, Duits en vooral Zwitsers is, heeft mijn grootste belangstelling. Daar is de naam (Österschwyzland) en mijn baan dan ook op gebaseerd.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Redskin

#18
De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het digitaliseren van (Kato) wissels. Op een ander forum heb ik daar eens een ombouwverslag over geschreven; deze wissels werken anders dan de conventionelere, zoals bijv. van Fleischmann of Minitrix. Die hebben een dubbele spoel om beide wisselbewegingen te regelen. Kato-wissels hebben één enkele wisselspoel. Door de spanning om te polen, pool je ook het magnetisch veld om en bedien je op deze manier het wissel. De spoel zit volledig en onzichtbaar in de railbedding verwerkt, daarin wordt ook de decoder ingebouwd.
Bij eventuele belangstelling wil ik het verslag incl. de foto's ook hier wel posten.

Goed, nog vier wissels (van de tien totaal) te gaan. Verder heb ik een poosje geleden een gebruikte 'thin client' gekocht, een soort gestripte pc met een embedded versie van Windows XP. Zo'n ding heeft geen harddisk maar een ram-disk die heel beperkt in grootte is maar prima voldoet om alleen een treinbesturingsprogramma op te draaien. Opstarten (Windows XPe + Koploper) duurt ongeveer een minuutje en je hebt totaal geen last van vervelende updates of andere narigheid. De thin client kostte me 35 euro. Ik heb er een draadloos toetsenbord en muis en mijn oude (voorheen kapotte en weer gerepareerde tv) op aangesloten. En de XPressNetLi-interface van RoSoft en de Koploper-software van PaHaSOFT geïnstalleerd. Werkt allemaal perfect! Tenminste: ik moest wel wat instellingen in Koploper uitvogelen met die wisseldecoders.
Ik kon er geen enkele documentatie van vinden op het www en ben zelf aan het stoeien gegaan. Maar het is gelukt en 't werkt nu feilloos.

Hier een overzicht van m'n hobbyhoekje  :) Rechts zie je het scherm (de tv) met de Koploper-software



Dit is de thin client, een Hewlett Packard t5000 met Windows XP Embedded



Hier de achterkant van de thin client met de interface van RoSoft



Hier mijn oude tv, die ik op de thin client aangesloten heb. Op het scherm zie je de Koploper-software met een overzicht van mijn locomotieven en de onderlaag van mijn baanontwerp waar ik nu mee bezig ben


Goed, ik ga weer gauw solderen om de laatste wissels te digitaliseren  ::)
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

pieter0507

oude tv?

Wat noem jij dan een nieuwe tv? :)

Redskin

Begrijpelijke opmerking. Alleen neem je nu een klein deel van mijn zin. Iets uitgebreider staat er:  "...mijn oude (voorheen kapotte en weer gerepareerde tv) op aangesloten...".

Deze tv hing namelijk eerst in de huiskamer, is 'n jaar of vijf (buiten de garantie natuurlijk >:() en FLOEP -ineens tijdens het tv-kijken- zwart beeld. Dacht dat 't gebeurd was en deze tv is vervangen voor een ander. Dan is de verleiding groot nog even het spreekwoordelijk mes in de kapotte tv te zetten; wat heb je immers te verliezen. In het circuit voor de aansturing van de schermverlichting -een soort tl-buisjes- bleken een paar weerstanden en condensators doorgefikt. Die heb ik op de gok vervangen (geen schema en ik kon de waardes niet meer aflezen). Maar kennelijk heb ik goed gegokt want hij doet 't weer  ::)  ???.
Kan je zeggen dan het wel heel comfortabel trein en wissel besturen is, vanaf dit scherm  8).
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

mahtoska1

Amaai Frank, goed bezig.
Ik zal dit draadje met veel belangstelling volgen.
Pieter

Redskin

#22
Dank je wel Pieter, en zeer welkom! ;)

Inmiddels zijn alle tien wissels gedigitaliseerd en via Koploper bedienbaar.
Hèhèh  :P: vanuit de luie stoel kan ik wisseltjes (en treinen!) bedienen en hoef ik niet meer onhandig over de baan te buigen om handmatig een wissel om te zetten.

Hier nog even een allerlaatst overzicht



Verder is een van de schaduwsporen nu definitief in gebruik als doorgaand spoor. Vanaf de bovenlaag via de stijg- en daallijn kan nu het schaduwstation ingereden en opgesteld worden, of kan een trein door naar de kopsporen van het station. Er zijn nu drie kopsporen en een heb ik nu verlengd zodat daar lange -9 bakken- internationale treinen kunnen staan (meest links op de foto)



En hier kan je zien dat het kopspoor extra lang is



Hier het Koploper-scherm met de schematische voorstelling van de huidige baan met de wissels



Als er tijd voor is, ga ik me morgen verdiepen in terugmelding (met dank aan Michiel voor diens uitgebreide uitleg die ik op mijn verzoek van hem gemaild kreeg). Het begint er wat op te lijken nu  :D
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Michiel

Hoi Frank,

dat ziet er super-strak uit! Erg netjes en wat een mooi groot scherm om alles op de volgen.  8) 8)

ik ben benieuwd naar het vervolg!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frietje

Deze baan zal mooi worden zeg!,  8)
met groot scherm aan de muur, net zoals in een station de rijtijden van de treinen  :D

Kan die krokodil in de scherpe binnenbocht draaien? want ik heb ook een gelijkaardige krokodil maar deze ontspoort in een bocht van r192mm.

Redskin

Dank Frietje voor je belangstelling en reactie :). Ook ik doe mijn best om er wat van te maken. De krokodil loopt probleemloos door iedere bocht. Geen enkel probleem. Over mijn baanontwerp: ik ben bezig met een zeer grondige aanpassing.  Daarover later meer.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController