Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

nummerborden

Gestart door tsjoektsjoek, 01 april 2012, 17:17:27 PM

tsjoektsjoek

Best Forum,

Kan iemand mij vertellen hoe je Belgische autonummerborden maakt
in schaal 1:87, heb je daar een speciaal programma voor nodig.
Ik heb zelf al wat geprobeerd maar vond dat niet geen succes.

tsjoektsjoek
de sport verloedert
modelspoor verbroedert

Peter

Vraag het eens aan Luc (Doomslu) Die weet er volgens mij alles van.
Met vriendelijke groeten
Peter

Jurgen

Iemand hier op het forum heeft ooit eens gezegd hoe je dit via Excel kon doen. Ik heb het opgeslagen op mijn vorige computer, maar die is momenteel niet aan een scherm aangesloten.
Ik heb dus geen idee meer hoe het juist moest, maar normaal zet ik deze vakantie alles over op mijn nieuwe PC. Nog even geduld dus, tenzij de persoon in kwestie zelf nog eens de uitleg wil geven. [:)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Huugooke

Een goed tekenprogramma, of zelfs een fotobewerkingsprogramma.
Als je maar kadertjes en cijfertjes kan tekenen.

Wat heb je ter beschikking?

ysbeer

0
citaat:
Geplaatst door Huugooke

Een goed tekenprogramma, of zelfs een fotobewerkingsprogramma.
Als je maar kadertjes en cijfertjes kan tekenen.

Wat heb je ter beschikking?



Foto maken van een nummerbord,zo groot mogelijk
Met fotoshop verkleinen
Afdruk op fotopapier
uitsnijden
klaar

wisselstromer

Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

kasteel

dat was ik - ik probeer de gegevens terug te vinden op ??n van mijn archief cd's - is al wel enkele jaren geleden maar was inderdaad in excel.
Jan

Jurgen

citaat:
Geplaatst door kasteel

dat was ik - ik probeer de gegevens terug te vinden op ??n van mijn archief cd's - is al wel enkele jaren geleden maar was inderdaad in excel.
Jan




Zelfde probleem als ik dus, weten dat je het hebt, maar je moet het eerst terugvinden. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

citaat:
Geplaatst door Peter

Vraag het eens aan Luc (Doomslu) Die weet er volgens mij alles van.

De methode van ysbeer (foto's) geeft de beste resultaten, maar je moet verdomd veel foto's nemen...

De echte font is onvindbaar (ik heb me er ooit eens heel intensief mee bezig gehouden).

Als eenvoudig alternatief kan je dat in Word maken. Het door mij gebruikte font is Arial Narrow, size = 3.
Het kadertje is eenvoudig te tekenen in Word. Afmetingen: 1,3 mm hoog en  3,2 mm breed.

Het is niet perfect, maar lijkt er goed op. In ieder geval, niemand heeft er mij al ooit opmerkingen over gemaakt dat het niet goed was. [;)]

Ik heb op ??n derde van een velletje A4 140 (x 2) verschillende nummerplaatjes van de periode 1951 - 1961, 112 (x 2) uit de periode 1962 - 1971 en nog 28 (x 2) uit 1971 - 1973.

De nieuwere platen heb ik (nog) niet gemaakt.

Dit is een foto (van een nummerplaat):


En dit is zelf gemaakt:

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

marc goovaerts

Zou het niet handiger zijn om een beperkt aantal platen te fotograferen en de nummers dan te vectoriseren ? Enkel dan nog het fotogedeelte van de takszegel (enkel aan de acherkant) erin fietsen. Geeft toch extra realisme, zoals op foto 2 te zien.

Naar gelang het tijdperk hebben er trouwens verschillende nummerplaten en lettertypen bestaan.

ToThePoint

Bon als we het dan toch over nummerplaten hebben.

Weet er iemand welke combinaties tot wanneer zijn uitgegeven ?
Ik weet dat men begonnen is met eerst enkel cijfers.
Dan er een letter bij en ga zo maar verder.
Ik ga recent aan de detaillering beginnen en ga een paar autokes in de scenery aanbrengen. Ik kan moeilijk een ijsfabriek vrachtwagen anno 1920 met een nummerplaat laten rondrijden die lijkt op 1.AGF.025.
Ook ben ik van plan om een paar citroen's om te bouwen naar nmbs voorbeeld. De groene en de kreem/blauwe. Daar moeten ook nog nummerplaten op, maar weet bij god niet welke cijfer en/of lettercombinatie's kunnen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

marc goovaerts

Probeer eens

http://www.worldlicenseplates.com/

Doorklikken naar Belgium. Echter zonder garantie. Ben alles nog aan het verzamelen...
In welk jaar is je baan gesitueerd ?

ysbeer

Hoeveel auto s staan er zo dicht op de rand dat je de borden echt kunt lezen??????
Die wat verder af mogen best de zelfde of hoogstens  twee verschillende
Voor nog verder weg is en streepje of wat stippen al voldoende.

Niets alles wat wij neer zetten moet echt zijn,als het maar echt lijkt.
wim

kasteel

@ tsjoektsjoek
geef je even je e-mail adres door aan mij - ik heb de info teruggevonden- dan stuur ik een .doc met hoe te werken en een .xls als voorbeeld.
Excel heeft het voordeel dat je als je ??n cel hebt gemaakt je deze snel kunt kopi?ren en een hele lijst kunt aanmaken met andere nummerplaten.
Ik ga akkoord met ysbeer - in H0 zie je al snel niet meer wat er op je nummerplaat staat
Jan

Gerolf

Bedankt voor die link, Marc !
Dat het vijf tekens waren in tpIIIb wist ik al wel. Voor 1962 zou het om ??n letter gaan, steeds achteraan?
Ik herinner me van toen ik klein was bussen van "de MIVA" met dergelijke platen [:)]
Hoogstwaarschijnlijk hebben er toen ook nog met 6 cijfers rondgereden, net zoals je nu nog af en toe exemplaren met 5 tekens ziet.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw