(materiaal)mijn modelbaan.

Gestart door TBCédric, 12 maart 2012, 18:13:36 PM

Frank_N

#120
citaat:
Geplaatst door mehano

ik heb een vraagje ik heb juist woodland scenics lijm gekocht voor mijn ballast maar ik heb een klein probleempje: het is niet vloeibaar!
heeft er iemand oplossingen?




Vraagje terug: Heb je de gebruiksaanwijzing doorgenomen?
Groet van Frank

TBCédric

#121
ik zie nu pas dat er op staat thick. dus niet geschickt voor ballast. [V]maar ik zal een andere keer een spray kopen of zo. de verkoper heeft het misschien verkeerd begrepen of zo?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

ysbeer

#122
Waarom vraag je hier van alles (dat is heel goed)maar als je dan antwoord krijgt doe je toch weer iets anders.
Als je hier nu eens gevraagd had hoe leg ik rails en ballast.
Maar nee je gaat naar een winkel koopt een stel spullen die de winkel toevallig heeft staan,en gaat daar na denken en hier vragen hoe het moet.
Het is mijn geld niet en ook mijn baan niet,maar denk je nu echt niet dat je beter eerst een plan kunt maken.
Als je niet zeker weet leg je je ideeen hier neer en zie je krijgt goede raad.
Met die raad ga je naar de winkels.
Dat geldt niet alleen voor de spoorbaanbouw maar ook voor de rest van je leven als verstandig.
Nu vraag ik.
Welke rails heb je?
Waar op liggen je rails en hoe dik is dat??
Hoe zitten de rails hier op vast???
Welke ballast heb je gekocht????
Geeft hier nu eens antwoord op.
Je zult zien dat dan veel goede raad krijgt.

Ik ben niet kwaad of zo maar wil je alleen proberen te sturen naar eerst denken dan doen.
En ter troost,wij hebben ook wel deze fout gemaakt hoor.

En waarom is die lijm niet goed (te dik,hoe zo)
Zou niet mij keus zijn maar ze werk wel.


wim


TBCédric

#123
ik heb piko a gleis en momenteel heb ik nog geen vaste baan maar ik heb een stukje vastgemaakt en ballast opgedaan om al wat ervaring op te doen. ik heb ballast gekocht van woodland scenic fine gray nr. wo 7 het is wel mooi om te zien. raden jullie mij aan om lijmspray te kopen of gewoon vloeibare?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Peter

#124
Fine grey van Woodland is mooi, maar wel wat aan de fijne kant.
Met medium zou je beter geweest zijn, maar gooi dat fijne niet weg want dat komt van pas als je bv. eens dat je een baan hebt, het kan gebruiken voor weggetjes ter nabootsing van grind.

Als lijm kan je verdunde witte houtlijm gebruiken (doe ik zelf ook) of je kan lijm op Latex basis gebruiken die iest meer geluidsisolerend is.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

#125
Lijm spray is dat lijm uit een spuitbus????????
Voor ballast ONGESCHIKT
Gewoon boekbinderslijm gebruiken (of verdunde houtlijm) 1 op 1 verdunnen
Ik vind boekbinders lijm beter
De rails vast lijmen op 5 mm kurk of rubber met ook boekbinderslijm
Ballast er tussen strooien (niet te veel)
Het geheel nat spuiten met een bloemenspuit met daar in water,met een beetje afwasmiddel.(beter iets (iets he) teveel dan te weinig
Daarna met een spuitje of lepeltje de lijm aan de zijkant van de ballast neer gooien.
Als het goed is dan zie je nu de lijmer doorheen trekken.
Laten drogen

Nat ziet het vies wit maar dat trekt weg.
wim

Frank_N

#126
De uitleg van Ysbeer is goed, al zou ik bij voorkeur voor het balasteren latex lijm gebruiken.

Waarom[?]

Omdat als het misgaat de hele handel (rails, wissels, balastmateriaal)schoon te spoelen is, en te hergebruiken.
Latexlijm blijft flexibel, en oplosbaar in water[;)]

Je railspijkers en of schroefjes kan ja na het lijmen weghalen.
Zo krijg je maximaal profijt van de kurk demping[:)]
Groet van Frank

Klaas Zondervan

#127
citaat:
Geplaatst door Frank_N

Latexlijm blijft flexibel, en oplosbaar in water[;)]
Gewone houtlijm is ook oplosbaar in water. er zijn ook soorten die na droging watervast zijn, maar die moet je dus niet hebben.
Houtlijm droogt wel keihard op, dus latexlijm of boekbinderslijm is beter. Maar dat was al een paar keer gezegd. [:)]

TBCédric

#128
ik heb een paar dagen geleden de juiste lijm gekocht: woodland scenics cement. ondertussen is mijn ondergrond van mijn modelbaan al klaar. het grootste deel van de sporen is klaar, net als de ballast en de ondergrond (gras) en 2 boompjes en een huisje en al een klein stukje bovenleidingen, foto's volgen
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Martin Welberg

#129
Misschien dat hier iemand me het wezenlijk verschil tussen een D2 houtlijm en boekbinderslijm kan uitleggen. Bij welke google search dan ook krijg ik als antwoordt dat beide lijmen een PolyVinylAcetaat zijn [?].

Tevens lees ik nu ook weer dat houtlijm keihard opdroogt, wat ik met m'n 25 jaar houtbewerkings ervaring nog nooit heb gezien tenzij je een PU of beenderlijm neemt...

BTW de WS scenic cement is een ordinaire verdunde matte medium..

ysbeer

#130
Als je balast met verdunde houtlijm vast zet wodrt de combinatie lijm ballast kei hard.
Met latexlijm blijft het een redelijk soepele (dus geluid dempent)massa.

Ik denk dat reeds zolang het forum bestaat er is uitgelegd dat een soepel blijvende lijm beter resultaat geeft (geluid e.d).

Maar nee telkens duikt weer iemand op die zegt dat houtlijm toch beter is hij vind het wiel weer uit en beveelt houtlijm aan.
Ik stop er mee.
Wie nu nog houtlijm wil gebruiken,mijn zegen heb je.[V][V]

Idem voor Mehano,ik schrijf,iedereen schrijft, en jij doet precies het andere.
Dat mag natuurlijk,maar ik raad je niet meer.
Ik (mehano dus) heb een paar dagen geleden de juiste lijm gekocht: woodland scenics cement.
wim

Martin Welberg

#131
Volgens mij heb ik niet gezegd dat houtlijm beter is. Ook geen vraag over latexlijm gesteld. Betwijfel ook niet dat een flexibeler lijm een beter resultaat ten opzichte van geluidsdemping geeft.

De vraag van mij ging over het wezenlijke verschil tussen hout en boekbinderslijm wat beiden dezelfde basis namelijk PVAc heeft. Sorry ben nu eenmaal iemand die graag het technisch fiche graag doorheeft.
Dus niet zo kort door de bocht svp.

Klaas Zondervan

#132
citaat:
Geplaatst door milocomarty

Misschien dat hier iemand me het wezenlijk verschil tussen een D2 houtlijm en boekbinderslijm kan uitleggen.
Dan moet je van allebei maar eens een even grote druppel op een plankje leggen.
Paar dagen wachten tot ze allebei goed gedroogd zijn.
Dan zie je dat de houtlijmdruppel behoorlijk geslonken is, en tamelijk hard. De boekbinderslijm slinkt nauwelijks, en blijft rubberachtig.

prulleman

#133
ik gebruikte vroeger boekbinderslijm, maar nu WS scnic cement. wel aangebracht met de airbrush. vind dit beter (en makkelijker)

TBCédric

#134
citaat:
Geplaatst door mehano

ik heb een paar dagen geleden de juiste lijm gekocht: woodland scenics cement. ondertussen is mijn ondergrond van mijn modelbaan al klaar. het grootste deel van de sporen is klaar, net als de ballast en de ondergrond (gras) en 2 boompjes en een huisje en al een klein stukje bovenleidingen, foto's volgen


met de juiste lijm bedoelde ik dat ik de juiste soort lijm gekocht had want de verkoper had de vorige keer de verkeerde lijm genomen. dus daarom zeg ik de juiste lijm.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.