ik ben van plan om mijn spoor aan mijn muur te hangen ( zo heb ik meer plek en is het ordelijker).
momenteel ligt het nu op de grond, maar erg praktisch is dat niet. ik heb een deal met mijn vader gesloten: als ik goede punten haal maakt hij de "ondergrond/basis". maar ik heb een probleem: mijn vader wil eikenhout gebruiken omdat mijn meubelen in het zelfde soort hout is. ik vind dat eigenlijk geen goed hout voor een modelbaan. maar ja creatief denken he ;). ik ben dan van plan om mijn sporen(merk mehano) vast te zetten met dubbelzijdige tape. dus mijn vraag is : is eikenhout goed/slecht en mag en kan ik dubbelzijdige tape gebruiken voor mijn sporen vast te zetten (ben van plan om later uit te breiden
Mijn onderstellen zijn ook van eikenhout, wees blij met zo'n pa ! Kost globaal zo het drievoudige van vuren en is nog een stukkie stabieler en ongevoeliger voor werking ook..weegt ook iets meer [:)]
en hoe kan ik mijn spoor dan vast maken?
is dubbelzijdige tape een optie?
Eik? Dat gebruik je toch om chique meubelen mee te bouwen? Toch niet voor een treinbaan? Vuren zal wel veel goedkoper zijn en minstens even goed.
weet ik maar ouders wil is wet he[:(] [;)]
awel, laat je vader dan een soort wandrek maken van eiken, en dan leg je daarop je modules met sporen. Want een spoor zonder landschap en aangepaste omgeving is eigenlijk maar niks[;)].Zo is iedereen tevreden en heb jij een goeie degelijke baan[:p]
probeerd gij hem dan maar te overtuigen.
ik ben van plan om een stuk met doorschijnend plastic als wand te plaatsen waar mijn bed is. goed idee?
en ik heb eigenlijk het gereedschap niet en de ervaring voor een landschap. ik heb mehano ( 1 thalys,1 tgv pos en 1 lange stoomloc.)
en ik weet eigenlijk niet hoe dat moet en al dus .
zoals men zegt : klein beginnen,groot eindigen (denk ik) [:D]
ik ben later van plan om echt marklin te gaan gebruiken of hornby of zo (de grotere merken ( en dan direct digitaal, is het makelijkst) en ik ga later ook uitbreiden : station, landschap,seinen,stations,kopstation,extra niveau, enz...
Ach ja ,zo zij ouders.
Maar met eikenhout als poten en dwars verbindingen is niks mis hoor.
En je vader betaald ,dus wat wil je nog meer.
Als plaat waar op je de baan gaat bouwen kun je echter beter plaat materiaal gebruiken,multiplex,mdf.
Zeg maar tegen je vader dat een modelbouwer met enige ervaring het gebruik van eiken planken (als boven zijde) absoluut afraad.
Spaanplaat met fineer kan ook ,maar dat is zonde omdat een modelbaan op eiken fineer niet echt lijkt,en je dus toch moet gaan verven.
Laat maar eens wat fotos zien van een modelbaan
(hier onder staan 2 links (of is het linken)
sterkte en succes
wim
DE bedoeling is dat mijn baan aan de muur gaat hangen. maar het probleem is : hij wil eiken gebruiken als plaat om mijn spoor op te zetten.
[V] weet er iemand misschien een type hout dat even goed bewerkbaar is als vuren,... en eruit ziet als eik?
sorry hoor, maar uw sporen op eiken leggen is niks. Hoe gaat ge een wisselaandrijving inbouwen? Kabels wegstoppen? Eik als ondersteuning of omkadering is prima, maar verder is daar niks mee aan te vangen. En als ik nog een raad mag geven, blijf van marklin af als je nog niks hebt.
waarom? slechte ervaring ermee gehad? of is het door die verschillende soorten rail?
mijn standpunt over marklin is : makelijk te bedienen ,digitaal,= meerdere treinen kunnen op het spoor.
ik heb gewoon handmatige wissels en het is "tijdelijk". Ik ga later uitbreiden en een ander soort hout gebruiken en een vriend vragen (pro in modelbouw) om mij te helpen
citaat:
Geplaatst door prulleman
sorry hoor, maar uw sporen op eiken leggen is niks. Hoe gaat ge een wisselaandrijving inbouwen? Kabels wegstoppen? Eik als ondersteuning of omkadering is prima, maar verder is daar niks mee aan te vangen. En als ik nog een raad mag geven, blijf van marklin af als je nog niks hebt.
kostprijs railmateriaal marklin = 3x kostprijs tweerail
en ge zijt gebonden aan hun railsysteem. marklin heeft nog altijd een monopolie wat betreft railsysteem[xx(]
andere merken hebben ook digitale systemen, beter en compatibel, marklin is zelfs niet meet compatibel met eigen loks van een generatie terug(meegemaakt in spoor 1)
over rollend materiaal discussieer ik niet want bijna alle nieuwe modellen zijn voor de verschillende systemen te krijgen
welk merk zou ik dan wel nemen?
ik zou graag hornby nemen ==> niet digitaal toch 2 locks kunnen rijden ?n de x-tra wagons de helft van de prijs goedkoper?
het is een forum he ! alle meningen tellen [:D]
citaat:
Geplaatst door prulleman
...marklin heeft nog altijd een monopolie wat betreft railsysteem[xx(]
Ze hebben geen monopolie, maar andere fabrikanten vinden het niet lonend om ook zo'n railsysteem op de markt te zetten.
Wat de oorspronkelijke vraag betreft, eikenhout is heel mooi als omlijsting en voor de draagconstructie. Maar voor de basis waarop de rails komen is het onbruikbaar. Veel te hard, en als je dat van afzonderlijke delen gaat maken, dan gaan die ook werken t.o.v. elkaar.
Voor de railbasis kun je beter plaatmateriaal gebruiken. Ik ben zelf voorstander van multiplex, maar anderen vinden MDF juist geschikt.
ik vind engelse treinen (1:76) een goede keuze. Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. maar dan blijf je wel conseqeunt in schaal OO want het verschil met HO (1:87) valt op. Troost, in OO is er ruim voldoende keuze en een overvloed aan scenery en toebehoren. Zolang je maar op tweerail zit, zit je goed want je bent NIET gebonden aan een bepaalde fabrikant[;)]
citaat:
Geplaatst door prulleman
ik vind engelse treinen (1:76) een goede keuze.
Dat vind ik nou juist niet.
Reden: schaal en spoorwijdte kloppen niet met elkaar.
wat is een goed materiaal voor de basis en wat is een goed materiaal voor afwerking? (voor later: welk merk is het beste qua prijs,aanbod,detail,rijqualiteit?)
hier een link van hornby: http://www.hornby.com/
in deze trein ben ik zeer ge?ntreseerd :de hitachi trein, de lok + 2 standaardwagons vind ik eigenlijk wel redelijk cheap net als de x-tra wagons die je kan kopen voor je set uit te breiden. http://www.hornby.com/search/?q=hitachi
is dat een goed idee? of raden jullie mij dat af/iets anders aan
ik vind het een heel goed idee. Het enige dat niet klopt is de spoorwijdte. Die iets groter moeten zijn voor 1:76. Maar verder is alles goed in orde, ook wat rijvaartdigheid betreft. Ik heb een vriend die alleen hornby en bachmann heeft en hij is er heel tevreden over. die iets grotere schaal is dan weer een luxe of zelf gebouwen te maken. je hebt ee, paar millimeter meer speelruimte. mocht ik vandaag niets hebben en willen beginnen dan koos ik ook voor hornby, bachmann. zij het dat mijn voorliefde wel meer naar de stoomloks gaat. Overigens koop je een grote,goede en goed afgewerkte stoomloc voor een goede 100 euro, amper 1/3 van de prijs van marklin.
mijn advies: ideaal als je moet beginnen( leeftijd onbelangrijk), ook ideaal als je scenerybouwer bent(of wil worden).
minpunt: als je dit materiaal terug wil verkopen in tweedehands kun je enkel maar via Ebay of een engelse site want hier brengt dat niks op.( ter opmerking: als je marklin na een jaar of vijf terug van de hand wil doen slik je ook 50 tot 70 procent verlies[xx(]!!! iedereen zegt wel dat marklin waardevast is tot als je zelf wat wil verkopen, dan ondek je maar dat er geen slechter belegging[:(!][xx(] is..... ik spreek uit ervaring[:I].)
ja ik wil eigenlijk hornby nemen: je hebt verschillende soorten bochten, rechten, stations,(net als marklin[?]) en voor de helft goedkoper.
ik denk niet dat er interieur verlichting is maar dat je dat wel zelf kunt installeren. ?n er is een winkel in belgie die hornby verkoopt dus.
had voor de 1ste keer van hornby gehoord op discovery channel met james may toy stories. kent er iemand dat?
Zech prulleman met welk merk rijd jij?
Hornby lijkt mij geen goede keus.
HORNBY heeft vrijwel uitsluitend engels materiaal,wat men nu verkoop is niet slecht,maar dat zijn er wel meer.
Het oude materiaal van voor 2008 zou ik niet kopen (al is het nog zo goedkoop)de koppelingen zijn anders en de loks piepen en kraken.
De merken ROCO en PIKO zij voor een duitse of nederlandse baan veel beter
PIKO is goedkoper en veel beter te krijgen dan hornby.
Vraag voor je gaat kopen eerst goed rond.(HIER)
En als je het koopt als investering is geen enkel merk echt aantrekkelijk.
Alleen als je ze koopt, ze ongeopend in de kluis zet en na 5 a 10 jaar probeert te verkopen,kan het winst geven[:(][:(]
Alleen als een merk over de kop gaat (MEHANO)is er via ebay soms iets te verdienen,mar rijk wordt je er niet van
wim
wel, kijk eens in de rubriek "ooit zal het klaar zijn" bij Zwitsers baantje. Das mij thuisbaan; bemo, neem van mij aan, das niet voor beginners want bemo is heel mooi, duur en verder[B)][:(!][xx(]
ik heb alles omgebouwd en nu[:p][:p][8D]
ik heb ook belgisch materiaal van roco, fleischmann, olaerts, KMB, jocadis; zelfbouw(scratch), trix(met maxxon motoren ingebouwd), Ls models(veeeel), Vitrains, B-models, Mehano
zowat alles wat in TP III (en wat IV) er de laatste 15 jaar uitgekomen is[:I] eerlijk gezegd ben ik de tel volledig kwijt[:o)] Ik ga elke week bij vrienden rijden, zodoende gebruik ik ongeveer 3 tot 4 loks per week van mijn collectie, ik geraak niet rond op een jaar[}:)]
een engelse baan vind ik persoonlijk niet erg.
als ik iets van hornby zou kopen dan zou het een eurostar en een hitachi zijn. redelijk recente modellen dus
citaat:
Geplaatst door mehano
een engelse baan vind ik persoonlijk niet erg.
Je moet kopen wat je zelf wil,of dat verstandig is merk je dan later wel
Veel van ons (ook ik)zijn zo begonnen.
wim
citaat:
Geplaatst door mehano
ik ben van plan om mijn spoor aan mijn muur te hangen ...
Wat bedoel je hier eigenlijk mee?
Bedoel je een opklapbare plaat, een soort schab, ...
Dat je vader dat wil maken is al geweldig, studeren nu maar!
En in eik is ook OK, tenminste als het om de randen van de baan en poten gaat. De baan zelf zou ik, ofwel een multiplexplaat, ofwel (en hier gaat m'n voorkeur naar) een open raamwerk.
Paul
een schap aan de rand van mijn muur.
weet er iemand een tekenprogramma? dan kan ik tonen waar ik mijn rails wil leggen.
citaat:
Geplaatst door mehano
weet er iemand een tekenprogramma?
Paint. Zit standaard in Windows.
citaat:
Geplaatst door mehano
een schap aan de rand van mijn muur.
weet er iemand een tekenprogramma? dan kan ik tonen waar ik mijn rails wil leggen.
SketchUp 8 , freeware 3D programma.
Potlood en papier, altijd wel ergens te vinden [:D][;)]
citaat:
Geplaatst door milocomarty
Potlood en papier, altijd wel ergens te vinden [:D][;)]
ja maar das moeilijker he om u meubelen te tekenen en dan u plan maken. (dan zijn computers wel handig) maar pc's kunnen niet alles[:D]
deze analfabeet is ook voor potlood en papier. zodra ik achter de pc zit kan ik niet meer creatief denken[:o)]
nee? hoe
citaat:
Geplaatst door prulleman
deze analfabeet is ook voor potlood en papier. zodra ik achter de pc zit kan ik niet meer creatief denken[:o)]
omdat ik dan al mijn verstandelijke vermogens moet aanwenden om met dat te werken, meer zorgen over "hoe krijg ik die verdomde lijn nu daar" en "hoe moet ik dat opslaan" dan over "wat ga ik eens uit de mouw schudden"[:I]
maar als je tekent is het wel moeilijker om een plattegrond te maken en u 'lijn' te maken.
Behalve een potlood moet je natuurlijk ook een liniaal hebben.
Dan wordt het maken van lijnen een stuk makkelijker.[:)]
Met PAD tekenen (PAD = Pencil Aided Design) en op schaal is helemaal niet moeilijk: 1m = 2cm, da's schaal 1/50 (1000mm = 20mm).
Wat heb je hiervoor nodig? Een wit blad (al dan niet met ruitjes, A4 is voor een doornsee kamer reeds voldoende, want dan heb je reeds plek om een kamer van dik 10m op bijna 15m te tekenen), potlood, gom, meetlat/beodriehoek, rekenmachine en grote meter (voor uw kamer op te meten).
Je meet een afmeting van uw kamer op in milimeter, deelt dit door 50 en tekent die uitkomst ook in milimeterop papier.
Je kan natuurlijk ook een andere schaal nemen: 1/20, dan deelt ge door 20, 1/25, dan deelt ge door 25, ... alles is mogelijk, zelfs 1/87, dan deelt ge dus door ... Waarschijnlijk hebt ge het door?
Computertekenen is prachtig (ik doe dit dagdagelijks voor m'n boterham) maar of het sneller gaat bij zij die dit niet dagelijks doen en of het daarom beter is, dat vraag ik me toch wel af. (Waarmee ik niet bedoel dat jij het daarom niet kan!)
Maak het plannen vooral niet moeilijker dan nodig.
Paul
ik heb het graag deftig en netjes.
Als ik een plan maak (heb ik al gedaan via de hand maar [V]) het is ook zo moeilijk om alles perfect op schaal te tekenen he[:D]
heeft er iemand ervaring met mehano en een baan aan de muur?
citaat:
Geplaatst door mehano
heeft er iemand ervaring met mehano en een baan aan de muur?
Met jou heb ik geen ervaring.
Met een baan aan de muur die kan klappen ook niet.
Wat wel zeker is dat je netjes en opgeruimd moet kunnen werken (ik heb daar moeite mee)anders klapt de baan nooit meer op om dat er te veel rotzooi los op ligt.
Welk merk er op de baan rijdt is natuurlijk onbelangrijk
Aan ervaring met het merk MEHANO zul je weinig hebben,het is vrijwel nergens meer te koop (nieuw)of anders tegen woeker de woeker prijzen.
Mehano is gestopt.
wim
de baan aan de muur is permanent. hij kan niet (in)klappen
mag ik weten wie da met welk merk rijdt en wat de voor-en nadelen zijn?
Ik rijd met Marklin... ...nu veel boze en/of verontwaardigde blikken over mij heen...
Waarom? Tja waarom? Omdat ik in mijn jeugdjaren met Marklin heb gereden en op latere leeftijd (door een stom toeval - de combinatie electronica - modelbouw - computer) terug de draad heb opgenomen. Spijt van 3-rail? Neen, behalve misschien van de prijzen...
Mocht ik kunnen herbeginnen? Overstappen op 2 rail? Misschien... Maar dan enkel omdat bij 2-rail de prijzen interessanter zijn, de rails er veel realistischer uitzien en er veel meer keuze aan railmateriaal is.
Spijt van mijn keuze? NEEN! Ik heb tenminste geen keerlusproblemen en kan gebruik maken van massadetectie.
citaat:
Geplaatst door mehano
mag ik weten wie da met welk merk rijdt en wat de voor-en nadelen zijn?
Dat kan je grootdeels zelf opzoeken:
- Googlen binnen het forum (NIET de zoekfunctie van het forum zelf gebruiken)
- Eens surfen binenn andere onderwerpen op het forum - er zijn draadjes waar die vragen al gesteld zijn
Soms zie je het ook in de handtekening van forumleden [;)]
De meeste "tweerailers" zijn overigens niet merkgebonden. Ik heb materieel van mehano, maar ook van fleischmann, piko, roco, trix, ls, lima, rivarossi, liliput, ...
citaat:
Geplaatst door PeterC
Ik rijd met Marklin... ...nu veel boze en/of verontwaardigde blikken over mij heen...
Waarom? Tja waarom? Omdat ik in mijn jeugdjaren met Marklin heb gereden en op latere leeftijd (door een stom toeval - de combinatie electronica - modelbouw - computer) terug de draad heb opgenomen. Spijt van 3-rail? Neen, behalve misschien van de prijzen...
Mocht ik kunnen herbeginnen? Overstappen op 2 rail? Misschien... Maar dan enkel omdat bij 2-rail de prijzen interessanter zijn, de rails er veel realistischer uitzien en er veel meer keuze aan railmateriaal is.
Spijt van mijn keuze? NEEN! Ik heb tenminste geen keerlusproblemen en kan gebruik maken van massadetectie.
wat is het verschil tussen 2rail en 3rail?
citaat:
Geplaatst door mehano
wat is het verschil tussen 2rail en 3rail?
Euh ... Ik ga even mezelf citeren
citaat:
Dat kan je grootdeels zelf opzoeken
Versta me niet verkeerd, beginners zijn welkom op dit forum, maar er zijn ook nog hulpmiddelen zoals Google [|)]
Nu ja, ik ben dan toch aan 't tikken: bij drierail heb je niet letterlijk een derde rail, maar een reeks contactpunten midden tussen de rails.
Een loc neemt ??n stroompool van beide rails, en de andere via een sleepcontact tussen de rails.
Dit vind je bvb bij Marklin.
en wat doet 2 rail dan ? kan je er dan meer locs opzetten dan 3 rail of zo ?
google is mss handig maar het kan nooit de ervaring en kennis van een ervaren modelbouwer hebben
citaat:
Geplaatst door mehano
en wat doet 2 rail dan ? kan je er dan meer locs opzetten dan 3 rail of zo ?
google is mss handig maar het kan nooit de ervaring en kennis van een ervaren modelbouwer hebben
Niet helemaal waar natuurlijk
Als je wilt weten waar de rijn loopt is een atlas voldoende en is vragen aan een oud rijnschipper echt overbodig.
Ook waar de hoogste toren in belgie staat is zo op te zoeken,vragen aan de club torenbeklimmers is weer overbodig
En zo kun je nog even door gaan
Voor het laten rijden heb je 2 toevoerdraden nodig.
Bij drierail is dat de midden (contactpunten)rail en de twee echte rail (waar de wielen op lopen)
Het sleepcontact (onder de lok)sleept over de contact punten midden in de rails.
Dat is een zeer betrouwbaar systeem,de andere toevoer gaat via de rails waar de wielen op lopen(dat geeft dus dubbele zekerheid)als het linker wiel geen contact maak doe het rechter wiel het wel,of omgekeerd.
Bij twee rail is elke rail een toevoer,meer is er niet dus elk slecht contact van de wielen met de rails KAN de trein doen stoppen.
De meeste[:(][^][8)]van ons rijden toch 2 rail omdat dat nu eenmaal meer op de werkelijkheid lijkt
Ook is er meer tweerail materiaal (rails,wissels,loks)te koop
citaat:
Geplaatst door mehano
en wat doet 2 rail dan ? kan je er dan meer locs opzetten dan 3 rail of zo ?
google is mss handig maar het kan nooit de ervaring en kennis van een ervaren modelbouwer hebben
2-rail is alles wat g??n pukkeltjes in het midden heeft. Je kan daar even veel locs op zetten als op een 3-rail spoor.
Als Googelen te vermoeiend is klik dan eens op deze link [:D] :
http://www.nproject.org/nl/diversen/2-rail-versus-3-rail.-de-voor-en-nadelen.html
kan je rails van verschillende merken gebruiken bv je gebruikt een adapter en regulater van mehano maar voor de bochten gebruik je bv fleischmann. is dat mogelijk of is dat nuts?[8)]
citaat:
Geplaatst door Gerolf
citaat:
Geplaatst door mehano
mag ik weten wie da met welk merk rijdt en wat de voor-en nadelen zijn?
Dat kan je grootdeels zelf opzoeken:
- Googlen binnen het forum (NIET de zoekfunctie van het forum zelf gebruiken)
- Eens surfen binenn andere onderwerpen op het forum - er zijn draadjes waar die vragen al gesteld zijn
Soms zie je het ook in de handtekening van forumleden [;)]
De meeste "tweerailers" zijn overigens niet merkgebonden. Ik heb materieel van mehano, maar ook van fleischmann, piko, roco, trix, ls, lima, rivarossi, liliput, ...
Beste Mehano, Ik ondersteun deze reactie van Gerolf helemaal.
Beetje zelf zoeken en uitpluizen geeft altijd het meest bevredigende resultaat. Het gaat erom je eigen mening te vormen [:)] Dat kost tijd & moeite.
Als je daarna pas gaat vragen stellen, zal je zien goed bruikbrare antwoorden te krijgen [^]
Ik rijd en gebruik vanalles (materieel en materiaal in N-spoor) door elkaar, je moet wel goed opletten hoe je dat doet. Kost wat tijd, he?
Beste Mehano
In gelijkstroom zijn in principe de materialen van de diverse fabrikanten "door mekaar te gebruiken".
In wisselstroom heb je feitelijk slechts 1 fabrikant van rails: M?rklin zelf. Locs worden echter aangeboden met "M?rkin" eigenschappen door ook andere fabrikanten, de zogenaamde AC versie (= afkorting voor wisselstroom in het Engels - Alternative Current) waarbij de wielen aangepast zijn, en er in het midden onderaan een sleepcontact gemonteerd is om de stroom via de puntcontacten in het midden van de rails te kunnen opnemen.
Zonder te diep in details te willen gaan, heb je binnen de familie "gelijkstroom - DC afgekort" in principe ook 1 grote standaard.
Maar door de jaren heen is modelbouw voor bepaalde personen desdanig ge?volueerd, dat ze bvb rails willen die zelfs op schaal nog beter gelijken op die in het echt. Maw bepaalde fabrikanten brengen ondertussen rails op de markt met een andere dikte of hoogte van de rail zelf. Dit wordt in het jargon "code + getal" uitgedrukt. Vroeger waren de meeste rails in Code 100. Een beetje dikker en breder dan wanneer je de echte railmaten zou delen door 87. HO is immers synoniem van schaal 1/87. Maar ondertussen hebben bepaalde fabrikanten veel fijnere rails uitgebracht zoals bvb Peco Code 75. Wanneer je een code 100 rail verbindt met een code 75, dan passen die natuurlijk niet 100% op mekaar. Nogal evident. Mehanorails bvb zijn in standaard code 100. Ook die van Fleischmann. Lima was ook code 100. En de oudere Roco rails ook. Peco maakt verschillende soorten en de code staat er dan telkens bij ...
Het electrische gedeelte blijft in principe hetzelfde binnen een bepaalde familie: ofwel AC ofwel DC. Een gelijkstroomtransfo van Mehano zal evengoed werken voor een gelijkstroom Fleischmann loc.
Maar binnen beide systemen (Wisselstroom AC zoals bij M?rklin en Gelijkstroom DC van de anderen) heb je hedentendage de keuze uit 2 (feitelijk totaal verschillende) benaderingen: analoog of digitaal.
Maar daar kun je pagina's en pagina's over volschrijven.
Heel simplistisch gezegd zou je kunnen zeggen dat bij analoge systemen in principe slechts 1 loc per transfo apart bestuurbaar is. De spanning (in Volt) van je ganse baan is overal dezelfde en variabel in functie van de stand van je transfo (rapper of trager).
Digitaal werkt heel anders: daar is de spanning voor je ganse baan in principe overal constant en dezelfde (volle spanning) en via een digitale decoder (elke loc moet er een apart hebben !) kan je loc per loc gaan bedienen (men noemt dat aansturen)en zeggen hoe snel die mag rijden (maw digitaal wordt de rijspanning van de loc hoger of lager gestuurd). Elke decoder heeft een zogenaamd adres (simpel gezegd een digitaal nummer) en alle commando's die je via de digitale centrale doorstuurt naar elke lok gebeurt via dit adres naar die bepaalde decoder in die bepaalde loc. En ondertussen kan je in alle digitale systemen in principe ergens een veelvoud uit de digitale wereld zoals 32 of 64 of 128 of 256 of 512 of 1024 locs (cfr bits) terzelfdertijd afzonderlijk aansturen door die ene digitale centrale. De decoder vindt zijn info tussen alle andere digitale bits die door de stroom gedragen worden.
En natuurlijk zijn er verschillende fabrikanten die digitale systemen maken, waarbij het ene systeem al meer mogelijkheden biedt dan het andere. En alhoewel de taal misschien dezelfde is, zijn er een soort dialecten. Waardoor de systemen niet altijd voor de volle 100% vlot samenwerken. Maar vraag me nu aub niet welke het beste is. Dat hangt af van je eisen en verwachtingen, en bovendien aanleg en interesse voor electrische en electronische materie ...
En voor de rest kan ik me slecht perfect aansluiten bij de raad van IJSBEER. Als jonge gast moet je toch zeker Google kennen, en er bestaan 100den sites in alle mogelijke talen waar ??n en ander heel gedetailleerd wordt uitgelegd. Zelfs WIKIPEDIA kan je daarbij helpen.
Net als IJSBEER kan ik het bovendien ook niet laten om een vergelijking te maken: de dag dat je ooit een auto zal kopen, moet je op een forum van autoliefhebbers of Autoscoot24 niet gaan vragen wat het verschil is tussen een dieselwagen of een benzinewagen, en of een dieselwagen op dezelfde autosnelweg kan rijden als een benzinewagen, of de wegcode dezelfde is ... Daarvoor bestaan boeken, encyclopedie?n (op papier of digitaal op het net),een rijschool, noem maar op. Je zal toch een beetje eigen initiatief moeten nemen om ??n en ander uit te zoeken. Het klinkt misschien een beetje brutaal, maar een echte priv?les van A-Z mag je op dit forum niet verwachten ...
Maar hou er de moed in, we zijn ooit allemaal van nul begonnen.
En last but not least: doe zoals 90% van ons gedaan heeft; maak je lid van een modelspoorclub. Er zijn er voldoende, gespreid over gans Belgi?. Daar zul je in 1 avond m??r bijleren, dan na een maand typen in postings op een forum ! En je zal er bovendien nog hele toffe mensen leren kennen die dezelfde hobby beoefenen.
Groetjes
Marc
[8D]
Das nou precies wat ik bedoelde [:I]
citaat:
Geplaatst door mehano
kan je rails van verschillende merken gebruiken bv je gebruikt een adapter en regulater van mehano maar voor de bochten gebruik je bv fleischmann. is dat mogelijk of is dat nuts?[8)]
Beste Mehano
Als je een kist met Mehano rails heb gekregen dan kan dat,andere rails als Mehano passen wel op elkaar (dus ook op mehano)
HEB JE NOG NIETS VAN MEHANO
Vergeet dat merk dan vanavond nog,MEHANO BESTAAT NIET MEER
Kies wel merk dan ook (ik zou zeggen PIKO of ROCO)en begin daar mee
wim
Inderdaad google is schitterend om alles op te zoeken. Maar ik moet toch bekennen dat toen ik 3jaar geleden begon met de hobby, dat ik blij was met de raad van een ervaren spoorlegger [:D]. Want soms zie je door het bos de bomen niet meer. Als je inderdaad niets hebt liggen van Mehano dan zou ik ik Ysbeer zijn raad opvolgen. Piko bijvoorbeeld heeft voordelige startsets. Zelfs digitaal. Ze zijn zeer degelijk met veel bewerkingsmogelijkheden, en ook kan je er makkelijk verschillende merken combineren. Voor sporen zit je met 3 rail (AC) dikwijls vast aan M?rklin, terwijl je bij anders verschillende combinaties kan uitvoeren. Qua rollend materiaal is het aanbod volgens mij vooral afhankelijk van het land dat je kiest en het tijdperk, tenzij je Amerikaans gaat rijden, dan is toch vooral dc of dcc (dus geen 3 rail).
Ook de prijs voor locs AC (3rail) ligt iets hoger in aankoop als je digitaal wil rijden omdat daar reeds een decoder inzit. Voor dcc (2rail digitaal) ligt de aankoop prijs lager, maar met je de decoder wel zelf nog aankopen en plaatsen. Laat je hierdoor niet afschrikken, de recente modellen zijn digitaal voorbereid en kan je de decoder met de stekker inpluggen in de loc. Vergeet ook de rubriek "te koop" niet te raadplegen, tweedehands kan soms mooie koopjes doen.
Ben geen ervaren rot in deze hobby, maar als ik je kan helpen met het opstarten van je hobby met hoe ik het heb aangepakt mag je gerust een pm sturen. Zo heb ik ook moeten ondervinden dat je soms eerst beter goed kan nadenken voor te handelen, kan je veel geld besparen [:p]
citaat:
Geplaatst door ysbeer
citaat:
Geplaatst door mehano
kan je rails van verschillende merken gebruiken bv je gebruikt een adapter en regulater van mehano maar voor de bochten gebruik je bv fleischmann. is dat mogelijk of is dat nuts?[8)]
Beste Mehano
Als je een kist met Mehano rails heb gekregen dan kan dat,andere rails als Mehano passen wel op elkaar (dus ook op mehano)
HEB JE NOG NIETS VAN MEHANO
Vergeet dat merk dan vanavond nog,MEHANO BESTAAT NIET MEER
Kies wel merk dan ook (ik zou zeggen PIKO of ROCO)en begin daar mee
wim
ik heb mehano rails en treinen maar ik zou graag voor de bochten een ander merk gebruiken dan mehano omdat je bij mehano geen verschillende soorten bochten hebt en bij pico. dat is mijn bedoeling. want ik ga mijn spoor aan de muur hangen op het einde maakt het een u draai en komt het terug en aan de andere kant net het zelfde dus.(selectief) wel.
Ovaaltje heet dat.
Piko (met k) is prima en past zeker op die mehano rails
Maar heb je nu begrepen dat MEHANO niet meer bestaat (jij wel natuurlijk)
wim
ik weet niet of je het kent maar in de dreamland (waar ik mijn rails vandaan heb gehaald en mijn sets) komen daar vandaan en verkopen ze nog altijd
het is niet een ovaal gelijk de standaard starterset maar eigenlijk 1 baan in een u vorm dat in het midde rechte stuk soort van dubbelrail vormt en in de hoeken terugkomt.
citaat:
Geplaatst door mehano
het is niet een ovaal gelijk de standaard starterset maar eigenlijk 1 baan in een u vorm dat in het midde rechte stuk soort van dubbelrail vormt en in de hoeken terugkomt.
Ovaal is een plat geslagen cirkel
wim
Mehano bestaat wel nog, alleen de 'prestige' modellen zijn er niet meer.
citaat:
Geplaatst door conducteur
Mehano bestaat wel nog, alleen de 'prestige' modellen zijn er niet meer.
Lieve jongen.
Dat ze nog poppen maken en beren weet ik ook.
Zelfs nog speelgoed treinen
Ik bedoel natuurlijk modeltreinen
wim
citaat:
Geplaatst door ysbeer
citaat:
Geplaatst door mehano
het is niet een ovaal gelijk de standaard starterset maar eigenlijk 1 baan in een u vorm dat in het midde rechte stuk soort van dubbelrail vormt en in de hoeken terugkomt.
Ovaal is een plat geslagen cirkel
wim
maar een ovaal bestaat niet in een u vorm (ik weet wel wat een ovaal is hoor [8D][:D]
Oke,een hondenbeen constructie dus
Een recht dubbelspoor met aan beide kanten een cirkel.
En dat dan eventueel nog in de vorm van een U gelegd
Zo goed???[;)][:0]
wim
ja eum als ik op dit forum een tekening zou kunnen maken (plan) zou het een ietsiepietsie anders zijn maar basis gezien wel dus (ik ga in detail) aan de zijkanten gaat het spoor iets verder (recht en dan een soort van lus ( zoals ysbeer zegt een cirkel) en zo terug. ben wel van plan om een zijspoor te maken waar ik mijn 2 overige treinen dan kan zetten [:D][:D][^]
Misschien kan je je plan uittekenen in 'paint'
en het als afbeelding dan hier plaatsen .
Lees dan wel eerst de suggesties in het draadje 'Hoe foto's en files plaatsen ?'
heb ik al eens geprobeerd. maar wijzer nee. kan ik het mss naar iemand doormailen en die dan op het forum zetten? wie geeft er zijn email?[:D]
citaat:
Geplaatst door mehano
heb ik al eens geprobeerd. maar wijzer nee. kan ik het mss naar iemand doormailen en die dan op het forum zetten? wie geeft er zijn email?[:D]
Mail me maar (email in m'n profiel). Ik plak het hier dan wel in het forum.
Paul
just4fun je hebt een pm.
citaat:
Geplaatst door mehano
just4fun je hebt een pm.
'k Heb het gezien, maar door zeer erg drukke toestanden op m'n werk nog geen tijd gehad om de files hier zichtbaar te maken. Met m'n excuses!
Maar dit lukt vast dit weekend.
Paul
Voila zie, hier is het dan.
(http://www.debleser.com/ontwerp.jpg)
Tekst en uitleg zal mehano zelf moetengeven.
Paul
danku just4fun. het blauw arceerde rechthoek is mijn bed. en het stuk met groen is mijn bureau. en het geel is de vloer. het is niet in detail maar zo geeft het een indruk hoe het zal worden. Wie vragen of antwoorden heeft kan ze stellen[:D][8D][:)]
zo gaat mijn baan er ongeveer uitzien.
heeft iemand een reactie?
Heb je er ook afmetingen bij?
Ik heb zomaar het idee dat je plaatje niet op schaal is en dat je te weinig ruimte hebt voor de lussen aan de einden van de spoorbaan.
Ik zou je toch aanraden om met een liniaal en potlood op een stuk papier aan de gang te gaan. En dan op schaal werken, dus een maat in je kamer meten, en dan op papier op 1/10 of 1/20 uittekenen.
Dat kan toch niet zo moeilijk zijn?
mijn kamer is 4 meter lang (van L naar R) en is van muur tot muur is het 3meter breed. onderaan de tekening zie je van die hoeken dat zijn mijn kasten.
Dan is het wel duidelijk dat die tekening niet goed op schaal is.
Waarom ben je zo vaag met je gegevens? Maak toch eens een behoorlijke tekening, met meer maten er in.
Dan heb je in de breedte minstens de helft nodig om te kunnen draaien. (2x1m)
ja ik ben niet zo goed met paint. ik doe mijn best.
Beste, Kijk eens hiernaar: http://nl.wikipedia.org/wiki/Modeltrein
Misschien krijg je gedachten tot het maken van uw plan.
hoe bedoel je?
ik heb een 'plan' gemaakt in anyrail (niet tot superdetail.) maar ja. ik mail het door naar J4F en vraag het aan hem of hij het op het forum wil zetten.
citaat:
Geplaatst door mehano
hoe bedoel je?
Beste:
LEESaub de reacties van modelspoorders met ervaring. En: doe er iets mee. Sorry, kan het niet helpen [:I]
Edit: Conducteur en Klaas geven geduldig advies!
citaat:
Geplaatst door mehano
ja ik ben niet zo goed met paint.
En het is zo'n makkelijk programma.
Je kunt beginnen met de lijnen. Als je de shift-toets vasthoudt tijdens het zetten van een lijn dan wordt die perfect horizontaal of vertikaal.
En kijk ook eens rechtsonder in het Paint scherm. Daar staat de positie van je cursor, zowel horizontaal als vertikaal.
Je kan daar kiezen voor aanduiding in pixels of in centimeters. Dat helpt bij het op schaal tekenen.
bedankt voor jullie reacties. ik apprecieer het enorm dat jullie mij willen helpen.
hopelijk ben ik door.ik zal dat pas vrijdag weten. Ik laat jullie mijn resultaat weten en de uitkomst van wat werken in de paasvakantie.[:)]
uiteraard met foto's. (scenery niet inbegrepen)[:p]
de foto's zullen wat later komen.
heb intussen al wat scenery, een nieuwe loc en twee nieuwe Belgische rijtuigen van roco en A-gleis van piko. [:D][:D]
citaat:
Geplaatst door mehano
heb intussen al wat scenery, een nieuwe loc en twee nieuwe Belgische rijtuigen van roco en A-gleis van piko. [:D][:D]
Ah, de A-gleis van Piko, zeker geen slechte keuze.[;)]
het is van goede kwaliteit en het oogt mooi.
Piko A-gleis is zeker niet slecht, toch zou ik de wissels zeker vervangen door Peco's. Ze lijken erg op elkaar, prijs is bijna hetzelfde (goedkoper?), maar ze zijn veel robuuster.
ik weet niet of ze in mijn modeltreinwinkel dat verkopen. ik was eigenlijk van plan om gewoon piko te nemen
toch wel.
Ik zou niet weten wat er mis is met de wissels van Piko.
Jaren geleden waren er problemen met het omschakelen maar dat zou toch al langer verleden tijd moeten zijn.
Ik heb de Piko sporen jaren in gebruik gehad en nooit problemen gehad.
Edit, kijk even hier voor meer uitleg.
http://www.trein.delcour.org/bouwverslag/09-12-3.php
Op zich is er niet erg veel mis, maar toch zijn peco's naar mijn mening kwalitatief veel beter.
De veer bij peco's zijn sterker en de wissels zijn een stuk robuuster, ze zijn verkrijgbaar met een ge?soleerd en geleidend puntstuk, er is veel keuze. En de prijs is ongeveer hetzelfde, ik denk zelf iets goedkoper.
I Rest My Case.[;)][:D]
Onze clubbaan ligt vol met Piko wissels. Niks mis mee.
En die sterke veer bij Peco zit alleen maar in de weg, veel wisselmotoren krijgen die wissels daardoor niet om, dus die veer moet je er dan toch uit halen.
Verder geen kwaad woord over Peco, zijn uitstekende wissels, maar Piko's zijn ook prima.
Je moet dan ook de originele motor gebruiken ?. Die kost slechts 10 ? ong en zet de wissels met gemak om. Die sterke veer is juist een van de pluspunten van de peco wissels.
Die originele wisselaandrijving van Peco is de meest brute stroomvreter die ik ken. Ik vind het een waardeloos ding. Geef mij maar een motoraandrijving die voor 100mA een wissel mooi langzaam omzet.
Die dingen doen al meer dan een kwart eeuw dienst op de treinbaan 'Verviers', en zijn niet stuk te krijgen. Zelfs een motor die urenlang onder spanning stond en dus roodgloeiend stond werkt nog altijd perfect. Zelf waterschade is geen probleem. En de nieuwe zuinige versie (spoelen in groen) verbruikt belange niet zoveel als de oudere zwarte.
volgens mij is de prijs van de peco wissels evenveel als die van piko. Ik denk dat ik omdat ik nu al wat rails heb van piko, piko rails ga gebruiken. trouwens ik heb niks tegen peco want ik heb al een rol van ballastbed gekocht van peco en dat is geluiddempend en mooi.(er komt bovenop dat nog echte ballast op)
zeg ik heb een vraagje: is piko digitaal makelijk hanteerbaar/gebruiksvriendelijk?
De piko rails die je hebt zou ik zeker niet wegsmijten, maar aanvullen met Piko rails en Peco wissels. Tussen mijn Peco sporen liggen ook enkele meters Piko op plaatsen waar het moeilijk is het spoor aan te leggen met flexrail. En optisch is het verschil minimaal.
heeft piko ook kruiswissels?
of alleen gewone wissels en bochtwissels?
Zie hier: http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=shop&grand_id=4&parent_id=4&sss=4&action=search&pagenum=2
Geen kruiswissel, wel een Engels wissel. Maar dat bedoelde je waarschijnlijk.[:)]
Kijk ook eens naar Peco. Zij hebben zowel een single als double slip switch. (een hele en een halve engelse wissel) in Insulfrog en electrofrog.
wat is het verschil tussen een halve en een hele engelse wissel?
Ik weet niet in welke mate je Engels begrijpt, maar hier staat een mooie uitleg. http://en.wikipedia.org/wiki/Railroad_switch#Slip_switches
danku voor de info maar het verschil tussen een halve en een hele weet ik nog altijd niet? merci al voor het opzoekwerk! [:)]
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1019.0
Helpt dit?
danku droomslu nu weet ik het
ik heb een vraag : mijn kamer is redelijk klein en ik heb niet veel plek. mijn plan is om een deel vast te maken aan de muur en het deel boven mijn bed met een katrol doen. met landschap en al, mijn vraag is: is dat mogelijk en blijft mijn landschap heel (o.a. bovenleiding )
citaat:
Geplaatst door mehano
En blijft mijn landschap heel (o.a. bovenleiding )
mijn vraag
Vannacht zeer zware storm,blijft mijn huis gespaart??????
jou antwoord op mijn vraag graag hier
mijn antwoord op jou vraag
Ja mehano als je er verstandig en voorzichtig mee omgaat.
wim
citaat:
Geplaatst door mehano
...het deel boven mijn bed met een katrol doen. met landschap en al...
Waarschijnlijk kan dat wel, maar denk ook aan je eigen veiligheid !
Degelijk bouwen, zodat die brok modelbaan niet in je slaap bovenop jou dondert !
dat word zeker goed bevestigd! [:)]
ik heb een vraagje ik heb juist woodland scenics lijm gekocht voor mijn ballast maar ik heb een klein probleempje: het is niet vloeibaar!
heeft er iemand oplossingen?
citaat:
Geplaatst door mehano
ik heb een vraagje ik heb juist woodland scenics lijm gekocht voor mijn ballast maar ik heb een klein probleempje: het is niet vloeibaar!
heeft er iemand oplossingen?
Je had beter boekbinderslijm kunnen kopen.
Die lijm van woodland moet je mengen met het ballast en dan het geheel tussen de rails doen en daarna nat maken.
Staat trouwens ook op het pak (engels)
Het wordt darna hard (veel te hard)
Ik zou het nooit meer kopen ,maar dat moet je zelf weten natuurlijk
succes
wim
sommige doen dat met een spray ? dus gewoon mengen en dan aanbregen?
citaat:
Geplaatst door mehano
ik heb een vraagje ik heb juist woodland scenics lijm gekocht voor mijn ballast maar ik heb een klein probleempje: het is niet vloeibaar!
heeft er iemand oplossingen?
Vraagje terug: Heb je de gebruiksaanwijzing doorgenomen?
ik zie nu pas dat er op staat thick. dus niet geschickt voor ballast. [V]maar ik zal een andere keer een spray kopen of zo. de verkoper heeft het misschien verkeerd begrepen of zo?
Waarom vraag je hier van alles (dat is heel goed)maar als je dan antwoord krijgt doe je toch weer iets anders.
Als je hier nu eens gevraagd had hoe leg ik rails en ballast.
Maar nee je gaat naar een winkel koopt een stel spullen die de winkel toevallig heeft staan,en gaat daar na denken en hier vragen hoe het moet.
Het is mijn geld niet en ook mijn baan niet,maar denk je nu echt niet dat je beter eerst een plan kunt maken.
Als je niet zeker weet leg je je ideeen hier neer en zie je krijgt goede raad.
Met die raad ga je naar de winkels.
Dat geldt niet alleen voor de spoorbaanbouw maar ook voor de rest van je leven als verstandig.
Nu vraag ik.
Welke rails heb je?
Waar op liggen je rails en hoe dik is dat??
Hoe zitten de rails hier op vast???
Welke ballast heb je gekocht????
Geeft hier nu eens antwoord op.
Je zult zien dat dan veel goede raad krijgt.
Ik ben niet kwaad of zo maar wil je alleen proberen te sturen naar eerst denken dan doen.
En ter troost,wij hebben ook wel deze fout gemaakt hoor.
En waarom is die lijm niet goed (te dik,hoe zo)
Zou niet mij keus zijn maar ze werk wel.
wim
ik heb piko a gleis en momenteel heb ik nog geen vaste baan maar ik heb een stukje vastgemaakt en ballast opgedaan om al wat ervaring op te doen. ik heb ballast gekocht van woodland scenic fine gray nr. wo 7 het is wel mooi om te zien. raden jullie mij aan om lijmspray te kopen of gewoon vloeibare?
Fine grey van Woodland is mooi, maar wel wat aan de fijne kant.
Met medium zou je beter geweest zijn, maar gooi dat fijne niet weg want dat komt van pas als je bv. eens dat je een baan hebt, het kan gebruiken voor weggetjes ter nabootsing van grind.
Als lijm kan je verdunde witte houtlijm gebruiken (doe ik zelf ook) of je kan lijm op Latex basis gebruiken die iest meer geluidsisolerend is.
Lijm spray is dat lijm uit een spuitbus????????
Voor ballast ONGESCHIKT
Gewoon boekbinderslijm gebruiken (of verdunde houtlijm) 1 op 1 verdunnen
Ik vind boekbinders lijm beter
De rails vast lijmen op 5 mm kurk of rubber met ook boekbinderslijm
Ballast er tussen strooien (niet te veel)
Het geheel nat spuiten met een bloemenspuit met daar in water,met een beetje afwasmiddel.(beter iets (iets he) teveel dan te weinig
Daarna met een spuitje of lepeltje de lijm aan de zijkant van de ballast neer gooien.
Als het goed is dan zie je nu de lijmer doorheen trekken.
Laten drogen
Nat ziet het vies wit maar dat trekt weg.
wim
De uitleg van Ysbeer is goed, al zou ik bij voorkeur voor het balasteren latex lijm gebruiken.
Waarom[?]
Omdat als het misgaat de hele handel (rails, wissels, balastmateriaal)schoon te spoelen is, en te hergebruiken.
Latexlijm blijft flexibel, en oplosbaar in water[;)]
Je railspijkers en of schroefjes kan ja na het lijmen weghalen.
Zo krijg je maximaal profijt van de kurk demping[:)]
citaat:
Geplaatst door Frank_N
Latexlijm blijft flexibel, en oplosbaar in water[;)]
Gewone houtlijm is ook oplosbaar in water. er zijn ook soorten die na droging watervast zijn, maar die moet je dus niet hebben.
Houtlijm droogt wel keihard op, dus latexlijm of boekbinderslijm is beter. Maar dat was al een paar keer gezegd. [:)]
ik heb een paar dagen geleden de juiste lijm gekocht: woodland scenics cement. ondertussen is mijn ondergrond van mijn modelbaan al klaar. het grootste deel van de sporen is klaar, net als de ballast en de ondergrond (gras) en 2 boompjes en een huisje en al een klein stukje bovenleidingen, foto's volgen
Misschien dat hier iemand me het wezenlijk verschil tussen een D2 houtlijm en boekbinderslijm kan uitleggen. Bij welke google search dan ook krijg ik als antwoordt dat beide lijmen een PolyVinylAcetaat zijn [?].
Tevens lees ik nu ook weer dat houtlijm keihard opdroogt, wat ik met m'n 25 jaar houtbewerkings ervaring nog nooit heb gezien tenzij je een PU of beenderlijm neemt...
BTW de WS scenic cement is een ordinaire verdunde matte medium..
Als je balast met verdunde houtlijm vast zet wodrt de combinatie lijm ballast kei hard.
Met latexlijm blijft het een redelijk soepele (dus geluid dempent)massa.
Ik denk dat reeds zolang het forum bestaat er is uitgelegd dat een soepel blijvende lijm beter resultaat geeft (geluid e.d).
Maar nee telkens duikt weer iemand op die zegt dat houtlijm toch beter is hij vind het wiel weer uit en beveelt houtlijm aan.
Ik stop er mee.
Wie nu nog houtlijm wil gebruiken,mijn zegen heb je.[V][V]
Idem voor Mehano,ik schrijf,iedereen schrijft, en jij doet precies het andere.
Dat mag natuurlijk,maar ik raad je niet meer.
Ik (mehano dus) heb een paar dagen geleden de juiste lijm gekocht: woodland scenics cement.
wim
Volgens mij heb ik niet gezegd dat houtlijm beter is. Ook geen vraag over latexlijm gesteld. Betwijfel ook niet dat een flexibeler lijm een beter resultaat ten opzichte van geluidsdemping geeft.
De vraag van mij ging over het wezenlijke verschil tussen hout en boekbinderslijm wat beiden dezelfde basis namelijk PVAc heeft. Sorry ben nu eenmaal iemand die graag het technisch fiche graag doorheeft.
Dus niet zo kort door de bocht svp.
citaat:
Geplaatst door milocomarty
Misschien dat hier iemand me het wezenlijk verschil tussen een D2 houtlijm en boekbinderslijm kan uitleggen.
Dan moet je van allebei maar eens een even grote druppel op een plankje leggen.
Paar dagen wachten tot ze allebei goed gedroogd zijn.
Dan zie je dat de houtlijmdruppel behoorlijk geslonken is, en tamelijk hard. De boekbinderslijm slinkt nauwelijks, en blijft rubberachtig.
ik gebruikte vroeger boekbinderslijm, maar nu WS scnic cement. wel aangebracht met de airbrush. vind dit beter (en makkelijker)
citaat:
Geplaatst door mehano
ik heb een paar dagen geleden de juiste lijm gekocht: woodland scenics cement. ondertussen is mijn ondergrond van mijn modelbaan al klaar. het grootste deel van de sporen is klaar, net als de ballast en de ondergrond (gras) en 2 boompjes en een huisje en al een klein stukje bovenleidingen, foto's volgen
met de juiste lijm bedoelde ik dat ik de juiste soort lijm gekocht had want de verkoper had de vorige keer de verkeerde lijm genomen. dus daarom zeg ik de juiste lijm.
Jij hebt mooie rode kruisjes gekocht. [:I]
kan je de foto's misschien niet zien?
Daarom schrijf ik dat je mooie rode kruisjes hebt gekocht.Iets anders zie ik niet.