Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Belgisch seinstelsel

Gestart door fs-hh, 14 februari 2012, 21:58:38 PM

fs-hh

Hallo allemaal,

Misschien kennen sommigen van jullie de uitstekende zelfbouwprojecten voor digitalcomponentan van Wolfgang Kufer onder de naam OpenDCC (zie urlhttp://www.opendcc.de/url. Aangezien voor zijn Railcom-bezetmelders (welk locnummer zit op welk spoor) nog geen enkel geschikte manier bestond om die informatie ook in de besturende computer te krijgen. Dus heeft hij - samen met enkele ander ontwerpers - een nieuw bussysteem ontworpen onder de naam van BiDiB. Meer informatie voor dit echt schitterend ontwerp vinden jullie op urlhttp://www.bidib.org/url. Dit is een open en gedocumenteerd systeem wat de tekortkomingen van de nu beschikbare bussystemen vermijdt. Volgens mij echt een schitterend project.

Wat heeft dat met het Belgisch seinstelsel te maken? Wel, hij is momenteel bezig alle mogelijke commando's voor het protocol te defineren. Een belangrijk onderdeel daarvan is natuurlijk de aansturing van seinen. En hier wil hij graag per land specifieke commando's voorzien. Voor Duitsland zullen er dus de commando's Hp0 (rood), Hp1 (groen), ... voorzien worden.

Het zou dus schitterend zijn om hem een lijst met Belgische seinbeelden en hun code (zoals in het Duits voorbeeld de Hp-afkortingen) te kunnen geven. En precies hier wringt het schoentje een beetje. Ik heb wel goede overzichten gevonden waarin over "groen" "geel" "rood" "dubbel geel" "geel-groen horizontaal" "geel-groen verticaal" en "rood-wit" gesproken wordt (zie bv. urlhttp://www.belgie-belgique-belgien.be/miniatuurseinen/vademecum.html/url). Mijn vraag is nu: bestaan hiervoor ook afkortingen zoals "Hp1" in het Duits voorbeeld? Verder: hoe worden de bijkomende seinen over het algemeen beschreven (ik denk bv. aan de cijfers die de snelheid aangeven op de seinen). Ben ik een seinbeeld vergeten (ik denk dan aan dwerg- en rangeerseinen of herhalingsseinen)?

Het zou heel schitterend zijn indien jullie als experts in het Belgische seinstelsel hieraan zouden willen meewerken. Het zou voor en echt heel goed modelspoorwegdoel zijn en zo kan ook de Belgische aanwezigheid direct van begin af verzekerd worden.

Alvast dank voor elke reactie die jullie zouden hebben.

Beste groet,
fs-hh

P.S.: Benoemingen zouden best tweetalig NL-FR in het protocol gedefineerd worden, denk ik.

boby

JA, HP1 groen
HP2 geel groen (langzaam)
 

boby

werking signaal voor twee witte lichten = SH1
2 rode lichten = SH0
geavanceerde signaal geel = 2 VR0
2 groene = VR1
1 Green 1 Geel = VR2
 

OMC

Ik heb zelf een kleine beschrijving gemaakt van zoveel mogelijk varianten van de Belgische seinen en hun seinbeelden, echter zonder de opgenoemde code's want die ken ik zelf niet voldoende. Dat staat op volgende link: SIGNALISATIE

Hopelijk ben je er wat mee?
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

C.B.

Even zeer snel en algemeen geschreven:

Bij ons zijn er offici?el geen afkortingen. (we maken ze zelf)

Hoofdseinen:

Hp 0 = stoppen = rood.
Hp 1 = rijden aan normale snelheid = groen = GR
Hp 2 = rijden met snelheidsbeperking = groen geel horizontaal = GGH

xxxx = aankondiging korte sectie = groen geel verticaal = GGV
(Duitsland werkt met een kleine witte lamp op de verwittigingsseinen)

Sh1 op hoofdsignaal = rangering toegelaten = rood wit = RW

Verwittigingsseinen:

Vr 0 = sein staat op rood = 2 geel = 2G
Vr 1 = sein staat op groen = groen
Vr 2 = sein staat open met snelheidsbeperking = GGH

Rangeerseinen (Sperrsignal)

Hp 0 = stoppen = 2 witte maanlichten horizontaal.
Sh 1 = voorbijrijden rangering toegestaan = 2 witte maanlichten schuin.

Voor de uitleg zie voorgaande linken hierboven
Groetjes.
Claudio.

fs-hh

Hallo nog eens,

Alvast bedankt voor jullie reacties. Effe ter verduidelijking: het gaat niet erom de met de Duitse begrippen overeenkomende Belgische seinbeelden te identificeren. De bedoeling is om een lijst met Belgische seinbeelden (en de bijhorende codes indien deze bestaan) op te stellen. Natuurlijk zijn alleen maar de seinbeelden relevant die door middel van een digitaal besturingssysteem verzonden worden (dus bv. niet de borden voor panto naar beneden).

Dus: er zijn blijkbaar geen offici?le codes, dan laten we dat misschien best. Ik onthoud dus de volgende seinbeelden:

rood / rouge
groen / vert
groen geel horizontaal / vert jaune horizontal (ik dacht altijd dat er geen verschil is tussen en verwittiginssein en een hoofdsein wat de beelden betreft?)
groen geel verticaal / vert jaune vertical
rood wit / rouge blanc
dubbel geel / double jaune
rood wit maanlicht / rouge blanc lunaire
dubbel wit maanlicht horizontaal / double blanc lunaire horizontal
dubbel wit maanlicht schuin / double blanc lunaire oblique (?)

Zijn we nog iets vergeten? Ik denk aan daar aan de snelheidsaanwijzers (zijn er verschillende? hoe heten die juist in NL en FR?), de herhalingsseinen (juiste naam NL en FR?), de autorisaties om op tegenspoor of in een doodlopend spoor te gaan rijden (juiste benoeming NL en FR?).

Nog eens bedankt voor jullie help,
fs-hh

argilla

Gewoonweg schitterend ! wat die man en zijn vrienden doen. Enkel het is in het Duits zodoende gaat er veel verloren bv over specifieke duitse termen (technisch gezien) Een vertaling zo zeker welkom zijn.
Misschien een onozele vraag; Zou dit systeem ook werken met een multimaus en multimaus 3 handregelaar ook werken ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

fs-hh

Voor de centrale OpenDCC Z1 bestaat er een XpressNet adapter. Deze is volgens mij expres ervoor ontworpen om een Multimaus erop aan te sluiten. Dit werkt dan ook bij mijn twee centrales zonder enig probleem. Bij interesse aan de projecten kunnen we dit graag verder onder digitaal bespreken (hint voor de moderatoren).

argilla

citaat:
Geplaatst door fs-hh

Voor de centrale OpenDCC Z1 bestaat er een XpressNet adapter. Deze is volgens mij expres ervoor ontworpen om een Multimaus erop aan te sluiten. Dit werkt dan ook bij mijn twee centrales zonder enig probleem. Bij interesse aan de projecten kunnen we dit graag verder onder digitaal bespreken (hint voor de moderatoren).




Dan ben ik zeker liefhebber. Ben benieuwd hoe dit een vervolg krijgt.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15