Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Peilings form voor Belgische miniatuur modellen

Gestart door FREMO e.V. - afd België, 18 november 2005, 17:43:05 PM

svvander

#30
Wat bedoel je met hoger niveau? Dat ze andere, meer gespecifieerde modellen vragen of...?

Gewoon een vraag he. [:)]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

jarikd

#31
Een wat afwijkend lijstje ten opzichte van de voorgaande lijstjes, maar ik ben dan ook vooral in de beginjaren van de spoorwegen geinteresseerd. En wie weet komen 1 of meer van de onderstaande locomotieven uit ter ere van 175 jaar spoorwegen in Belgie.

Catg. : Traktie voertuigen.

Cat 1a: ( HLV , Stoomloks)
- De Belg (1e lok van Cockerill) (5)
- L'El?phant (+de 9 open wagens met de vlaggen van de provincies) (3)
- Yvonne (na restauratie de oudste rijvaardige Belgische stoomlocomotief) (1)

Cat 1b: ( HLD Diesellloks)
- geen voorkeur

Cat 1c: ( HLE Electrische loks)
- geen voorkeur

Cat 2: Treinstellen
Cat 2a : ( AR, Diesel stellen)
- geen voorkeur

Catg 2b; ( AM, electrische stellen)
- geen voorkeur

Cat 3: Rijtuigen
- geen voorkeur

Cat 4: Goederenwagons
- geen voorkeur

Cat 5: Trams
- geen voorkeur

Catg 6: Speciale voertuigen.
- geen voorkeur
Haalt toch uit den vreemde niet, hetgeen uw eigen land u biedt

rgp

#32
Dag,

Sven, wat ik bedoelde is dat het niveau waarop ze modelbedrijven hoger is.  Als ik zie wat de deelnemers daar realiseren.

Hier zijn er duidelijk nog een aantal in hun beginjaren, maar die komen er wel.  Ik heb dus niet gezegd dat het ??n minderwaardig is, he[;)]

Roland

svvander

#33
Neenee, zo heb ik zeker niet begrepen hoor Roland. Door veel actief deel te nemen aan dit forum, ben ik op een jaar tijd ook al heel erg vooruit geraakt. Ik denk wel dat er nog mensen zijn die dit kunnen zeggen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

#34
citaat:
Door veel actief deel te nemen aan dit forum, ben ik op een jaar tijd ook al heel erg vooruit geraakt. Ik denk wel dat er nog mensen zijn die dit kunnen zeggen.
Hier is er ook zo ene [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tom

#35
citaat:
Geplaatst door svvander

Neenee, zo heb ik zeker niet begrepen hoor Roland. Door veel actief deel te nemen aan dit forum, ben ik op een jaar tijd ook al heel erg vooruit geraakt. Ik denk wel dat er nog mensen zijn die dit kunnen zeggen.




idem[:)]
Tom

tonycabus

#36
Ik ook, meneer Peters! Jij hebt dan misschien bijgeleerd, maar je bent tegelijk ??n van die referentiepunten geworden.
Wat ik zeer zeker weet is, dat, doordat "we" je naar MSM toegesleept hebben, je de lat weer een stuk hoger hebt gelegd voor jezelf en een hoop nieuwe uitdagingen bent te lijf gegaan!
Waarvoor dank![:)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Rochevalien

#37
CiteerGeplaatst door rgp

Dag,

Sven, wat ik bedoelde is dat het niveau waarop ze modelbedrijven hoger is.  Als ik zie wat de deelnemers daar realiseren.

>>>toch spijtig dat daar zo weinig van in MSM te zien is,in de reeds gepubliceerde  nummers hebben we daar z??r weinig van gemerkt.Ik merk trouwens op dat het algemeen niveau qua modelbouw v??l lager ligt dan bij ons.De uitzonderingen niet te na gesproken :RMM met de N en de Ho baan en Alaf met hun Ho baan.Ga bv maar eens naar "het salon van het maquettisme" in Charleroi en je zal zien wat ik bedoel.
Maar wat niet is kan nog komen??

Gerrit


svvander

#38
De bedoeling is dat we op termijn ook wel zover geraken! [:p]
Maar dat is ieder voor zich natuurlijk he. Ik ben al blij als ik aan mijn baan, binnen dit en een maand, kan beginnen bouwen.
Stukje bij stukje zal ik dan ook wel een stapje vooruit geraken, met vallen en opstaan... dat weet ik nu ook ondertussen al.
Maar niets kan je alleen leren, zonder een goed voorbeeld of zonder goede tips. De beste plaats om dit te leren? Hier natuurlijk![;)]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

#39
@ Tony: [:I] (=blozen) ik ben vereerd dat ik jullie ken [8D]
ivm het TMM (Waalse forum): ik tracht het te volgen, maar mijn Frans ...
Wat ik wel merk, is dat het publiek daar kleiner lijkt, maar er wel enkele 'wreed straffe gasten' tussenzitten (getuige de posts die Tony hier al enkele keren heeft geplaatst)... misschien voelen 'beginners' zich hier wel wat meer thuis dan in het zuiden, en dat is toch ook een verdienste, vind ik.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#40
Naar aanleiding van die posts van Tony hier ben ik eens gaan kijken op het franse deel, en ik heb daar dezelfde indruk opgedaan als Gerolf: een klein aantal heel actieve bouwers. En wat dat frans betreft, het mijne is ook niet schitterend, maar van dat taaltje daar kan ik vaak niks maken. Daarom kijk ik daar enkel naar de prentjes als Tony iets laat weten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

#41
We zijn aan het afwijken, maar mijn lijstje komt eerstdaags (ik ben diep aan 't nadenken) [;)]

Ik sluit me wel bij jullie aan, jongens : ik heb hier al heel wat opgestoken. En ik heb al heel wat geprobeerd, met wisselend succes. Het is wel nog wat te vroeg om daar al mee naar buiten te komen...

Het is waar, onze waalse vrienden hebben enkele straffe gasten in hun rangen. Maar wij ook ! [:)]

De taal is niet altijd makkelijk te volgen. Ze gebruiken soms een raar taaltje. Ik kan nochtans niet van mezelf zeggen dat ik slecht frans spreek. Ik lees, spreek en schrijf al 17 jaar bijna uitsluitend frans op 't werk.
Bravo aan diegenen onder jullie die daar ook aktief zijn.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

n/a

#42
Mijn wenslijstje van nog niet/lang geleden serie-uitgebrachte/aangekondigde modellen/versies. (!!)=met aandrang gevraagd [:p]

--"als je ??n (1) ... mag kiezen, welke van de drie kies je[?]"
De 5-punter natuurlijk.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Catg. : Traktie voertuigen.

Cat 1a: ( HLV , Stoomloks)
5ptn: type 12; 12004
3ptn: type 10
1pt:  type 29; 29013

Cat 1b: ( HLD Diesellloks)
5ptn: reeks 71 (ex 66) (!!)
3ptn: reeks 73
1pt:

Cat 1c: ( HLE Electrische loks)
5ptn: reeks 22 in donkergroen
3ptn: reeks 28
1pt:  reeks 20 in donkergroen

Cat 2: Treinstellen
Cat 2a : ( AR, Diesel stellen)
5ptn:
3ptn:
1pt:

Catg 2b; ( AM, electrische stellen)
5ptn: AM Budd (!!)
3ptn:
1pt:

Cat 3: Rijtuigen
5ptn: I1 (?) -restorijtuig in C1-livrei
3ptn: PBA-inox-rijtuigen
1pt:  

Cat 4: Goederenwagons
5ptn: Torpedo wagens voor vloeibaar staal transport (!!)
3ptn:
1pt:

Cat 5: Trams
5ptn: PCC Gent (!!)
3ptn:
1pt:

Catg 6: Speciale voertuigen.
5ptn: ES-motorwagentje (niet die nieuwe gele)
3ptn:
1pt:

argilla

#43
ik stel mij toch vragen ( of overpeinzingen als u wil) hoor bij zulke verkiezingen.Mag ik even aub ??
   Tuurlijk is dit wel goed voor het niveau van de modellen dat wel.Maar houden de fabrikanten/invoerders er wel rekeing mee. Ik bedoel voor hun zijn de inkomsten belangrijk, met een zo klein mogelijke economische inspanning ( een verkeerd chasis met een bijna correcte cabinebouw)

  Zien zij ( fabrikanten/invoeders) dit niet eerder als een mogelijk" afzetgebied" Te meten aan de reacties die ze krijgen op verkiezingen van modellen ??

  Pas op ik wil "niet negatief" doen op verkiezingen... wel vragen bijstellen . Het verleden heeft met "roco" en anderen uitgewezen dat er behoorlijk wat zagen en druk moet uitgeoefend worden om een Belgisch model te verkrijgen.

  En denken wij niet te vlug in termen van " het moet perfect zijn tot in de details " of het model krijgt negatieve scores ?(Denk aan de goede kritiek die Roco kreeg voor zijn reeks 50ea maar die nog steeds een verkeerd seinbeeld behielden.)

 Zal zo een "oorkonde "( als beloning voor de fabrikant)nu echt bijdragen tot toekomstige -meer- Belgische modellen ? Ligt de fabrikant hier echt wakker van denkt U ? Of is het ...nu ja de zoveelste oorkonde ...

Nogmaals weet het niet zeker hoor ,maar  het magazine "Railhobby" heeft vroeger ook gezwaaid met allerlei oorkondes. Het resultaat achteraf was mager. En de prijzen opwaarts.

 Wat niet belet dat, iedereen vrij is , aan zulke verkiezingen deel te nemen of course ! En dat het wel nut heeft voor bv: onszelf een beeld te vormen in de technische vooruitgang van de modellen.
Het is goed dat er modelspoorders zijn die hierop een heilzame druk willen op uitvoeren. Niet" alles in vraag stellen "is een absolute must, wel ?? [;)]
---------------------------------------------------------------------
.....om te eindigen zeg ik altijd maar: om te modelsporen , moeten er modellen zijn [:D][:p][?]

[;)]marc

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

doomslu

#44
Het is hier precies wat stilgevallen, daarom mijn lijstje:

Cat 1: ( HLV , Stoomloks)
geen voorkeur (en ook geen verstand van [:I])

Cat 2: ( HLD Dieselloks)
- HLD 55 (in 2-rail) (5)
- HLD 52/53/54 vlottende cabine (of komt die nog ???) (3)
- HLD 60 proto (1)

Cat 3: ( HLE Electrische loks)
- HLE 20 (5)
- HLE 23 (3)
- HLE 11/12/21/27 (1)

Cat 4: ( AR, Diesel stellen)
- AR 41 (5)
- AR 40 (3)

Catg 5: ( AM, electrische stellen)
- AM 96 (5)
- AM 66 (3)
- AM 86 (1)

Cat 6: Rijtuigen
- M6 (5)

Cat 7: Goederenwagons
geen voorkeur

Cat 8: Trams
geen voorkeur

Cat 9: Speciale voertuigen
geen voorkeur

Als ik ??n keuze mag maken : steeds de eerste (5 pt).

==> een goed voornemen voor 2006 ? Vul je lijstje in ! <== [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *