Na Roco komt M

Gestart door Steven86, 17 november 2005, 19:04:13 PM

Havoc

citaat:
Dat de kleintjes misschien dan ten onder gaan jammer dan, beter dan de grote want zonder de grote merken is onze modeltreinhobby ten dode opgeschreven.


Je moet inderdaad de grote steunen omdat die het fundament vormen om op voort te bouwen. De kleintjes hebben het gemakkelijker om in nichemarkten en zeer flexibel te spelen. Het zijn dan ook de grote die te log geworden zijn die problemen hebben, de kleintjes zullen het relatief gemakkelijker hebben. (zolang ze geen grootheidwaanzin krijgen)

citaat:
Het Westen gaat het Romeinse rijk tegemoet, dat is ook teniet gegaan.


Tenminste nog ene die zijn geschiedenis kent. Het romeinse rijk is ook ten ondergegaan aan decadentie, corruptie en incompetente leiders. Brood en spelen...

Hoge productiekost is een zaak, maar een organisatie draaiend houden is iets anders. Al die managers, marketing enz moet ook (soms vet) betaald worden. En die kosten moeten ook terugverdiend worden.

citaat:
Ieder zijn eigen hobby; het gaat mij toch meer om rijden en treinbesturing dan modelBOUW.


Zo was het bij mij ook, tot ik ermee begonnen ben. De voldoening is enorm. Maar net zoals een fabrikant is de investering enorm (relatief bekeken). Gereedschap is niet goedkoop en voor je het weet heb je een hoop liggen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

just4fun

citaat:
Geplaatst door Havoc

Al die managers, marketing enz moet ook (soms vet) betaald worden.

En dit is ??n van de nagels op de kop die, volgens mij, belangrijk zijn bij het deficiet van onze westerse bedrijven. De loonkost ligt te hoog, wordt gezegd, dat onken ik niet, maar vele bedrijven zijn topzwaar, wat betreft deze loonkost. Op mijn werkstek hebben ze een kleine poging ondernomen om de top drastisch in te krimpen.
Ik denk dat topmanagers eens moeten kijken hoeveel ze uiteindelijk maandelijks op hun rekening krijgen en of ze dat op de daaropvolgende maand op een nuttige manier hebben kunnen besteden.
Ik weet het, we mogen de rekening van een ander niet maken, maar soms hoort ge toch echt decadente salarissen bij topfunctionarissen. Dat is zo in de bedrijven van ons klein landje (priv? en overheid), dat zal zo ook zijn in de andere Europese bedrijven, dus waarom niet bij M?rklin, Fleisschman, Roco, ...
Groet,
Paul

Peter

Volgens het forum van Eisenbahn Kurier is het ook bij Fleischmann niet alles rozegeur en maneschijn. (Romantisch h?) Volgens berichten op dat forum heeft zelfs de grote baas afstand van loon gedaan (is waarschijnlijk toch al rijk genoeg) Dus als een van de Fleischmanns dit al doet om geld te besparen, zal er daar toch ook wel iets aan de hand zijn, en dit ondanks de vele ZEER OUDE modellen in hun assortiment als tevens de vrij hoge prijzen die ze voor hun produkten vragen (ja, ja, ook in Duitsland)
Als dit zo blijft doorgaan met al die grote merken ziet de toekomst er niet zo denderend uit.
Peter

Hierbij de link naar die diskussie:
http://www.eisenbahn-kurier.de/foren/phorum-3.4.3a/read.php?f=3&i=28719&t=28679
Met vriendelijke groeten
Peter

n/a

Precies steun daarom de grote 3 merken. Anders is er zo dadelijk geen hobby meer over en ook geen handelaren meer. Steun ook eens je plaatselijke handelaar.

treinbeginner

Als de nood het hoogst is, is de redding nabij.

Uit crisis komt meestal een sterker iets.Bij ons zou er een Hobbywinkel starten met hoofdzakelijk modeltreinen
 

svvander

citaat:
Geplaatst door messing

Dat jij geen ondernemer bent, kan ik afleiden uit de opmerking ( svvander )
En toch kan ik het moeilijk geloven dat die grote merken zoveel kosten hebben... Als je ziet wat er allemaal rondrijdt en verkocht wordt van deze spullen... om nog maar te zwijgen over de prijs!!
Denk je svvander nu werkelijk dat er zoveel verkocht wordt. En dat er bakken aan wordt verdiend. Vergeet het maar.



Ik ben inderdaad geen ondernemer, klopt als een bus. Maar ik ben wel voorzitter van allerlei verenigingen die goed draaien. En misschien is de vergelijking niet direct te maken. Maar als ge veel winst wilt, dan moet ge opofferen (Juist of niet?). 't Probleem is dat bedrijven tegenwoordig bestuurd worden door externe leden, die dan in een bestuur het bedrijf proberen te beheren. Die willen uiteraard ook waar voor hun geld. 't Probleem is dat ze niet aan de gevolgen denken.

BTW: Bekijk het is groter als Belgi?... En denk is na wie uw klanten zijn Messing, voor ge zo 'n commentaar geeft![:(!]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

rgp

Dag,

Dat de top van bedrijven loodzwaar is, klopt als een bus, maar men mag niet vergeten dat de laatste jaren de overheden -welke ook- er wel goe in geslaagd zijn allerlei bijkomende bepalingen in het leven hebben geroepen die dan nog o zo specifiek zijn dat je wel verplicht bent om extra takken met chefs in het leven te roepen zonder dat dat de productverkoop stimuleert.
voorbeelden:
1? Veiligheidscoordinatoren in de bouw: zeer mooi maar ik daag wel de eerste de beste uit om die materie er tussendoor bij te nemen.
2? Veiligheid en gezondheid op het werk comit?s: mooi, maar de wetgeveing en de implementatie ervan (ook financieel) is niet eenvoudig.
3? Normen voor keukens: ook niet zo eenvoudig.

Komt allemaal voor in veel bedrijven.  Het kost geld en het ergste is dat een deel die er voorstander van zijn zelf de regels niet naleven.

Tenslotte de kost van managers is nog steeds relatief klein ten opzichte van de kost van de uitvoerder op de werkplek.  Men zou er goed aandoen om de echte kostprijs van een werknemer (dat is niet het bruto-wedde!) ook op zijn loonfiche te vermelden.

Roland

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door rgp

Tenslotte de kost van managers is nog steeds relatief klein ten opzichte van de kost van de uitvoerder op de werkplek.  Men zou er goed aandoen om de echte kostprijs van een werknemer (dat is niet het bruto-wedde!) ook op zijn loonfiche te vermelden.

De echte kosten van een werknemer op de vloer bedragen ongeveer het dubbele van zijn brutoloon. Maar daar zitten de kosten van de managers ook in.

erik de noorman

Bijkomende kosten voor een werknemer zijn : 110 % op zijn bruto loon.

Moet je nog eens een gemiddelde bijreken van 6% voor afwezigheid wegens ziekte en andere afwezigheden. En dan spreek ik nog niet over de kost dat de werkgever moet maken om de ziekte uren of andere uren van wettige afweigheid op te vangen (intrim). Kosten van verplichte verzekering (bedrijfspolis). Ik kan nog wel even doorgaan.

Erik

Peter

Wat de kosten ook allemaal mogen zijn: De klant betaald die kosten.
Elk bedrijf dat produkten of diensten aanbied MOET alle kosten doorrekenen. Doen ze dat niet, gaan ze binnen de kortste tijd failliet. Dit is nu eenmaal een economische realiteit. Het enige dat een bedrijf kan doen is proberen de kosten te dempen door bv. hogere produktiviteit, automatisatie om er een paar te noemen. Doen ze dat niet, prijzen ze zichzelf uit de markt, want de konkurentie zal dit wel doen.
Een modern nadeel is echter dat veel managers en CEO's geen enkele binding meer hebben met hetgeen geproduceerd wordt. Of dit nu treinen, auto's, kaas, e.d.is : het enige wat telt zijn de verkoopcijfers en de winst. Daarom veranderen topmanagers ook gemakkelijker van baan.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

n/a

Peter, klopt helemaal, het blijven vreemde vogels die TopManagers.
Meestal komen ze aanvliegen, landen even, schijten de boel onder en vliegen vervolgens weer weg.

Zo en dan nu weer maar praten over treintjes en aanverwante zaken, laten we het stukje bedrijfkunde en de wereld economie maar aan anderen over.

Wim.

rgp

Dag,

Wim, goed idee, alleen spijtig dat we dan weer een extra verkeerd idee over iets bezitten[:(]

Roland

n/a

citaat:
Geplaatst door svvander

citaat:
Geplaatst door messing

Dat jij geen ondernemer bent, kan ik afleiden uit de opmerking ( svvander )
En toch kan ik het moeilijk geloven dat die grote merken zoveel kosten hebben... Als je ziet wat er allemaal rondrijdt en verkocht wordt van deze spullen... om nog maar te zwijgen over de prijs!!
Denk je svvander nu werkelijk dat er zoveel verkocht wordt. En dat er bakken aan wordt verdiend. Vergeet het maar.



Ik ben inderdaad geen ondernemer, klopt als een bus. Maar ik ben wel voorzitter van allerlei verenigingen die goed draaien. En misschien is de vergelijking niet direct te maken. Maar als ge veel winst wilt, dan moet ge opofferen (Juist of niet?). 't Probleem is dat bedrijven tegenwoordig bestuurd worden door externe leden, die dan in een bestuur het bedrijf proberen te beheren. Die willen uiteraard ook waar voor hun geld. 't Probleem is dat ze niet aan de gevolgen denken.

BTW: Bekijk het is groter als Belgi?... En denk is na wie uw klanten zijn Messing, voor ge zo 'n commentaar geeft![:(!]


BTW: waarom moeten we het eens groter bekijken dan Belgi?. IK versta je niet!
En waarom moet messing eens nadenken svvander, hij heeft toch geen negatieve commentaar gegeven! Hij wil alleen maar zeggen dat de kosten hoog zijn bij de produktie van de treintjes en de winst niet zo hoog als modelisten denken. Als de winst werkelijk hoog zou zijn zouden Roco en M?rklin toch niet in moeilijkheden zitten.

Havoc

citaat:
BTW: waarom moeten we het eens groter bekijken dan Belgi?. IK versta je niet!


Dat we het groter dan belgie moeten bekijken is niet meer dan normaal. Sinds het net, europa en andere handelsvergemakkelijkende (is dit een woord?) dingen is alles enkel in het belgisch perspectief bekijken serieus bekrompen. Als ik me enkel tot belgie moest beperken, dan had ik niet de helft van wat ik om me heen zie hier achter mijn pc, en wat er dan was had me het dubbele gekost. En ik beperk me dan nog tot europa.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

citaat:
Geplaatst door Havoc

citaat:
BTW: waarom moeten we het eens groter bekijken dan Belgi?. IK versta je niet!


Dat we het groter dan belgie moeten bekijken is niet meer dan normaal. Sinds het net, europa en andere handelsvergemakkelijkende (is dit een woord?) dingen is alles enkel in het belgisch perspectief bekijken serieus bekrompen. Als ik me enkel tot belgie moest beperken, dan had ik niet de helft van wat ik om me heen zie hier achter mijn pc, en wat er dan was had me het dubbele gekost. En ik beperk me dan nog tot europa.



Dit min of meer wat ik bedoel... bedankt Havoc.
Het komt er op neer, dat niet alleen er niet alleen Belgische, Franse of Duitse kopers zijn. Dan is het toch logisch dat ze ook zoeken achter zaken die globaal beter verkopen? Ik denk eerlijk gezegd niet dat Belgische locomotieven daartoe horen.
Maar dan wijken we wel al sterk af.
Ik denk dat de "kleinere" fabrikanten: het kleiner zien, maar daardoor op termijn verder geraken.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be