Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

stelplaats tractiematerieel H0

Gestart door itchy, 30 januari 2012, 19:38:04 PM

itchy

#15
In module-onderdelen geeft dit:



Module 2 zou ik eerst willen aanpakken. De rode streepjes zijn poorten. Ik had gedacht om de zone voor de ingang van de werkplaats elektrische tractie te betonneren, zo kan ik ook twee poorten maken in de zijkant van de motorstellenwerkplaats waardoor je dan naar binnen kan kijken. Zo dus (het grijze vlak rechts onder is beton; kan dan ook aansluiting geven op een dienstweg die op de voorgrond loopt van links naar rechts):

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

itchy

#16
... En nog maar eens een nieuwe versie ... Ja, het sporenplan moet eerst goed zitten alvorens ik begin.

Wat is er veranderd:
- spoor 24 ingekort en dus is het niet langer nodig om vanop wachtspoor A (=TGV lengte) hierop te kunnen;
- hierdoor kan de wisselstraat ABC > 21 22 23 24 25 26 beter herschikt worden;
- stelsporen 1 & 2 mee in de depot voor diesels, en deze depot breder en minder diep gemaakt zodat voor de ingang wat loks in het zicht kunnen staan;
- dienstgebouw (kantoren,...) bijgevoegd rechts achter voor wat meer diepte;
- sporen 7 8 rechtstreeks bereikbaar zonder via de overlader te moeten gaan;
- spoor J terug dichter bij spoor H gelegd, dus meer plaats voor scenery vooraan;
- wat wissels bijgevoegd op G H J voor wat meer rangeermogelijkheden.

Ik heb voor de duidelijkheid eens de overdekte sporen weggelaten:

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

railman56

#17
ik heb geen ervaring met sporenplannen en het is bijgevolg maar een idee van mij: indien je wissel C naar links verplaatst (naar de linkse module in de bocht) en deze eventueel niet aansluit op je bovenste sporen (21 - 26) dan bekom je ruimte voor deze loods om enkele loc's of treinstellen te plaatsen.[;)]
verder is het wel een mooi en tevens groot project.[:p]
dit doet mij denken aan Muydonix-Toucourt van Guido en Erik Frackx.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

itchy

#18
Marc bedankt voor de tip ivm Muydonix-Toucourt, dat project kende ik niet!
Die wissel van spoor C naar de bovenste werkplaats heb ik nodig omdat anders vanuit spoor 24 25 26 maar ??n wachtspoor bereikbaar is (spoor B) terwijl ik er minimum 2 nodig heb (en spoor A kan ik bovendien niet inkorten want daar moet een TGV kunnen staan).

Zo, nu ga ik mij verdiepen in de opbouw & dikte van de draagstructuur en hoe daarin een verdiepte zone maken voor de 'werkputten' in de ateliers. Wat ik al weet qua hoogte: aangezien de hoogte van de railstaven in H0 compleet niet op schaal is (jaja, er is zoiets als finescale, maar ik ga niet al mijn lokjes van nieuwe wielen voorzien...), gaat dit een bepalende factor zijn vrees ik voor de opbouw van de verhoogde rails (op stalen liggers). Een railstaaf is pakweg 3mm hoog, dat zou 26 cm zijn in werkelijkheid! Terwijl het eerder rond de 16 cm is.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

wisselstromer

#19
ziet er veelbelovend uit

ik zou nog 1 extra spoor aanleggen
namelijk vanaf je wisselstraat naar je sporen G H I
een rechtstreekse verbinding naar die sporen zodat ze niet telkens door de tankinstallatie moeten
ik zou daar ook een kopspoor maken voor een paar tankwagens met een vulinstallatie

wim

citaat:
Geplaatst door itchy

... En nog maar eens een nieuwe versie ... Ja, het sporenplan moet eerst goed zitten alvorens ik begin.

Wat is er veranderd:
- spoor 24 ingekort en dus is het niet langer nodig om vanop wachtspoor A (=TGV lengte) hierop te kunnen;
- hierdoor kan de wisselstraat ABC > 21 22 23 24 25 26 beter herschikt worden;
- stelsporen 1 & 2 mee in de depot voor diesels, en deze depot breder en minder diep gemaakt zodat voor de ingang wat loks in het zicht kunnen staan;
- dienstgebouw (kantoren,...) bijgevoegd rechts achter voor wat meer diepte;
- sporen 7 8 rechtstreeks bereikbaar zonder via de overlader te moeten gaan;
- spoor J terug dichter bij spoor H gelegd, dus meer plaats voor scenery vooraan;
- wat wissels bijgevoegd op G H J voor wat meer rangeermogelijkheden.

Ik heb voor de duidelijkheid eens de overdekte sporen weggelaten:



Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

itchy

#20
Bedankt Wim voor de tip. Loks die van G H J komen kunnen ook terug weg via C D zonder langs de tankstand te moeten. Ik vond het zo al vol genoeg liggen, maar ga toch eens puzzelen. Voor die bevoorrading: ik was van zin om achteraan, meer als achtergrondscenery, ergens naast de seinpost twee grote tanks (verticaal, cilindrisch) te zetten, met dan zogezegd een pijp onder de bundel door. Da's niet zo vreemd, bijvoorbeeld in Monceau stonden de tanks ook een heel eind van de tankstand. Als ik deze vlakbij de tankstand zet, gaan ze het zicht belemmeren op de bundel erachter. Dat kopspoor voor tankwagens daar denk ik ook nog over na... [:)]
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Paulogic

#21
Groot plan met een heel eigen thema. Dat wordt werken !![^]
mvg,
Paul(ogic)

itchy

#22
Paul, groot plan ja, maar wel in stukken h? en da's niet zonder reden... verwacht nu niet dat dit volgende maand klaar gaat zijn!

Ik heb de suggestie van Wim eens trachten te verwerken in het sporenplan: links is een zijspoor toegevoegd voor toelevering van diesel aan de dieseltanks linksboven in de hoek (de sporen M L moeten eigenlijk in het zwart staan [niet ge?lektrificeerd] dus da's een foutje). Wat denken jullie, is dat erover of gaat het nog? Nu heb ik toevallig al een paar tankwagens dus ja, ik zie die daar al mooi staan blinken natuurlijk.

Of toch eerder teveel spaghetti?

Verder ook de zones aangegeven waar de sporen in het beton komen te liggen, voor de WDT en voor de WET. Deze stroken zijn overrijdbaar voor vrachtwagens; ertussen komt vooraan een dienstweg.


Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

ERVIN

#23
Niks spaghetti , gewoon een bangelijk plan , doorgaan Itchy , gewoon doorgaan man!![;)]

Michiel

#24
Inderdaad niks spagetti! Het L-spoor is haast een must. [;)] Maar wat is de functie van het M-spoor eigenlijk? [:I]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

itchy

#25
OK geen spaghetti dus [8D]

Ik dacht spoor M: voor lege tankwagens? Niet?

Misschien mag dit draadje verzet worden naar de rubriek "ooit zal het klaar zijn" want ik denk dat ik het aspect sporenplan stilaan ga afsluiten.

Nu zit ik met volgende vragen allerhande:
1. inplanting bovenleidingsmasten. Zijn daar regels voor? ik zou er liever nu al over nadenken zodat ik het al wat kan voorzien. (de blauwe sporen zijn ge?lektrificeerd)
2. ik dacht de onderbouw te realiseren in twee platen multiplex van verschillende dikte; zo kan ik de verdiepte zones in de ateliers (waar de sporen op pootjes komen) uitzagen/frezen uit de bovenste plaat en de onderste heel laten. de sporen zijn Fleischmann profi rails waaronder ik ook nog eens 3 mm makettekarton voorzie voor de bedding. het geheel zal vrij vlak zijn, ik voorzie wel wat niveauverschillen maar toch minimaal.
3. bestaat de NMBS reeks 91 in model? [:p] want dat is toch een lokje dat in de jaren '90 en 2000 veelvuldig als werkplaatslok werd ingezet.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Michiel

#26
Jocadis had dit locje als kit een jaar of 20 geleden. Het reed (bij mij althans) niet al te best.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

itchy

#27
Hm OK bedankt... dan zal het voorlopig met een 80je en een paar 77ers moeten gebeuren...
Trouwens, nog een goeie ivm die dieselstand: wist je dat de NMBS zich laat bevoorraden... per tankwagen (=vrachtwagen)? Da's goedkoper dan per spoor. Te gek, maar waar.
citaat:
Geplaatst door Michiel

Jocadis had dit locje als kit een jaar of 20 geleden. Het reed (bij mij althans) niet al te best.

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

itchy

Even deze draad opnieuw tot leven wekken... Ik ben ondertussen begonnen met de bouw van enkele modules, het sporenplan & module-indeling is licht gewijzigd omdat ik nu alles met peco & tillig rails ga doen. Meer werk, maar toch mooier vind ik. Binnenkort wat foto's van de eerste werkzaamheden!


Maar ik zit nog met een vraag: ik zou stilletjes aan ook al de signalisatie willen bestellen (levertijd!), maar vraag me af of op zo'n emplacementen meestal rangeerseinen dan wel rood-witte seinen gebruikt. Als ik ga kijken in Vorst bijvoorbeeld of in Antwerpen-Noord, zie ik van alles staan: kleine driehoekige rangeerseinen, rood-witte dwergseinen of rood-witte seinen op een mast... kunnen deze allemaal (en door elkaar) gebruikt worden ter signalisatie van Kleine Beweging? (ik ga alleen aan het begin van het emplacement, waar het geheel aansluit op een hoofdlijn, hoofdseinen plaatsen).
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

knibbelknabbel

Meestal wordt in dergelijke stelplaatsen de inrit gegeven dmv een groot stopsein waarmee rood-wit gegeven wordt. Alle verkeer is dus in kleine beweging, daar er veel personeel in de bundels loopt...

De seinen in de depot zelf zijn dan van het vereenvoudigde type (rood/geel), meestal verhoogd op de belangrijkste sporen (tankinstallatie, ed...). Op de afstelsporen zijn dit verlaagde seinen. Maanwitte lichten ("katogen") worden niet zo veel gebruikt in de depots zelf...

De uitrit wordt gegeven met de grote stopseinen die de beweging terug omvormen naar grote beweging (2-geel of groen)