Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

3D-printer

Gestart door GTTtommy, 24 januari 2012, 15:41:41 PM

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door mod?lisme

Mark, het kan flauw zijn zoals je beweert, maar ik hoef toch niet mijn keukengeheimen te vertellen.
En ik heb helemaal geen angst voor een concurrentie van jou hoor.
Groetjes,
Paul.


Paul,
Het was niet kwaad bedoeld hoor.
Maar ??n van de bestaansredenen van dit forum (en zijn succes) is juist dat we elkaar proberen voort te helpen met onze keukengeheimen.

En van deze kleine garnaal hoeft inderdaad niemand angst te hebben hoor. Ik beheers zelfs nog geen 3D-programma.
Maar ben wel nieuwsgierig aangelegd.

MARKLINRIJDER

citaat:
Geplaatst door mod?lisme

Hier ook een bogieflank in schaal O, niet kunststof maar in messing.
Is toch mooi, nog niet in productie, maar is een werkmodel. Misschien weldra in productie?
Paul.







Paul, geweldig.    Ik kijk er alvast naar uit.

Grtjs,

David

MARKLINRIJDER

Net van de printer, Nog niet nabewerkt.

Er ontbreken er nog 2, welke??  Morgen meer.



Nadien vertel ik meer over de modellen.

Grtjs,

David

modèlisme

Marc, geen probleem hoor, kwaad ben ik zeker niet.
Maar je moet begrijpen dat ik ook mijn geheimpjes heb en helemaal het forum niet wil gebruiken als reklame doeleinden, wat trouwens niet mag. Daarvoor zijn er advertenties. Ooit heb ik een opmerking  gehad van de forumleider, dat ik een foto van een wagon ( cockerill ) had geplaatst en dus het forum als reklame zou gebruikt hebben.
Het plaatsen van die foto heeft weinig uitgehaald trouwens, iedereen vondt die zeer mooi en wou als de cockerill op de markt kwam er eentje. Tot het zo ver was, heb ik van de zogezegde inschrijvers niets meer gehoord en dus ook geen bestellingen. Dus weinig reklame had ik er niet voor gemaakt, volgens mij. Toen ben ik gestopt op het forum nog iets van mijn plannen te tonen of zeker te bespreken.
En ja het forum dient om de fellow modelbouwers iets bij te leren, maar dat gebeurt niet, maar wel veel misbruikt. De knepen van het vak worden immers zelden getoond en zeker niet besproken.
Marc ben jij geen modelbouwer naar Luxemburgs voorbeeld? Zo nee dan vergis ik mij met iemand anders. Groetjes,
Paul.
 

MARKLINRIJDER

Paul, Ikzelf, ben modelbouwer en hou ervan met bepaalde technieken, net zoals jij, iets te realiseren.  Reclame, is het dus in geen geval.  En als ik, iemand kan helpen, graag.

Meerdere forum leden kunnen dat beamen.

De link naar .... wordt nooit gemaakt door mezelf en vragen ontwijk ik, daarvoor zijn er andere kanalen.

Grtjs,

David

MARKLINRIJDER

Nog eentje toegevoegd in een andere schaal:



Grtjs,

David

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door mod?lisme


Marc ben jij geen modelbouwer naar Luxemburgs voorbeeld?



Nee hoor, puur BBB. En vooral tuk op scenery.

MARKLINRIJDER

Ik denk dat de reeks af is nu.

Van groot naar klein,

Spoor 1, 0, H0, N, Z


Grtjs,

David

modèlisme

David,
Als je de 3D modellen goed bekijkt zie je dat daar nog veel werk aan zal zijn alvorens ze kunnen gebruikt worden.
Alle lijnen van de lagen zijn zichtbaar en ik weet uit ervaring dat die niet weg te werken zijn. Ik heb ook zulke modellen liggen en kan er niets mee aanvangen. Het plamuren van de fouten en slissen is een zeer moeilijk werkje en practisch niet helemaal weg te werken.
Kijk ook maar even naar de foto's van de seinen. Op zichzelf prachtig getekend, maar niet te gebruiken als kosten ze maar 10 euro ( zonder afschrijving van printer en de werkuren van tekenen en dat kost toch ook geld, nietwaar )
Misschien en hopelijk staat binnen een aantal jaren het 3 d Printer verder en heeft men al die fouten niet bij het geprint model.
Paul.
 

MARKLINRIJDER

Ik had beloofd mijn uiteenzetting hier te plaatsen, hopelijk hebben sommigen hier wat aan:

De getoonde voorwerpen zijn geprint met verschillende technieken.

Als eerste de DLP techniek, deze werkt met een foto gevoelg resin en een UV lichtbron. het getekend voorwerp wordt geprojecteerd op deze resin met een laagdikte , instelbaar van 0,015 - 0,100mm.
Het sein en draaistel zijn hiermee geproduceerd.
Kostpijs van het resin is ong. 2,2? per cm?.

De Rode modellen zijn geproduceerd met de FDM techniek, deze werkt met ABS, PLA die laag per laag op elkaar wordt gesmolten, instelbaar van 0,2mm - 0,4mm.  Kostprijs van de ABS is ong. 0,8? per cm?

Beide systemen hebben voor en nadelen.  Zo weet iedereen dat fijner werk gepaard gaat met langere productietijd, meer verbruik, ....

Het grootste nadeel van beide technieken is het support materiaal.  Dit dient manueel verwijderd te worden.
Dit support materiaal zorgt ervoor dat tijdens het printen het model daadwerkelijk printbaar wordt en dus niet inzakt of vervormt tijdens het printen.

Beide materialen laten zich nabewerken.  De ABS daarbij weer makkeljker.  Ik gebruikte MEK om de lijnen weg te werken.  De kop in 0 en HO werd hiermee reeds behandelt, Werktijd, 25Minuten.

Mijn besluit: de 3D printtechniek, althans de machines die ik hier heb,  zijn perfect bruikbaar voor de hobby mits de nodige nabewerking, hobbytijd.  Voor grootserie is het helaas nog wel wat wachten.  

Grtjs,

David

marc goovaerts

David,

Ik kan efkes niet volgen.
Hier specifieer je dat de UV-gevoelige resin opbouwbaar is in lagen, instelbaar van 0,15 tot 0,1 mm dikte.
Maar op je website GooVerCNC stel je dat de ZCorp Ultra met een laagdikte van 25 micron werkt.

In het laatste geval zijn N-projecten en zelfs 'Preiserkes' mogelijk te printen.
Maar met 0,1 mm spreken we in N al van 1,6 cm in de realiteit. De 'Preiserkes' zouden dan bv hun lippen kwijtspelen.

ZCorp zelf spreekt op zijn website over een resolutie van 138 microns in de X/Y-richting en van 50-100 microns in de Z (hoogte) richting.
Maar dan alles met een 'accuracy' van 0,2 mm (wat is het verschil met 'resolutie'?).

Alors, ...quid ?

Havoc

Resolutie is het kleinste detail dat mogelijk is, accuracy is de nauwkeurigheid waarmee dat detail op zijn plaats staat. Dus je kan een rivet kop met de kleinste resolutie maken, maar hij zal slechts met de accuracy geplaatst worden.

Eigenlijk moeten ze ook repeatability geven, dat is de mate waarin die accuracy herhaalbaar is. Dus voor bvb die laagjes boven elkaar zou dat aangeven hou goed die echt boven elkaar liggen, hoeveel ze tov elkaar verschoven zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

MARKLINRIJDER

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

David,

Ik kan efkes niet volgen.
Hier specifieer je dat de UV-gevoelige resin opbouwbaar is in lagen, instelbaar van 0,15 tot 0,1 mm dikte.
Maar op je website GooVerCNC stel je dat de ZCorp Ultra met een laagdikte van 25 micron werkt.

In het laatste geval zijn N-projecten en zelfs 'Preiserkes' mogelijk te printen.
Maar met 0,1 mm spreken we in N al van 1,6 cm in de realiteit. De 'Preiserkes' zouden dan bv hun lippen kwijtspelen.

ZCorp zelf spreekt op zijn website over een resolutie van 138 microns in de X/Y-richting en van 50-100 microns in de Z (hoogte) richting.
Maar dan alles met een 'accuracy' van 0,2 mm (wat is het verschil met 'resolutie'?).

Alors, ...quid ?



Mark,

0,15 moest 0,015mm zijn ;-)

Op mijn website spreek ik nergens over een Zcorp machine, ofwel?

Dan de resoluties:

Resolutie X & Y: 90 ?m
Resolutie Z:  15 - 100 ?m


De uitleg die Johan geeft is de correcte uitleg.  Ik ondervind hiervan weinig bij de Ultra?.

Tot slot een kop afgewerkt met de methode zoals hierboven beschreven.

De lijntjes zijn toch weg of niet?  Opgelet deze prints zijn geprint op een UP printer en niet op de Ultra?.




Grtjs,

David


nicolasdj

Net een pakje ontvangen van EnvisionTec, een maker van 3D printing machines, gebruikte machine is een kleine 3D printer voor op je tafel...

1 woord: WOW!  

Dit is mijn 3d model getekend zonder toegevingen of aanpassingen van de afmetingen in Schaal. (Ik heb nog nooit een sein gezien waar de afmetingen van de paal of andere in werkelijke verhoudingen is...)
Oordeel zelf maar:
-Zo kwamen ze aan:

-Dit zijn de 2 onderdelen:

-De loop roostertjes: Dat is klein!

-Snel met een stukje tape samengezet: (staat krom omdat deze paal verkeerd ingepakt was, andere zijn recht)


De rest van de foto's: https://picasaweb.google.com/103970677281659974835/M6Classix# Hier staan vergelijkende foto's met het model van Marklinrijder, let hierbij wel op dat zijn prototype slechts een TEST was om naar de afmetingen en dimensies te zoeken. Maar het geeft een mooi beeld van hoe ver deze technologie eigenlijk al staat!

MARKLINRIJDER

Hallo Nicolas,

Dan kunnen we besluiten dat er op dit ogenblik maar 1 soort printer of fabrikant is die aan de eisen van de modelbouwer kan voldoen.  En dan nog met het geschikte materiaal.

Jouw seinen zijn (vermoedelijk) geprint met HDM140 materiaal de mijne met Ro5.

De mijne op een Ultra? en de jouwe wellicht op een Aureus of Perfactory micro.

Beide printers werken op hetzelfde principe.  Dia's maken van het 3D cad bestand en projecteren met behulp van DLP op de resin laag per laag.

De ultra heeft enkel een groter bouwplatform wat een beetje ten kosten gaat van details.  De laatste is specifiek voor de juwelen markt en heeft zeer fijne details.  Jammer van het kleine bouwplatform.

Grtjs,

David