Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

3D-printer

Gestart door GTTtommy, 24 januari 2012, 15:41:41 PM

ERVIN

Knappe tekeningen hoor nicolasdj , je hebt trouwens PM.[;)]

MARKLINRIJDER

Nicolas,

Als ik de tekening zie, mooi.

MAAR....... de mazen hoe fijn zijn die?

De leds worden die nog afgescherm langs achter, anders ga je denkelijk lichtverlies (sluimerlicht) hebben langs achter.

Verder ziet het er mooi uit.

Grtjs,

David



cyberbeast

Knap werk hoor.
Als die 3-printers binnen x-aantal jaar behoorlijk werken en geen fortuin meer kosten, gaat dat een revolutie teweeg brengen.
Stel dat iemand als liefhebberij zo'n lichtseintjes ontwerpt en gewoon ter download voor iedereen op het net zet. Dan hoeven we enkel nog te printen en komt een handelaar er niet meer aan te pas.
Hetzelfde kan gelden voor wagonnen en locomotieven.
 

conducteur

Binnen enkele jaren verkoopt men in de treinspeciaalzaken printers.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Jurgen

citaat:
Geplaatst door cyberbeast

Knap werk hoor.
Als die 3-printers binnen x-aantal jaar behoorlijk werken en geen fortuin meer kosten, gaat dat een revolutie teweeg brengen.
Stel dat iemand als liefhebberij zo'n lichtseintjes ontwerpt en gewoon ter download voor iedereen op het net zet. Dan hoeven we enkel nog te printen en komt een handelaar er niet meer aan te pas.
Hetzelfde kan gelden voor wagonnen en locomotieven.




De meeste droooomen zijn bedrog... [:D]


Ik snap nog steeds niet hoe zoiets werkt eigenlijk.
Als iemand tegen mij over printen begint, dan denk ik meteen aan "papiertje in de laadbak, opdracht geven en printen maar". Ik veronderstel dat 3d-printers niet met een papiertje werken.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

marc goovaerts

Jurgen, geef op YouTube de term 3D printing maar eens in. Dan wordt je overdonderd met uitleg en demonstraties.

Jurgen

Ik heb nooit de drang gehad om het op te zoeken, maar heb het net toch gedaan. Je hebt gelijk, ik ben overdonderd!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

MARKLINRIJDER

Idd. misschien?? komt er ooit een tijd dat we naar de winkel stappen en zeggen print mij eens 1x AM86 en 1x Laads, ....

Dan heb je het model maar naast dat is er nog veel meer te realiseren.

Grtjs,

David

nicolasdj

citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER

Nicolas,

Als ik de tekening zie, mooi.

MAAR....... de mazen hoe fijn zijn die?

De leds worden die nog afgescherm langs achter, anders ga je denkelijk lichtverlies (sluimerlicht) hebben langs achter.

Verder ziet het er mooi uit.

Grtjs,

David






Hey David,

Momenteel zijn de mazen: 0,22mm op 0,22mm met een rooster van 0,22mm dikte. Dat was de kleinste limiet die je had opgegeven, momenteel ga ik er nog niet onder, dat zal ik na de test evalueren. (Zou ik een test gemetrie kunnen laten maken, om dikte van railing, wanddikte etc te testen? beetje zoals: http://www.shapeways.com/design-rules/frosted-detail

Het principe van de LED's en de seinplaat is simpel, maar hopelijk werkt het:
-Seinplaat kan appart van de mast geschilderd worden, voor (en achter). (Mat zwart?)
-Witte streep kan worden aangebracht (Ik moet nog een kleine tool ontwikkelen om dit zelfs te kunnen spuiten, soort vaste vorm waarin je deze klikt) Er zit een lichte groef in om eventueel met een tandenstoker ofzo deze te schilderen.
-LED's worden appart gesoldeerd met dunnen lak-draad(geen hitte bij de seinplaat)
-LED worden erop gelijmd aan de achterkant.
-Achterkant word terug gespoten om de draden en leds af te schermen. (Eventueel kan ervoor gezorgd worden dat er een beetje leklicht is zoals in het echt)

kleine flowchart van de gedachte achter mijn project:
https://picasaweb.google.com/103970677281659974835/M6Classix#5749818193422962338

Davy

Ik denk dat iedereen zowat zit te dromen van een 3D printer (ik zelf ook wel) [:)] Maar ik denk dat we onze loc's en wagons nog een paar jaar bij de fabrikant zullen moete bestellen en het printen aan professionele bedrijven moete overlaten. zelf ben ik al 12 jaar cnc frezer van spuitmallen en 3D printen is zeker en vast de toekomst. Dat sein in H0 vind persoonlijk al heel geslaagd. zelf zou ik graag eens een wagon ontwerpen dat nog niet op de markt is en ??n exemplaar laten uitprinten voor mezelf. Groeten Davy

nicolasdj

Update: 8 tekenuurtjes in totaal al voorbij, ik denk dat ik een eerste prototype klaar heb om te drukken!

ToThePoint

Ziet er goed uit, maar heb een opmerking.
In mijn zoektocht naar voorbeelden van de seinen merkte ik dat inderdaad de voetplaat onder de cijferbak stond zoals u het aangepast heeft maar nu zit de voetplaat aan de achterkant op dezelfde hoogte. Die voetplaat ( en bijbehorende valbescherming) aan de achterkant zit ter hoogte van de onderkant van de lichten en niet op dezelfde hoogte als de cijferbak. Dus aan de voorkant zit de voetplaat lager dan aan de achterkant.

2de opmerking. de onderste handgreep zit in mijn voorbeeld aan de andere kant van de seinplaat. Nu kan het zijn dat u een voorbeeld heeft waar dat weer anders is zoals zoveel bij de nmbs.

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

MARKLINRIJDER

Klopt, dat is wel alleen zo bij een sein met snelheids aanduiding.

Grtjs,

David

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER

Klopt, dat is wel alleen zo bij een sein met snelheids aanduiding.

Grtjs,

David



A ja inderdaad dat is zo. Als het een sein is zonder snelheidsaanduiding dan staat de voetplaat voor en achteraan op dezelfde hoogte. Zie ook de foto in vorige post.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

nicolasdj

citaat:


2de opmerking. de onderste handgreep zit in mijn voorbeeld aan de andere kant van de seinplaat. Nu kan het zijn dat u een voorbeeld heeft waar dat weer anders is zoals zoveel bij de nmbs.




Inderdaad het kan verschillen zoals je zegt. Mijn voorbeeld heeft deze Links staan. (Je ziet ook de voorziene plekken voor bouten) Het voordeel van 3D printing komt hier weer naar boven; wil je eentje met het handvat rechts? geen probleem 1 minuut werk. [:D]