Zamac

Gestart door Huugooke, 12 januari 2012, 21:51:12 PM

Huugooke

Zo heet dat aluminium-achtig metaal toch?
Zopas ontdekt dat een loc en een paar wagons van een bepaald merk scheef getrokken zijn. De wagons zijn zelfs onherstelbaar.
Suggesties?

marc goovaerts

Niet echt.

Zamac is soms een rotmateriaal. Nauwelijks te kleven, niet te herstellen.

Toen ik in jeeskestijd bij de Buurtspoorwegen in Hasselt werkte, herinner ik me daar een zamac-machine. Die werd bv gebruikt om moeilijk vindbare reserveonderdelen mee te vervaardigen. Maar de kwaliteit van die zamacstukken was nogal bedroevend. En wanneer ze stuk gingen, werd er gewoon een nieuw stuk gemaakt. Juist omdat er van herstellen ervan geen hoop te verwachten viel.

Hopelijk heeft er iemand beter ervaringen.

Huugooke

Bij de loc is de zamac basis, die wel in de plastic kap zit, vervormd.
Ze is in zes stukken gebroken.
Met welke lijm plak je dat? "Superlijm" is blijkbaar geen goed idee.
Dit euvel is blijkbaar niet ongewoon. Misschien heeft iemand een nieuwe basis geproduceerd?

Peter

citaat:
Hopelijk heeft er iemand beter ervaringen


Nee, helaas niet. Verschillende merken hebben al problemen gehad met Zamac van mindere kwaliteit, waardoor er "zinkpest" onstaat.
We herinneren ons nog allemaal de reeks 60 dieselok van KleinModellbahn (of is het Kleinbahn?) waarvan het chassis in stukken brak. Van goederenwagens en rijtuigen met brekende en uitzettende chassis, waardoor die hun bovenbouwen kromtrekken.
Zelfs de "Betere" merken worden hier niet van gespaard. Een van de duurste modellen van Brawa, de baureihe 06 heeft bij de eerste produktie bijna alle chassis moeten vervangen. ook Rocoo zou nu weer problemen hebben met de chassis van hun TEE Lemano.
Er helpt slechts 1 din: goed kontroleren als je een model koopt en..........geluk hebben dat jouw model het niet overkomt.
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Zamac (of zamak) is een samengesteld metaal dat bestaat uit zink, aluminium, magnesium en koper. Het blijkt dat de verhouding van die 4 metalen erg nauw luistert. Als de verhouding afwijkt van de ideale verhouding, dan treden er op termijn fouten op in de kristalvorming. Daardoor kan het materiaal gaan scheuren, verkruimelen of zelfs gaan "groeien". Als dat zo is dan is daar niks tegen te doen. Dus kan je alleen maar hopen dat de fabrikant de ingredienten nauwkeurig heeft afgewogen zodat jouw exemplaar zijn bedoelde vorm houdt.

janjozef

als ik het zo lees gaat het over een 60 dieselok van Kleinbahn. Paul Bellon verkoopt(verkocht) die blok in messing voor 60?, bij sommige is ook het onderstel echter gebroken en dan helpt enkel bij Van Biervliet een nieuwe kopen,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Heb onderstaande link gekregen van het Duits forum waar ik lid van ben. De link verwijst naar een Italiaans forum, en nee, ik spreek geen Italiaans maar de beelden spreken voor zich.
Het Roco model van de TEE Lemano.

http://www.forum-duegieditrice.com/viewtopic.php?f=21&t=60125
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Inderdaad, dat is'm, die Kleinbahn 60. Ik heb het probleem ontdekt omdat ik een decoder wou inbouwen.
De basis is zodanig uitgezet dat de onderkant er met veel moeite nog afkwam. Het zamac blok is hierbij wel in stukken en brokken gevallen!
Verder zijn er geen beschadigingen. Ik zal eens informeren bij PB, maar ?60 is ook niet niks natuurlijk.
Er bestaat speciale lijm en soldeer voor zamac blijkbaar. Eerst moet het blok aangepast worden zodat het terug soepel in de plastic onderkant past. Vraag is of de kristallisatie verder gaat, want anders heb ik binnen een paar jaar hetzelfde voor.

janjozef

Als je de oude machine wenst verder te gebruiken zou ik zeker de zamac vervangen, wan binnen een paar jaar is die zamac nog gruis

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Vraag is of de kristallisatie verder gaat, want anders heb ik binnen een paar jaar hetzelfde voor.
Ja, dat gaat gewoon onstuitbaar door. Lijmen of op een andere manier repareren is maar tijdelijk, helaas.

guy holbrecht

Ik heb  het chassis van mijn Klein Modellbahn reeks 60 vervangen door een messing chassis van PB Messingmodelbouw. Sindsdien geen problemen meer gehad met deze loc. Je spreekt ook van vervormde wagens. Indien dit de Eaos is, kan je de volledige bodem vervangen, waardoor het wagentje min of meer terug zijn oude vorm krijgt. Ik heb er zo een aantal bollen en die doen het nu goed. Van de inbouw van een nieuw chassis vind je in MSM 66 op p 66 een bijdrage, het renoveren van de Eaos bakwagens vind je in MSM 48 p 62.

Groeten,
Guy

Huugooke

Ik heb die artikels gevonden. Met die loc heb ik nog geluk gehad; je moest die Eaos-sen zien!
Hopelijk is dat chassis nog te krijgen; mailtje naar PB gestuurd.
Bedankt voor jullie hulp!

Flanders_JS

Al overwogen om zelf te laten maken bij een 3D print service?
 

Klaas Zondervan

Ik dacht dat 3D printen alleen met kunststof werkt.
In messing lijkt het me onmogelijk.

Flanders_JS

Je kan er zelfs in roestvrij staal laten maken.