Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

zware ballasttreinen

Gestart door ERVIN, 11 november 2005, 18:41:36 PM

ERVIN

Weet er mss iemand of er tussen MOL en ANTWERPEN ergens grote werken bezig zijn,want ik zie dagelijks zware ballast-treinen in MOL doorkomen?
Vandaag (11 november)doortocht van een blauwe 55er met achteraan de trein de 5533,richting A'PEN,enkele uren later in de omgekeerde richting naar HASSELT.

Peter

Ervin,
Ze zijn wel bezig met balast aan te brengen op de nieuwe helling die vertrekt van net buiten het station Berchem (Antw) en die gaat in de richting van niveau 0 in Antwerpen-centraal en de spoortunnel die terug op Antwerpen-Dam bovenkomt. Sporen waren ze maandag nog wel niet aan het leggen.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

ERVIN


matti

Dit zouden ook instructietreinen kunnen zijn om machinisten met de 55ers te leren rijden . Voor werken in Antwerpen ligt Mol wat te ver uit de weg . Alle in Belgi? gebruikte ballast komt uit de groeven van Quenast en Lessines en dan kom je onderweg naar Antwerpen Mol normaal niet tegen .

   [8]

ERVIN

citaat:
Geplaatst door matti

Dit zouden ook instructietreinen kunnen zijn om machinisten met de 55ers te leren rijden . Voor werken in Antwerpen ligt Mol wat te ver uit de weg . Alle in Belgi? gebruikte ballast komt uit de groeven van Quenast en Lessines en dan kom je onderweg naar Antwerpen Mol normaal niet tegen .

   [8]



Hoi MATTI,ik denk niet dat het hier om instructietreinen gaat,de meeste 55ers werden bestuurd door ??n machinist,weekend of niet,ook vandaag weer een zware ballast-trein gezien,hij stond te wachten voor een sein op enkele honderden meters voor het station van MOL.
Vandaag hing de 5533 aan kop met 13 beladen wagons en achteraan hing de 7833!!

Tom

Er rijdt ook dagelijks een trein tussen Mol en Hasselt. Deze trein bestaat uit 8 of 9 tremelwagons en wordt ingesloten door twee 55'ers. Deze trein wordt gebruikt om de sporen te reinigen.

//http://users.skynet.be/Treinfoto.2000/
Tom

ERVIN

citaat:
Geplaatst door Tom

Er rijdt ook dagelijks een trein tussen Mol en Hasselt. Deze trein bestaat uit 8 of 9 tremelwagons en wordt ingesloten door twee 55'ers. Deze trein wordt gebruikt om de sporen te reinigen.

//http://users.skynet.be/Treinfoto.2000/



Hoi TOM,ik heb net je website bekeken,en ja het is deze trein die ik dagelijks door het station van MOL zie rijden,dat deze trein word gebruikt om sporen te reinigen daar heb ik nog nooit van gehoord[:I],in ieder geval bedankt,dat weet ik dan ook weeral h?.[;)]

ERVIN

citaat:
Geplaatst door maxim

citaat:
Geplaatst door Tom

Deze trein bestaat uit 8 of 9 tremelwagons en wordt ingesloten door twee 55'ers.



62'ers van Infrabel zal je bedoelen zeker [;)], ik heb al gehoord dat er per uitzondering een 77'er aan durft hangen.



Nee hoor MAXIM,ik heb deze trein elke dag van deze week al gezien met 55ers,alleen vandaag hing er achter deze ballasttrein een 77er,ik kan mij eigenlijk moeilijk voorstellen waarom de sporen moeten gekuisd worden,er word tussen MOL en HASSELT,en tussen MOL en ANTWERPEN toch vrij intensief gereden??

hobbyist

Ik heb er vandaag ook nog gezien in Beringen richting Mol. Dit is toch wel zeer ongewoon voor een zondag.. Het waren vandaag 55XX zowel op kop als van achter.Dit was omstreeks 08:00h en om 10:00h

quf

Ik ben in de voorbije zomermaanden meerdere malen met de trein van Antwrpen naar Hasselt gereden via Mol (met de 4129 e.a.) Het zijn altijd minstens twee gekoppelde stellen. Het eerste stel splitst in Mol af naar Neerpelt, het tweede stel rijdt door naar Hasselt. Nu op de lijn Mol Hasselt is men de sporen volledig aan het vernieuwen ( nieuwe betonnen dwarsliger i.p.v. houten, nieuwe ballast en nieuwe spoorstaven). Soms werd op tegenpoor gereden omdat het tweede spoor buiten dienst was. Trouwens in alle grote stations (zoals Antwerpen Centraal waar ik het heb gelezen) staan ergens borden waarop alle werken op de verschillende lijnen worden aangeduid met de eventuele mogelijke vertragingen.De lijn Mol-Hasselt staat (stond?) er ook bij, en ik vermoed dat de ballasttreinen waarvan hoger sprake hiervoor zouden kunnen dienen. Trouwens voor zulke werken werkt men ook tijdens de weekend omdat er dan minder verkeer is.

Groeten

Frank

Ach was het leven maar zo simpel als postzegeltjes plakken.

matti


Dan zou het kunnen dat deze treinen tot bedoeling hebben om de sporen aan te dammen . Het klinkt mischien wat vreemd maar een pas gelegd spoor moet eerst ingereden worden zodat de balast goed aangestampt kan worden vooraller er op volle snelhied over gereden kan worden . Anders zouden kleine verzakkingen kunnen optreden die het spoor kunnen beschadigen . Dit inrijden gebeurt trouwens ook op de hogesnelheidswerven . Dat deze treinen dienen om de sporen proper te houden lijkt me zeer onwaarschijnlijk, want dan zouden ze op andere lijnen ook moeten rijden . (Gent-Eeclo; Gent-Ronse; Aalst-Burst enz.)

 [8]

ERVIN

citaat:
Geplaatst door maxim

En toch is het zo,

de reden waarom deze treinen niet op aalst-burst, eeklo-gent,... te zien is, is omdat het om spoorreinigingsritten in de Kempen gaat. Omdat het zo kleinschalig is vemroed ik dat het om een experiment gaat (Z 93646 en Z 93647).


O ja,
en blijkbaar hebben ze toch al 55'ers voor deze treinen gehangen [:I]



Jep,die ritten zijn nog altijd bezig,en ja,ook vandaag weer met 2x55ers[;)]

matti


Verdikke, ich zal es na de kempen moete jong [:D]

 [8]

ERVIN

citaat:
Geplaatst door matti


Verdikke, ich zal es na de kempen moete jong [:D]

 [8]



Ja,en dringend,het was,ondanks dat het zaterdag was,weer redelijk druk in MOL,om 07.45u.is er alweer een ballasttrein door MOL gedendert,locs van dienst,7833,en achteraan de trein de 7843,met daar tussen 4 wagons met stenen,welk type van wagon weet ik niet.
Om 09.30u.heeft er dan een ertstrein in MOL gestaan,die om 09.45u.vertrokken is naar het zinkfabriek van Balen-Wezel,en om 13.50u.is er een goederentrein doorgekomen met allemaal railstafen,13 wagons?En dat voor ne zaterdag!![:p]

doomslu

Sorry voor deze kleine ontsporing van het draadje, maar dit wou ik even meegeven voor de liefhebbers: ik stond gisteren op enkele meters van twee Luxemburgse 1800-en (= onze reeks 55) toen die met vereende krachten een sleep schrootwagens in beweging zetten in het station van Wasserbillig. Geweldig. [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *