Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

binnenkant mobile station - info nodig

Gestart door sn00zerman, 07 januari 2012, 00:17:47 AM

sn00zerman

Hoi allemaal,

Vandaag heb ik een defecte mobile station meegekregen van een mede-clublid.
Deze mobile station gaat constant in "kortsluit-melding".
Bij het openschroeven, heb ik gemerkt dat die een mobile station 1.0 is van 2004 (staat op het PCB gedrukt).
Ikzelf heb ook een MS, maar blijkbaar een iets recentere, waardoor de PCB er anders uit ziet.

De defecte MS, ziet eruit zoals op bijgevoegde foto:
imghttp://www.stayathome.ch/images/MS_01.jpg/img

De zwarte kleine IC, rechtsboven, heeft de geest gegeven (voor de rest ziet alles er nog goed uit).
Ik kan het opschrift niet meer lezen van die IC, en ben dus op zoek naar iemand die zo goed zou willen zijn om mij
het opschrift van deze IC door te sturen.
Alleen die van de 1.0 dus, (bij 1.1 zit die IC er zelfs niet in, daar zitten enkele SMD weerstanden op die plaats)


Alvast bedankt,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


GTTtommy

kan je aan de buitenkant zien of je een 1.0 of 1.1 hebt?
zoniet, dan zal ik de mijne morgen eens openvijzen,
die van mij heeft ook de geest gegeven, maar weet niet wat er mis is,

sn00zerman

Aan de buitenkant kan je het niet zien, de behuizingen zijn identiek.
Maar ondertussen al via een ander forum gevonden dat het hier om een IRF 7103 gaat, N-mosfetje ...


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


Gerolf

Aha, dan is herstelling niet onmogelijk ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Break302

citaat:
Geplaatst door sn00zerman

Alleen die van de 1.0 dus, (bij 1.1 zit die IC er zelfs niet in, daar zitten enkele SMD weerstanden op die plaats)


Alvast bedankt,
Kris








Omdat ik niet graag discuteer hier dan maar direct een foto, want op deze 1.1 versie zit op de zelfde plaats (ook kapot) wel die IC.
Als je die dan toch wil bestellen, mag je er voor mij gelijk enkele mee bestellen.

Jos

PietB

citaat:
Geplaatst door Break302
Als je die dan toch wil bestellen, mag je er voor mij gelijk enkele mee bestellen.

Dan zou ik even wachten met bestellen en vragen of er meer mensen met een defect MS-1 zijn want de prijs van de componenten is dusdanig laag dat verzenden ze duur maken.
Bij Conrad ? 0.59, ja je leest het goed!



grt P.

gjvdz

ik heb hetzelfde probleem maar joe weet be dat het deze component is?
Mvg Giel-Jan

bellejt

op ebay heb je er 5 voor 7 euro inclus verzend.

ToThePoint

Er zijn meerdere die het probleem hebben. De zwakke schakel in een MS ?.
Kan men een zwaarder type installeren ?
Als u de oorzaak niet onder handen neemt gaat dat probleem blijven bestaan. Koopt dan een 100 stuks en dan zit je aan 59 euro. Ooit zal je die dan niet meer in stock hebben en dan is hoogstwaarschijnlijk ook de productie gestopt van de IRF.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

INFO

Och laten we dan maar uitgaan van 45,-- voor 100 stuks gezien de bovenstaande prijzen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

sn00zerman

Ik heb uiteindelijk rond de 5 euro betaald, voor 5 exemplaren, incl. verzending :-)

Nadat de eerste erin ging, heeft het exact 5 seconden gewerkt, lol.
Na verder onderzoek, bleek de IRF9953 ook om zeep. Daar had ik er enkelen van liggen. Uiteindelijk door die IRF9953 en die IRF7103 allebei te vervangen, was het euvel opgelost :-)
Werkt terug als een tierelier !

Let wel, er zijn inderdaad meerdere mensen die dit probleem hebben, maar deze oplossing is dus alleen van toepassing op de 1.0
(zie je alleen aan de binnenkant op de printplaat)
Daarom waarschijnlijk dat er verschillende versies zijn, omdat die 1.0 niet helemaal OK was qua ontwerp :-)

Groeten,
Kris (die z'n 2.0 goed zal koesteren, lol)
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


sn00zerman

citaat:
Geplaatst door gjvdz

ik heb hetzelfde probleem maar joe weet be dat het deze component is?



was niet moeilijk, er zat een gat in die IC, was "ontploft" volgens mij :-) Kon dus ook niet meer het opschrift lezen, vandaar hier mijn initi?le vraag :-)
(die andere IRF zag er zo op't eerste zicht nog "redelijk" uit, maar aangezien die MS het verder nog prima deed, moest het iets zijn met de versterk-trap die het signaal op de sporen zet, dus gewoon die andere IRF ook maar vervangen, had ik toch nog liggen)


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


Geert

citaat:
Geplaatst door sn00zerman

Ik heb uiteindelijk rond de 5 euro betaald, voor 5 exemplaren, incl. verzending :-)

Nadat de eerste erin ging, heeft het exact 5 seconden gewerkt, lol.
Na verder onderzoek, bleek de IRF9953 ook om zeep. Daar had ik er enkelen van liggen. Uiteindelijk door die IRF9953 en die IRF7103 allebei te vervangen, was het euvel opgelost :-)
Werkt terug als een tierelier !

Let wel, er zijn inderdaad meerdere mensen die dit probleem hebben, maar deze oplossing is dus alleen van toepassing op de 1.0
(zie je alleen aan de binnenkant op de printplaat)
Daarom waarschijnlijk dat er verschillende versies zijn, omdat die 1.0 niet helemaal OK was qua ontwerp :-)

Groeten,
Kris (die z'n 2.0 goed zal koesteren, lol)




Had ik toch gelijk toen ik je op het 3rail forum al aanrade er meer aan te schaffen.

"Bestel er maar direct 2 of 3, mogelijk is er een andere reden waarom deze component het begaf?"

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen