Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Mijn project

Gestart door pretoriaan1971, 12 december 2011, 21:39:42 PM

pretoriaan1971

Gentlepeople,

Graag had ik jullie mening/commentaar gekregen over de modelbaan die ik uit de grond wil stampen. Bekijk even het spoorplan en laat jullie zachtjes gaan :) Zoals gezegd alle commentaar positief en negatief zijn zeer welkom.

Bedankt en vele groeten,

Marc

imghttp://s1125.photobucket.com/albums/l583/pretoriaan1971/mytrack-1.jpg/img

conducteur

#1
Ik heb een vraag: welke schaal is dit? Ik heb een vermoeden voor Z of N gezien de kleine bogen...

Er hangt wel veel vanaf van wat je denkt over de treinhobby: wil je een plank met sporen en een transfo, of wil je een tot in de puntjes uitgewerkt landschap waar een trein rijdt? Of iets daartussen?  

De diepte van de treinbaan plan je op 140 cm. Dat is heel diep, tenzij je natuurlijk aan beide kanten van de treinbaan kan. Beperk de diepte tot hooguit 1m, 60 cm wordt als ideaal beschouwd. Indien het mogelijk is werk dan in de lengte langs de muur van de treinkamer, met een geringe diepte, desnoods maak je de uiteinden wat dieper zodat je kunt draaien. Dan kun je sc?ne per sc?ne naast elkaar uitbeelden.  

Er zijn buiten het station geen mogelijkheden om een trein te laten stoppen. Telkens de zelfde trein die hetzelfde toertje doet zal snel gaan vervelen. Ik zou een aantal verborgen opstelsporen proberen te integreren. (Google eens op schaduwstation)

Dit kies je zelf, en dat hangt ook een deel van wat je wilt (rijden met treinen/een realistische treinbaan met landschap). Ik zou ervoor zorgen dat als een trein links het station verlaat die ook daar links weer terugkomt. Verlaat een trein rechts het station, dat die ook rechts terugkomt. Dat zal een stuk realistischer zijn dan nu. Treinen rijden in het echt tussen twee bestemmingen, en niet in rondjes.
Ik zal het even proberen uit te leggen:

Je hebt zogenaamd het station van Gent op de spoorlijn tussen Antwerpen en Zeebrugge uitgebeeld op je treinbaan. Aan de rechterkant van Station Gent licht station Zeebrugge (niet zichtbaar) en aan de linkerkant Antwerpen (eveneens niet uitgebeeld op de treinbaan.)

Als in het echt een goederentrein van Antwerpen naar Zeebrugge rijdt, dan passeert die door Gent (Gent is in dit voorbeeld jouw station). Je zal de trein vanuit Antwerpen (links van het station bij jouw bv) zien afkomen en verder zien rijden naar Zeebrugge (aan de rechterkant bv).

Wil de trein terug naar Antwerpen rijden zal je die vanuit Zeebrugge zien afkomen (rechts) en links (Naar antwerpen zien wegrijden).

Het is niet mogelijk dat de trein die je rechts (naar Zeebrugge) hebt zien wegrijden plots terug in Antwerpen (links) is gekomen zonder door Gent (jouw station) te rijden van Zeebrugge (rechts) naar Antwerpen (links).

Indien het mogelijk is om treinen op de treinbaan  tussen twee bestemmingen te laten rijden, dan zou ik dat zeker doen.
ahja: welkom op het msm forum.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

pretoriaan1971

#2
Hoi Conducteur,

De baan komt in schaal N en het is de bedoeling van een compleet landschap op te bouwen. Daar ik nogal zot ben van bergen... :-) Er zullen vooral tenderlocs op rijden met wagons tijdperk II en III.

Ook had ik gedacht een bloksysteem te gebruiken om zoals je aanhaalt de treinen een aantal keer te laten stoppen. Alvast een goede tip van je om ergens een schaduwstation te integreren.

De tafel valt idd redelijk breed uit maar ik had graag mijn hoofdstation wat schuin gehad om niet alles zo recht op recht te laten verlopen. Ook heb ik gelezen dat het aangeraden is om geen al te scherpe bochten te gebruiken. Dit houdt in dat de bochten breder worden en er meer plek vereist is natuurlijk. De sporen zijn van fleischmann 9130 ofwel R3 (810mm buitendiameter) en 9135 ofwel R4 (877mm buitendiameter), enkel in het binnegedeelte gebruik ik hier R1 (401mm buitendiameter) en R2 (468mm buitendiameter).

Het geheel zal op mijn zolder komen waar ik voldoende plek heb om rond de tafel te kunnen al biedt een smallere tafel uiteraard meer mogelijkheden om in een L of zelfs een U te werken. Keuzes, keuzes, keuzes. :-)

Alvast bedankt voor je inbreng.

Grts,

Marc

Gerolf

#3
Dag Marc,

Voor je bogen zou ik toch proberen om flexibele rails te gebruiken. Je hebt er zeker plaats voor, en je krijgt zo vanzelf een veel vloeiender verloop.
Je werkt blijkbaar met twee totaal gescheiden spoorkringen. Misschien heb je daar een goede reden voor, maar twee paar wissels om van de het ene circuit naar het andere te gaan zou je spelmogelijkheden vergroten. In een echt station komen die trouwens ook voor.
Het thema is in elk geval leuk: Korte treintjes in een heuvelend (berg?)landschap. Ik weet niet waar Conducteur het Gent-Zeebrugge verhaal vandaan haalt. Heb ik iets gemist?
Schaduwstations zou ik zeker gebruiken. Een viertal sporen op elk circuit zou je mogelijkheden enorm doen toenemen. Wissels hoeven niet per s?, een schuifbak kan ook.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tunnelmotor2000

#4
Hmm, wat mij opvalt is dat je niet van de blauwe naar de rode richting en omgekeerd kunt.
Heb ongeveer eenzelfde sporenplan uitgevoerd zo'n 35 jaar terug maar had alles in dubbelspoor gelegd zodat ik toch van rijrichting kon wisselen zonder de trein van het spoor te tillen.
Je zegt dat je dit op zolder wil verwezenlijken en dat je voldoende plaats hebt om rond je baan te lopen. Dus maak je je baan beter smaller en wandel je in het midden wat alles veel toegankelijker maakt en meteen ook niet alles in ??n blik te overzien is.
Er is maar ??n minpunt aan de hobby en dat is verveling doordat je alles in ??n oogopslag ziet of door gebrek aan afwisseling.

railroading is fun,
JM
 

ysbeer

#5
Als eerste zou ik inderdaad flex rails gebruiken en de bochten veel vloeiender.
Dat station tja, het is eigelijk nauwelijks een station,meer een halte plaats
Zo een groot gebouw moet je daarbij vergeten.
Een spoor dat door of langs een station loopt, en geen aansluiting met de andere sporen heeft,is zeer ongebruikelijk.
De twee zijsporen zijn niet erg naar de waarheid,dit kan wel maar dan moet er minstens verbinding zijn met het station..
Leg in ieder geval het lange spoor achter zo hoog mogelijk,anders zie je het niet meer.
wim

Gerolf

#6
citaat:
Geplaatst door ysbeer
Leg in ieder geval het lange spoor achter zo hoog mogelijk,anders zie je het niet meer.
... of maak er een schaduwstation van [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

pretoriaan1971

#7
Gentlepeople,

Vooreerst bedankt voor jullie op/aanmerkingen. Met deze in het achterhoofd ben ik tot een aantal wilden aanpassingen gekomen en is de baan een beetje aan het groeien gegaan :-)

Ik denk wel dat ik er zowat ben nu (vooraleer het uit zijn voegen barst) :-)

Ieder kleur is een ander blok, wat me moet toelaten om met vijf treinen tegelijk te rijden.

Grts en prettige feesten,

Marc


Geert

#8
Waarom zo een klein station? Daar kan enkel een locomotief stoppen en de machinist in en uitstappen. Voor veel is het station met zijn wisselstraten en rangeermogelijkheden ??n van de trekpleisters...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Havoc

#9
De rangeersporen sluiten ook nogal kort aan op de hoofdbaan. Een uithaalspoor zou nuttig zijn.

Eerlijk gezegd vond ik je eerste ontwerp "interessanter". Het was ook niet perfect, maar het nieuwe ontwerp ziet er zo nogal "met de lat getekend" uit.

Ander vb is in de rangeersporen aan het station. In het eerste ontwerp heb je het derde spoor onder een hoek gelegd, de 3 parallele sporen in het 2-de ontwerp zijn wat mogelijkheden betreft hetzelfde, maar geven iets minder mogelijkheden voor de aankleding.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

pretoriaan1971

#10
@Geert: Mijn sporen in het station bedragen (schaal N) toch zo'n
goeie meeter wat mijn al een leuke afstand lijkt voor een trein met 4 reizigerswagons (wat mijn langste is en aangezien ik niet langer wens te gaan ...) Aan wat voor een afstand denk jij in deze ?

@Havoc: Dat ene spoor in een hoek is idd een pak mooier maar ik zou me in breedte wat willen beperken. Niet getreurd ik ben nog aan het zoeken naar een oplossing :-)
Een vraagje naar jou toe. Wat bedoel je met "De rangeersporen sluiten ook nogal kort aan op de hoofdbaan." Hoe zou jij dat aanpakken?

Grts,

Marc

conducteur

#11
1) Je voorziet een grote dubelsporige hoofdlijn voor korte lokale treinen. Voor dat onderwerp zou ik een enkelsporige lijn aanleggen.

2)Je voorziet 6 blokken (als ik tenminste goed geteld heb), om 5 treinen te laten rijden. Ik ben niet direct specialist bloksystemen, maar dat zal volgens mij niet zo vlot verlopen.

3)Ik mis nog steeds een zekere afwisseling in het treinverkeer, Ik zou zeker ergens een schaduwstation van enkele sporen in de baan integreren .
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

pretoriaan1971

#12
Hoi Rian,

Ik ben eens naar het ontwerp van je baan gaan kijken op je website. Very nice, maar ik denk dat wij een verschillend idee hebben. Ik heb graag een mooie lange conventionele baan in een landschap met veel lichtjes, tunnels, bergen en bochten waarbij de treinen rustig hun weg voortzetten en af en toe eens halt houden. Tja smaken verschillen nu eenmaal h?. :-) Een project zoals het jouwe lijkt mij als beginneling trouwens nog een beetje te ingewikkeld maar hey ik heb nog een halve zolder beschikbaar dus wie weet... In ieder geval begrijp ik je uitleg die je in een eerdere post plaatste nu wel beter.
Toch bedankt voor je inbreng.

Prettige feesten,

Marc

Havoc

#13
citaat:
Een vraagje naar jou toe. Wat bedoel je met "De rangeersporen sluiten ook nogal kort aan op de hoofdbaan." Hoe zou jij dat aanpakken


Wat ik ermee bedoel is het volgende: als je nu enkele wagons wil op je rangeersporen zetten, dan moet je trein stoppen op het hoofdspoor, een stukje achteruit rijden op het hoofdspoor naar je rangeersporen. Ondertussen is je hoofdspoor niet bruikbaar voor doorgaand verkeer. Hetzelfde als je bvb enkele wagons wil verzetten. Je moet altijd over je hoofdspoor gaan.

Andere zaak is dat je tussen elke 2 sporen perrons hebt. Stel nu eens dat je de zaak anders schikt: station, 2 sporen, perron, 2 sporen. Dan heb je nog altijd 3 sporen die aan het perron liggen, en 1 spoor (het verste van je station waar bvb een goederentrein kan stoppen. De rode wissel het dichtste bij de rand maak je een dubbel kruiswissel van en je trekt een stuk spoor langs je hoofdspoor dat dood loopt. Dan kan je een goederentrein doen stoppen op het buitenste spoor, die met enkele wagons op dat doodlopend stuk laten rijden, achteruit de rangeersporen op, allemaal zonder dat het verkeer op je hoofdspoor wordt gehinderd.

Er zijn uiteraard nog andere oplossingen. Maar je moet trachten om alle rangeerbewegingen van je hoofdspoor te houden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

#14
Ik ben nog niet echt aan dat plan begonnen, eerst moet ik er zeker van zijn dat mijn minibaantje klaar zal zijn voor de expo in oktober. Pas dan weet ik welk baanplan ik zal maken. (ondertussen al enkele andere idee?n uitgewerkt). Tegen dan kan dat plan al wel eens compleet veranderd zijn.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum