Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

Ik geraak er niet aan uit.. M

Gestart door ward, 07 december 2011, 21:47:29 PM

ward

Na al enkele dagen de verschillen proberen uit te zoeken tussen deze centrales, en de voor - en/of nadelen ervan proberen te achterhalen geraak ik er niet wijzer uit.
Ik twijfel tussen de Marklin Central Station 60215 of de Esu Ecos 2.
Momenteel rij ik met een mobile station, maar door uitbreideing van de baan en het max aantal loc's in het mobile station bereikt te hebben zou ik graag willen zien naar een vervanging..
De bedoeling zou zijn om vooral meer loc's te kunnen aansturen en op termijn ook de wissels / seinen.
Aansluiten op de pc zit er voorlopig niet in (ik weet niet of dit trouwens mogelijk is met ??n van deze twee, want ik werk met mac..)
Nu het geheel pakketje gezien, met wat moet ik rekening houden, zijn er naast de centrale nog extra zaken die nodig zijn voor de verdere besturing/aansluiting? Vanaf wanneer zou ik moeten zien naar een booster? Ik heb horen zeggen dat de M?rklin een stuk steviger zou gebouwd zijn, maar de Esu is wel een stuk goedkoper..
Daarnaast hebb ik gelezen dat je per loc een kleurenfoto met de Marklin kunt toevoegen, kan dit ook met de ecos?
Naar 'crash'bestendigheid, bedieningsgemak en snelheid; zit er daar een verschil tussen?
Alvast bedankt voor jullie deskundig advies :)

Mvg,
Ward
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

Paulogic

Dag Ward,

Een pak vragen maar ik doe mijn best.

Beide centrales waren voorheen identiek qua soft aangezien beide door ESU
ontwikkeld. Nu heeft Marklin een andere partij aangesproken voor zijn
centrale maar ik denk dat de werking nog steeds vrij gelijk loopt.

Voor besturing van wissels en/of terugmelding heb je respectievelijk
decoders of terugmeldmodule(s) nodig. Terugmeldmodules enkel als je uw baan
wilt laten bewaken door een computerprogramma.

Bij ESU zitten er ook foto's in maar of zelf foto's bijvoegen kan, heb ik nog niet
geprobeerd of opgezocht in de handleiding.

Qua crashbestendigheid : beiden werken met software en worden af en toe voorzien
van updates om bugjes op te lossen. Van Crashen heb ik nog niet veel gehoord
alhoewel het misschien wel eens gebeurd.

Bedieningsgemak... ze lijken sterk op elkaar en qua snelheid... idem zo ik durven stellen.

Naar de toekomst kan je ze beiden via een netwerkkabel aansluiten naar een router
om aangestuurd te worden via een pc. Mac mag geen probleem zijn. Enkel zal je
dan een programma voor MaxOS moeten kopen (en ze bestaan) ofwel gebruik je
een windowsprogramma maar dan moet je een windows virtueel op je mac zetten.
(vb : Parallels desktop + Windows 7 = redelijke extra kost !)

Ook kan je beide centrales, indien aangesloten op uw netwerk, eventueel bedienen
met een smartphone (ook software voor vele os verkrijgbaar).
mvg,
Paul(ogic)

TimT

ik heb ook staan twijfelen en heb gekozen voor een Ecos
zij hebben immers al jaren ervaring ook met de centrale te ontwikkelen marklin daarintegen niet
heb nog nooit iets van last gehad met de Ecos
Groeten Tim

LokSound

citaat:
Geplaatst door Paulogic

Bij ESU zitten er ook foto's in maar of zelf foto's bijvoegen kan, heb ik nog niet geprobeerd of opgezocht in de handleiding.

Ja dat kan.
Zie handleiding op www.loksound.be

Paulogic

Voila zie... ook opgelost. thx LokSound.

Ik ga dat hier eens proberen om mijn machine zie.
mvg,
Paul(ogic)

INFO

Ward,

Niet twijfelen gewoon een ECoS 2, dat wordt goed ondersteund en door ontwikkeld, Bij Marklin is dat altijd maar weer de vraag, misschien hebben ze volgende week wel weer een andere baas, die zijn eigen systeem uitbrengt.

Aansluiten op de PC is geen probleem gaat gewoon via je netwerk, en een Mac geen enkel probleem.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

cyberbeast

Ik heb al ruime tijd een Central Station 2 in gebruik (1 trouwens ook maar die gaat waarschijnlijk wel eens in de verkoop).
Ik ben er uiterst tevreden over, loopt nooit vast, is heel gebruiksvriendelijk, een heel goed scherm. Eigenlijk helemaal geen klagen.

Ecos heb ik geen ervaring. Central Station 2 laat zich echter betalen en als Ecos hetzelfde doet (en waarschijnlijk genoeg voor jou) zou ik niet twijfelen en voor de goedkoopste gaan.

Marklin brengt trouwens regelmatig updates uit. Ze zijn op dat vlak wel goed bezig deze. Deze week is er nog een update verschenen.

fredvervoort

Het voordeel van de Ecos is dat alle systemen (dcc/motorola/ed) kunnen gebruikt worden. Je hebt dus de mogelijkheid om locs te kopen van verschillende merken en systemen zonder dat je in de problemen komt.
Je kan ook verder uitbreiden met het draadloze systeem van de Ecos. Dit is handig als je baan wat groter wordt en je niet over en weer moet lopen om een probleem op te lossen. Werkt perfect.

GeM

Beste Ward,

ik loop ook al jaren de kat uit de boom te kijken, eerst werkte ik met Mobile station (goedkope tijdelijke oplossing), op de club met Control unit en Central Station 1 gewerkt (nu nog trouwens). Toen ik de Ecos ontdekte (de importeur was naar de club gekomen voor uitleg en demo) was ik verkocht, ware het niet dat deze geen MFX ondersteunde, maar dat is nu al een tijdje beschikbaar mits (gratis) firmware upgrade. Sinds deze week trotse bezitter van een Ecos 1 (de eerste, monochrome versie), en bevalt me uitstekend, veel beter dan alle andere reeds geprobeerde systemen.
Ik rij zelf 3-rail, met de Ecos bestuur ik zowel Motorola 1 en 2-decoders als MFX en alle omgebouwde locs met multiprotocol decoder bestuur ik via DCC (voordeel van de 127 rijstappen), dat kan allemaal los door elkaar. Ook voor toekomstige uitbreidingen (boosters, draadloze rijcontrollers ed) zit je mijns inziens toch beter bij de Ecos.
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

ward

Bedankt allemaal alvast voor de reacties.
Ik heb ze alletwee eens naast elkaar kunnen vergelijken, en mn persoonlijke voorkeur ging toch naar de Marklin.
Nu echter was er een functie die me aansprak op de Ecos, die blijkbaar niet op de Marklin zit.
Het gaat om het aansturen van meerdere locs op ??n deel van de esu
(zoals op deze link het linkse deel http://www.esu.eu/uploads/pics/50200_ECoS_Intro_Web_01.jpg)
Mijn vraag was nu of dit effectief niet kan met de Marklin, en of je bij de esu dan de functies van het geluid en dergelijke ook kan instellen? Ik vermoed van niet, maar het is toch wel even belangrijk om te weten..

Mvg,
Ward

Binco

Jawel, ik beschik over een ECOS I en kan daar als ik het op "multi" instel (dus meerdere treinen te gelijk besturen zoals op jouw foto) alle functies benutten per lok, je moet wel onderling wisselen natuurlijk maar dat gaat veel sneller als telkens een nieuwe lok oproepen uit de bibliotheek.

[:)][;)]

ward

De kogel is door de kerk, ik ga vanavond achter de esu gaan.
Bedankt allemaal voor jullie tips en advies.

Mvg

anne w

Beste Ward,

Ik lees dat de computer er (nog) niet in zit, maar om de informatie kompleet te maken, kijk eens naar http://www.railware.de/doku/tiki-index.php?page=Treiberpflege+f%C3%BCr+Digitalzentralen

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

anne w

Beste Ward,

Het computerprogramma I-Trainkan ook op een Mac draaien, zie http://berros.eu/itrain/nl/

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.