Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

digitale camera

Gestart door swarol, 16 november 2011, 11:57:09 AM

swarol

in kort ga ik me een digitale camera kopen, liefst eentje van onder de ?100, daar het maar om te beginnen is.

nu was mijn vraag op wat moet ik letten bij aankoop, om duidelijke foto's te verkrijgen ho figuren enz.

heb er een gezien met een resolutie van 3,1 MegaPixel. is dat genoeg, want ik ken er dus helemaal niets van.
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Paulogic

Swarol,

De prijzen van pocketcamera's zijn zo laag geworden dat je al 12 megapixel en meer hebt
onder de 100 euro. Op de link hieronder vindt je verschillende merken en modellen onder
de 100 euro. Ik weet t'is reclame voor hen maar hun site is overzichtelijk.

Merk... ik zelf heb een compacte cam van Sony en ben er zeer tevreden over maar mijn
zussen en vrienden hebben andere merken en krijgen even mooie resultaten.
Juist misschien op letten dat je een kaartlezertje bijkoopt voor op uw computer. Via
het kabeltje aan het fototoestel loopt het meestal wat trager.

http://www.photohall.be/photohall_nl/produits/foto/digitale-compact/index.html?LANGUE=nl

En nu verwachten we een pak HighRes Foto's he makker ![:)][^]
mvg,
Paul(ogic)

PeterC

Swa, over fototoestellen en hun toepassing worden fora volgeschreven.
Waar moet je op letten?  Vooral de prijzen vergelijken (ik heb me 100? uitgespaard op een toestel van 250? door eens rond te neuzen in (Belgische) internetwinkels).

Is 3.1 Megapixel genoeg?  De ene wil een Porsche en de andere is tevreden met een Toyota...  3.1 Megapixel is 'eerder' aan de lage kant.  Hoe hoger je resolutie, hoe meer je in een foto kan 'snijden' om enkel je detail te tonen.

Als het gaat om foto's van je modelbouw te nemen, moet je vooral een toestel nemen die een 'deftige' macro-functie heeft.

Ikzelf gebruik drie toestellen: een Canon EOS 400D (10.1 Megapixel) voor alle foto's die 'foto's' moeten zijn; mijn vrouw haar Powershot A3100IS (12.1 Megapixel) voor macro foto's (geen macro-objectief voor de EOS400D) en voor quick-and-dirty gebruik ik mijn Samsung Galaxy SII (8 Megapixel).


Ik ben zelf tevreden van Konijnenberg (niet als reclame bedoeld [^])
Groetjes, Peter


Michiel

Swa, om mooie foto's te nemen is een goed toestel natuurlijk leuk, maar om goede foto's te nemen van vb H0 figuurtjes is in de eerste plaats een goede, heldere verlichting en een statief de beste investering. Je kan natuurlijk niet om een macrolens heen, maar zolang je niet investeert in goed, veel licht en statief, heeft de rest niet echt veel zin. Dit een beetje terzijde... [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik heb momenteel een Canon G11, maar die is boven je gestelde budget. Vroeger maakte ik foto's met een nikon coolpix, maar nu wou ik graag wat meer zelf kunnen instellen...
In de winkel die Paulogic aangeeft, staat de NIKON COOLPIX S3100 aan 99.- (14 Mp en 5x optisch) Ik zou binnen je budget niet twijfelen [;)]
Een (klein) statief en goede belichting doen zoals eerder gezegd bij macrofotografie vaak wonderen.
Hou er  rekening mee dat je op macro-foto's alle onvolmaaktheden ziet [}:)] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees-Jan

Mijn panasonic Lumix doet het prima ipv alle deftige camera's en ik vind de foto's die ik daarmee maak prima. Een beetje kijk op het maken van foto's is ook belangrijk.

Kees-Jan

Peter

Onderstaande foto is gemaakt met mijn huis, tuin en keuken fototoestelletje dat ik een paar jaar geleden kocht bij Kruidvat voor (ik dacht 89 euro), namelijk een Olympus  Camedia C-170, met 4.0 megapixels. Nu zou ik ook gaan voor een toestelletje met 12 of meer megapixels, maar die zijn er volgens de lijst van Paulogic ook al voor rond de 100 euro (ik zou gaan voor die Canon[:)])
Het belangrijkste, evenzeer als het toestel zelf, is zoals al aangehaald, een statief en goede verlichting (dat ontbreekt bij mij nog wat)

Met vriendelijke groeten
Peter

Kees-Jan

Heel mooie foto Peter.

Bij een klein toestel ook investeren in een grote (XD)kaart voor de opslag en zet de camera op het grootste formaat opslaan want dan kun je later nog een beetje bewerken en de foto mooier maken.

Kees-Jan

jacques timmermans

Heren,

houdt er terdege rekening mee dat de grootte van de chip niet doorslaggevend voor de kwaliteit van de uiteindelijke foto is. Wat heb ik eraan, dat mijn fototoestel een chip van 10 of zelfs wel 12 megapixel bezit terwijl het objectief van een veel mindere kwaliteit is.
Immers is de kwaliteit van het gebruikte objectief, welke wordt uitgedrukt in lijnparen per millimeter die het objectief kan weergeven, doorslaggevend voor de latere kwaliteit van de foto.
Dus is het beter een toestel met ongeveer 6 megapixel en een kwaliteits objectief aan te schaffen dan een 12 megapixel toestel met een inferieur objectief.

Jacques Timmermans

Gerolf

Klopt helemaal wat Jacques zegt. Als indicatie: zoek een lens met een zo groot mogelijke (glas-)diameter. Speldekop-lensjes zijn uit den boze [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees-Jan

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Klopt helemaal wat Jacques zegt. Als indicatie: zoek een lens met een zo groot mogelijke (glas-)diameter. Speldekop-lensjes zijn uit den boze [;)]



Kom je toch in de buurt van een Panasonic DMC-TZ10 met Leica lens (iets duurder dan de 100 euro reeks). Blijf het een geweldig toestel vinden voor mijn doeleinden.

Kees-Jan

Peter

Gewoon ter info: de lens van mijn toestelletje is 6,1 mm 1:2,8 Voor mijn gepruts is dat voldoende. Mijn schoonbroer heeft een tostel van rond de 1100 euro en zijn foto's zijn niet om aan te zien.[:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Peter
Mijn schoonbroer heeft een tostel van rond de 1100 euro en zijn foto's zijn niet om aan te zien.[:D]
Diegene die het toestel vast houdt speelt natuurlijk de grootste rol [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gjvdz

Hallo swarol,
Ik heb een hele tijd gewerkt met een canon G10 wat ik een goed toestel vond daar ik er alles zelf mee kon instellen. 10 miljoen pixels en 6x optische zoom wat helemaal niet slecht is voor een toestel van 4 jaar oud. Nu ik had 1 probleem: het objectief was vrij klein en ik had daardoor bij weinig licht nogal veel last van donkere foto's. Om deze reden heb ik een deel van mijn loon van m'n vakantiewerk gespendeerd aan een Sony DSC-100XV, een machtig machien maar ook voor een prijs [:D].
Waarom zeg ik dit: De sony heeft een groot objectief waardoor ik mijn probleem opgelost heb. Als het zelf bepalen van de instellingen niet je prioriteit is ga dan voor een camera met een deftig objectief en alsjeblief verkijk je niet op een zo hoog mogelijk aantal pixels. Een toestel met 5,0 megapixels en een deftig objectief kan betere resultaten geven als eentje met 16 megapixels en een speldenkop objectief. Waar ik ook naar zou kijken, is dat de display een beetje deftig is zodat je een vrij goed beeld krijgt van wat je foto gaat worden. Anders kan je soms bedrogen uitkomen wanneer je ze print of op je pc bekijkt. En nog 1 dingetje voor ik stop met zagen[:D] Kijk ook voor een klein statiefje, dit kost niet veel vanaf ong. 15euro heb je eentje en het doet wonderen[:D] (Neen dit is geen reclame voor iets dat niet werkt [;)])
Mvg Giel-Jan

Havoc

citaat:
Ik heb een hele tijd gewerkt met een canon G10 wat ik een goed toestel vond daar ik er alles zelf mee kon instellen. 10 miljoen pixels en 6x optische zoom wat helemaal niet slecht is voor een toestel van 4 jaar oud. Nu ik had 1 probleem: het objectief was vrij klein en ik had daardoor bij weinig licht nogal veel last van donkere foto's. Om deze reden heb ik een deel van mijn loon van m'n vakantiewerk gespendeerd aan een Sony DSC-100XV


Dat is wel heel eigenaardig want die hebben alle 2 een 1/f = 2.8 lens. Dus die lenzen vangen evenveel licht! Als je te donkere foto's kreeg was er iets anders mis.

citaat:
Als indicatie: zoek een lens met een zo groot mogelijke (glas-)diameter.


citaat:
Immers is de kwaliteit van het gebruikte objectief, welke wordt uitgedrukt in lijnparen per millimeter die het objectief kan weergeven, doorslaggevend voor de latere kwaliteit van de foto.


Lensdiameters en lijnparen zeggen niets over de kwaliteit als je er niet bijzegt over welke brandpuntsafstand het gaat en voor welke sensormaat die lens dient. Bvb een fisheye voor middenformaat is heel indrukwekkend groot maar niet echt lichtsterk en test ook niet hoog met de lijnparen. Die is gewoon groot omdat het een fisheye is en nog groter omdat het middenformaat is, maar evengoed niet zo hoog in de lijnparen en lichtsterkte omdat het middenformaat is. Dat hangt allemaal samen. Zegt helemaal niets over de bruikbaarheid van de lens voor het doel hier.

citaat:
maar om goede foto's te nemen van vb H0 figuurtjes is in de eerste plaats een goede, heldere verlichting en een statief de beste investering.


citaat:
Diegene die het toestel vast houdt speelt natuurlijk de grootste rol


citaat:
zet de camera op het grootste formaat opslaan want dan kun je later nog een beetje bewerken en de foto mooier maken.


Waarheden als een koe.
Met vakantie voor onbepaalde duur.