Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

vacuumvormen

Gestart door Dirky, 31 oktober 2011, 20:23:29 PM

Dirky

Heeft er iemand van jullie persoonlijke ervaring met vacuumvormen van dunne materialen? kleine fijne details....

conducteur

Dat gaat zeer goed voor grootte vormen, zonder scherpe randen. Ik vrees dat kleine onderdelen minder vlot gaan.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Dirk,
Mijn eigen ervaringen daarmee beperken zich tot een stempel in een 'hete' plaat (positieve stempel).  De plaat werd opgewarmd (opgespannen tussen Alu platen) in de oven en dan de stempel op 'gevoel' erin gedrukt (was wel op 1/25? - torpedokoppen en -staarten).
Een heel goeie 'maat' (met wie ik al meer dan dertig jaar 'lief' en 'leed' deel) heeft daar (experimenteel - stofzuiger ed) vrij goeie resultaten mee (negatieve - doorboorde - mallen).  Hij is een 'rivettenteller' 'avant la lettre' waarbij zelfs de diameter van de rivet telt [;)].
Groetjes, Peter


Havoc

Ardoenja !!!! We hebben je hier nodig.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marc goovaerts

Om min of meer scherpe details en randen te krijgen zou je dus inderdaad 'negatieve' vormen moeten kunnen gebruiken.
Het net staat barstensvol van 'positieve' vormen, maar een huis-tuin-en keuken oplossing voor negatieve vormen ben ik zelfs na veel avonden zoeken nog niet tegengekomen. Enkel industriele toepassingen.
Peter, wat uitleg (of een eigen site ?) van je maat zou dan ook echt welkom zijn.

BigCedric

 

marc goovaerts

Ook op YouTube zijn er onder 'vacuum forming' een hele reeks interessante filmpjes te vinden. Maar ook telkens met positieve moedermodellen. Dus met verlies van detals en scherpe randen.

Peter

In de plastiek modelbouw van modelvliegtuigen enz. zijn er verschillende merken die "professionele" vac-forms, dus modellen in vacform om nog te bouwen op de merkt brengen, in zeer goede kwaliteit....maar de kleine deeltjes worden steevast in metaal, resin of injection-moulded bijgevoegd. Ik vermoed dat negatief vormen dus niet zo eenvoudig (of voor hen) ecconomisch zal zijn want anders zouden die dat wel doen.
Met vriendelijke groeten
Peter

ardjoena

Een paar maand geleden heb ik wat proeven gedaan met vacuum vormen.
Dat gaat heel snel en eenvoudig maar scherpe details verdwijnen , tenminste bij een positieve mal.Het verwarmen doe ik in een gewone hetelucht oven op een temperatuur van 180?. Na een drietal minuten begint de plaat door te hangen en is het de moment om de stofzuiger aan te zetten en de kader met plaat heel snel over de mal te plaatsen.Als kunststof gebruikte ik abs of vivac. meer dan waarschijnlijk zijn er nog veel soorten waar het mee lukt , ik denk b.v.b.aan lexan.
Als je kijkt op het forum bij "live steam" kun je zien wat ik er van gebakken heb.[:D]
Dirk