directie dit, directie dat

Gestart door Tom, 02 november 2005, 20:40:19 PM

Tom

Wat betekend directie treinen, directie materieel, in park, tuc rail, infrabel,...?
Tom

matti

#1
Even verduidelijken :

Tuc Rail is een dochteronderneming van de NMBS die enkel grote spoorwerken uitvoert, zoals de aanleg van de hoge snelheids lijnen (HSL) .

Infrabel is een deel van de NMBS die instaat voor het onderhoud en de explotatie van het spoorwegnet . Zij combineert dus de vroegere dienst Infra met de bemanning van de seinhuizen .

De Verschillende directies van de NMBS werken naast elkaar, elk met eigen verantwoordelijkheden  . De directie treinen in bevoorbeeld belast met het opstellen van de dienstregelingen voor de treinen . Deze directie behoort ook tot de Infrabel afdeling .

De Directie Materieel is belast met de verdeling, en de aanschaf, het onderhoud, Etc. van het tractiematerieel.

Als een loc in park staat wil dit zeggen dat deze niet meer gebruikt word voor de normale dienst, maar toch nog in te goede staat is om zomaar af te danken . Hij kan dan nog voor extra treinen ingezet worden indien nodig . Bij het eerste defect word de lok echter definiteif afgeschreven . in de jaren 80 reden er enkele loks van de reeks 60 met een X voor hun nummer als aanduiding dat ze geen onderhoudsbeurten meer mochten krijgen . Ze stonden dus eigenlijk in park hoewel ze toch veelvuldig op de spoorlijnen te zien waren . Bij geen enkele andere reeks kwamen deze  x?en voor .

[8]

n/a

#2
citaat:
Geplaatst door matti


De directie treinen in bevoorbeeld belast met het opstellen van de dienstregelingen voor de treinen . Deze directie behoort ook tot de Infrabel afdeling.

Dat klopt niet... De directie Treinen behoort bij de NMBS (De "exploitant", niet de holding...) Ik ben treinbestuurder, en behoor dus tot de directie Treinen ("BE TR"), en heb niets met Infrabel te maken... ;-) Tenzij dan dat mijn rijbewijs door Infrabel uitgegeven wordt, waarmee ze me in feite de toelating geven om op hun sporen te rijden... :-) Eigenlijk is het dus simpel, alles wat met sporen te maken heeft is Infrabel, alles wat met Treinen te maken heeft is NMBS... Maar het is wel Infrabel die bepaald wie en wat er op hun sporen mag bollen en wie of wat niet... ;-)