Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

RIP De Mijlpaal Mechelen

Gestart door factageklerk, 30 oktober 2011, 08:44:21 AM

factageklerk

Dit is toch niet te geloven, en ik hoopte daar ooit een forummeeting te kunnen houden

http://www.mechelenblogt.be/2011/10/spoorwegmuseum-niet-meer

onbegrijpelijk V
 

Gerolf

Als je de reacties ziet op het artikel staat er ook een beetje hoop bij:
Er zou een "museumweg" komen die het verhaal van Mechelen en het spoor toont.
Maar nu gaat dit "museum weg" [xx(]
Het is vooral erg voor Harry [B)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Je mag ??n ding niet vergeten. Dit is Belgie.... ons patrimonium is het minste waar onze beleidsmakers van wakker liggen.( als ze al in hun eigen bed liggen tenminste [xx(].

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Jurgen

In de reacties staat dat het gebouw in zijn geheel zal verplaatst worden.

Blijkbaar is alles behalve het gedeelte van het museum beschermd, maar heeft men toch besloten om dit gewoon mee te verplaatsen met de rest van het gebouw.

Wat er met de museumstukken zal gebeuren is momenteel nog niet geweten, dat is de verantwoordelijkheid van de NMBS.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

rgp

Beste,

Ik heb al wat vernomen over dit geval en de "aanpassingen" aan het verhaal zijn soms ongelofelijk.  Het enige correcte is de reaktie van Van Camp als communicatieverantwoordelijke.

De, inderdaad weergaloze en zeer interessante, rondleidingen van Harry verdienen beter, maar het materiaal dat daar stond was dus duidelijk niet allemaal van Harry, wat sommige willen geloven.

Nu de NMBS, eindelijk, een spoorwegmuseum gaat bouwen is het dacht het niet meer dan normaal dat zij HAAR EIGENDOMMEN in dat museum wenst onder te brengen.  Laten we in 2014 afspreken als het museum opengaat om dan het museum te evalueren.
Het is nu aan de stad Mechelen om in actie te schieten.  Geef een onderkomen aan hun eigendom en aan de collectie van Harry en bouw aldus een nieuw spoormuseum (de tram niet vergeten) waar Harry als conservator en gids zeker een boegbeeld van zal worden.

Dat de NMBS historisch materieel heeft laten verkommeren, kan men niet ontkennen, maar in tegenstelling tot anderen, heeft ze, al of niet onder - politieke- dwang keuzes moeten maken.
Trouwens, een paar jaar gelden werd er moord en brand door de museumbedrijven geschreeuwd toen de 44 en de 29 die buiten stonden werden verschroot.  Ik heb toen voorgesteld om mij een kopie te bezorgen van de brief waar ze de bewuste stukken wouden overnemen; ik heb nooit iets ontvangen.

In de ons omringende landen zijn er inderdaad veel musea, die ECHTER wel voor een groot deel door PRIVE-geld worden rechtgehouden.  Dat moet ge hier eens proberen.

En de museumlijnen in Belgi? ?  Niet slecht, maar trek eens de vergelijking met de museumlijnen in het buitenland.

Vergelijk KESR en de Severn met lijn 128.

25 jaar geleden heb ik gesuggereerd om een spooewegmuseum te stichten door beroep te doen op de prive, maar toen konden de museumlijnen mekaar het licht niet inde ogen gunnen ( ze boden tegen mekaar op voor het verwerven van museummaterieel, om het daarna zelf te laten wegrotten.  Maar dan had een ander het tenminste niet.[:(!]

Roland