Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Verharding tussen de sporen

Gestart door Johan Poelmans, 27 september 2011, 19:48:04 PM

Johan Poelmans

Heyla,

In mijn rangeerbundel ben ik op mijn duizendste gemakken aan het ballasten. En uiteraard hoort daar ook de grindverharding bij die tussen de sporen ligt, ten behoeve van het personeel.

Nu heb ik al veel foto's bekeken, en die fijne grind heeft zowat alle kleuren van grijs naar oker en uiteraard roestkleur op de randen.

Maar waarmee maak je dit na in HO? Ik heb hier een aantal zakjes N-ballast van Woodland Scenics: de fine light grey, grey en buff. Maar bij geen van de kleuren kan ik me 100% vinden. 8)

Groeten,
Johan
 

Michiel

Naar mijn ervaring zal zelfs N-poor ballast te grof uitvallen. Het gemakkelijks lijkt me gewoon in de tuin of zo een emmer grond te zeven met een hel fijne zeef. Het poederig spul goed met water spoelen, en dan 10 minuten in een hete oven kiemdood maken.

De korrel van dit poeder komt er dicht in de buurt van het fijne grind dan men als looppad gebruikt. En de kleur? Met een aangelengde acrylverf bijkleuren nadat het pad is aangelegd en goed gedroogd is.

Tenminste, dat is zoals ik het zou aanpakken; maximaal effect, minimale kost. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

Gezeefd zand voor in de vogelkooi.  Wordt in grote verpakkingen verkocht voor het dichten van de voegen in betonklinkers.  Gemakkelijk met acrylverf te kleuren en met ontspande, verdunde houtlijm als stevige massa aan te brengen.
Nadien heel gemakkelijk met (acryl)verf bij te werken.

Edit: kwartszand of quartszand, kon op de naam niet komen [;)]
Groetjes, Peter


Johan Poelmans

Hmm, straks eens in het magazijn piepen dan, volgens mij hebben we daar nog wel een palletjes van liggen, 2 palletten langs de cement :D
 

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Hmm, straks eens in het magazijn piepen dan, volgens mij hebben we daar nog wel een palletjes van liggen, 2 palletten langs de cement :D



Als de korrel maar niet te groot is,dan kan alles.
Ik heb wel gemalen zwarte peper gebruikt.
Mooi maar het ruikt wat.
wim

Kautenbach

ik gebruik zelf speelzand, van de Gamma of Karwei, gelijk met de nog hoi johan,

in te lijmen ballast aanbrengen en met pipet verdunde houtlijm vastlijmen

evt fijn grind in een heleboel gradaties? Minitec, via langmesser modelwelt, heeft overigens ook mooi ballast

andere, donkerder kleuren zand, emmertje mee bos in.. op de zandpaden ect liggen veel verschillende tinten (kleuren overigens wel donker na lijmen)

groet, Wim

swarol

er zullen wel 1000 en 1 manieren zijn ik heb het laatst fijn kattenzand gebruikt, resultaat was niet slecht.

en met een oude koffiemolen kan je veel bereiken
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa