ballast

Gestart door glamo, 24 oktober 2005, 15:42:46 PM

Johnnytrein

Hallo, wat je ook kunt gebruiken is Planax Planatol beter bekent als boekbinders lijm, die blijft ook redelijk soepel en is eenvoudig terug te verwijderen.Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

glamo

om even verder te gaan op de latextip van WIM, het stuk dat ik als test gemaakt heb is zeer goed van uitzicht nadat ik het nog wat bewerkt heb met pigmentpoeder. ook de geluidsdemping is dik in orde dus zal ik vanaf nu het papje gebruiken.alleen zal ik er wat meer water in doen want het is 1 op 1 toch wat aan de dikke kant.

KURT
 

n/a

@ ijsbeer of anderen die het weten.

Bestaat er in Breda zo'n PIPO winkel?
Of waar kan men anders (in Belgie) die latex kopen,heb enkele winkels afgebeld maar men kon mij niet helpen.
Spoorse groetjes
Locorail

loco

De tip met Latex vind ik een pracht idee. Nooit gedacht dat dit dezelfde resultaten zou opleveren. Zeker de moeite om verder op te volgen en evenens uit te proberen.
ER-Decor heeft decobal en decorail om ballast en rails te lijmen. Zou dit product dan ook latex zijn? Hij verkoopt het toch ook als geluidsdempend. Iemand een idee. Ik heb dit ooit gehad, maar weggeven om de simpele reden dat het veel lijkt op houtlijm. Het is wit en je mag het aanlengen met water.  Aangezien ik met houtlijm altijd goede resultaten heb gehad kon ik verder met mijn pot lijm.

Loco

glamo

jips LOCORAIL;

spring eens binnen bij vosschemie, of surf voor een verkooppunt in je buurt naar www.vosschemie.be  
verkrijgbaar in flessen van 1,5,en 10 liter.
kost ongeveer 10euro

KURT
 

watman

@ locorail  
In het Wijnegem shoppingcenter is er zo'n een PIPO winkel

Bart
 

Koen

citaat:

De tip met Latex vind ik een pracht idee. Nooit gedacht dat dit dezelfde resultaten zou opleveren. Zeker de moeite om verder op te volgen en evenens uit te proberen.
ER-Decor heeft decobal en decorail om ballast en rails te lijmen. Zou dit product dan ook latex zijn? Hij verkoopt het toch ook als geluidsdempend. Iemand een idee. Ik heb dit ooit gehad, maar weggeven om de simpele reden dat het veel lijkt op houtlijm. Het is wit en je mag het aanlengen met water. Aangezien ik met houtlijm altijd goede resultaten heb gehad kon ik verder met mijn pot lijm.

Loco
Hey Loco,

Ik heb in het weekend de test gedaan met de ballastlijm van ER-decor. Dit lijkt effectief geluidsdempend te zijn. Ik vind wel dat deze lijm sterk lijkt op de boekbinderslijm waarover eerder in dit onderwerp sprake was. Bij ER-decor heb je twee mogelijkheden nl. de kant en klaar lijm en de potjes met lijm die jezelf dient te verdunnen (1 op 4 verhouding). Ik heb deze laatste aangekocht en getest. Naar verluid zou er effectief een latexachtige substantie in deze lijm zitten maar dit heb ik maar "van horen zeggen".
De test met Latex heb ik nog niet uitgeprobeerd maar zoals ik eerder gezegd heb, ga ik dit zeker uittesten omdat ik de lijm van ER-decor aan de dure kant vind.
Ik lees dat je gebruik maakt van verdunde houtlijm. Heb jij geen problemen met versterking van het geluid? Of maak jij gebruik van een speciale ondergrond?

MVG

Koen
Nooit te oud om te leren

dieseltje

Nog een ander vraagje :
In mijn schaduwstations, en op het rangeerterrein gebruik ik kurk als onderlaag, maar voor de rondgaande sporen heb ik van die "track underlays" , een soort van "mousse", gekocht van Woodland Scenics.
Hoe loopt dat als je er lijm of latex over gooit ??
Ik ga het komend weekend alvast even uitproberen, maar als iemand al enige ervaring hiermee zou hebben ....

Benny

n/a

@ Glamo & Watman

Thanks voor de info , zal eens naar Wijnegem gaan.
En aangezien de Sint daar al aanwezig is kan ik mijn verlanglijstje al afgeven.
Spoorse groetjes
Locorail

erik de noorman

Ik gebruik twee manieren van sporen leggen en ballasten op mijn  segmentenbaan. De eerste op repen verpakingskarton.
Deze repen worden vastgekleefd met tape waarop later de sporen komen.
Deze worden voorlopig vastgezet met nageltjes. Over de sporen word het ballast verdeeld en gelijmd met verdunde houtlijm. Daarna worden ze geairbrusht( de gedroogde verf zet het ballast ook vast). Als alles op gedroogd is worden de nageltjes verwijderd. Is zo goed als geruisloos.
De tweede: ik leg de sporen op rubberen matjes met een laagje piepshuim (ondermat voor laminaatvloeren geluiddempend 2 mm dik). Deze matjes worden op repen gyproc gelegd die verlijmd worden met siliconenlijm. Verder dezelfde behandeling als de eerste methode.
Tot nu toe geheel geruisloos.
Nadeel het gewicht van de gyprocrepen, de eerste methode is vederlicht.

Erik

ysbeer

hallo allen,
ik heb op mijn baan een deel op kurk gelegd,wat je toen nog overal in de bouwmarkten kon kopen dit ligt nu 10 jaar en voldoet uitstekend.
toen kurk op de vloer uit raakte heb ik nog strippen van faller gekocht.
maar dat was zo verrekt duur dat ik wat anders moest vinden
bij een bedrijf hier in tilburg (ned) vond ik z.g.n moos gummi dat is 5mm dik en je kunt in repen snijden,een vierkante meter kosten indertijd (99) 28 gulden.
helaas bleek het bedrijf toen ik in 2005 meer wilde ondertussen verdwenen
moos gummi is zeer veerkrachtig,en laatst zag ik bij e.r dit zelfde spul maar dan in strippen en platen.
omgerekend kost het echter daar wel 60 euro de vierkante meter
ik zoek nog verder.

met latex verdraagd zich dit zeer goed het wordt niet hard.
houtlijm is de pest het gummi zuigt zich vol en je heb een steen gekregen.

ik geef mijn mening natuurlijk voor een betere maar karton onder de rails hoe verdraagd dat water en verf en hoe is het na 5 jaar.
geld truowens ook voor piepschuim en soepel schuinmplastic ,na 5 jaar kruimeld het alle kanten op

misschien had ik niet het goede materiaal maar het heeft mij weken gekost om een stevig deel van de raail die behoorlijk was gaan bobbelen weer op nieuw teleggen

weet iemand een moos gummi leverancier ??[8)]
met groet wim

erik de noorman

Voor het karton waterproef te maken wordt het helemaal afgeplakt met schilderstape en geschilderd met latexverf. Voor het piepshuim is afplakken voldoende. Ik pas die methode al jaren toe zonder probleem.
Mijn baan staat op een zolder met grote temperatuur verschillen. In de winter soms tegen het vriespunt in de zomer soms 35?. Mocht er al een zwelling zijn is dit simpel op te lossen door het karton een beetje in te duwen tot de korekte hoogte.

Erik.

Koen

@Erik

Erik,

Is de tweede methode niet stabieler? Zou je de gyproc ook kunnen vervangen door makette karton (omwille van het gewicht) of zou dit de stabiliteit in gevaar kunnen brengen? Deze tweede methode lijkt mij ideaal voor het uitbreiden van mijn baan met modules (toekomstplannen [:p] ).

MVG
Koen
Nooit te oud om te leren

n/a

Hallo,

Een ZEER goed alternatief voor de kleine pipetjes en spuitjes zijn de "DISPENSERFLACONS " dit zijn kunststof bussen met afschroefbare spuitmont die men in de keuken gebruikt ,om sausen op een abstracte manier te spuiten.
met deze 70cl flessen kun je heel wat balasten voor je moet bijvullen.
Prijs per bus +/- ? 1.00

Spoorse Groetjes
Locorail

glamo

hey LOCORAIL

waar kun je die flacon's kopen?

greetz KURT