Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

ballast

Gestart door glamo, 24 oktober 2005, 15:42:46 PM

ERVIN

citaat:
Geplaatst door Koen



Geplaatst - 03/11/2005 : 08:17:48

Zo als ik hiervoor al zei ik wil iemand een aantal meter zien druppelen met een pipet of spuit met tussen de 5 en 20ml verdunde houtlijm inik zou me de paar resterende haren uitrukkenals ik elke minuut mijn spuit of pipet moest vullen

Jan



Ik lees dat sommigen onder U gebruik maken van een verdunde houtlijm. Ik heb dergelijke verdunning reeds gebruikt en ben tot de constatie gekomen dat men een behoorlijke versterking krijgt van het geluid, ondanks dat de ondergrond van kurk is. Ik ben nu het gebruik van makettekarton als ondergrond aan het uittesten. De eerste proefnemingen zijn positief. Hoe is jullie ervaring met het gebruik van houtlijmverdunningen+kurk en het daaruit voorkomende geluid?

Koen


HOI KOEN,ik heb dat probleem ook gehad,mijn treinen maakten veel te veel lawaai,ik gebruik nu ballastlijm van "ER DECOR",geen problemen meer!!

glamo

juist, ER-DECOR of HEKI LATEXLIJM nr 3342

KURT
 

Koen

Hallo Ervin en Kurt,

Bedankt voor de tip. Ga ik zeker uitproberen. Ik heb al contact met ER-DECOR opgenomen en de lijm besteld.

Groetjes,

Koen
Nooit te oud om te leren

ysbeer


Ik lees dat sommigen onder U gebruik maken van een verdunde houtlijm. Ik heb dergelijke verdunning reeds gebruikt en ben tot de constatie gekomen dat men een behoorlijke versterking krijgt van het geluid, ondanks dat de ondergrond van kurk is. Ik ben nu het gebruik van makettekarton als ondergrond aan het uittesten. De eerste proefnemingen zijn positief. Hoe is jullie ervaring met het gebruik van houtlijmverdunningen+kurk en het daaruit voorkomende geluid?

Koen
[/quote]

IK GEBRUIK al jaren gewone verdunde latex,dat is bij de hobby winkel te koop voor circa 10 euro de liter.
verdund met 1 op 1 (geeft dus 2 liter)kun je er de halve wereld mee lijmen.
het droogt als rubber vrijwel onzichtbaar op,zich goed vast en dempt het geluid behoorlijk.
ook hecht het niet echt zodat los maken van de houten of kurk ondergrond redelijk simpel gaat
wel niet schrikken als je het er op gooit ,het ziet er niet uit hardstikken wit.
maar ga rustig slapen of koffie drinken na enkele uren is alles keurig opgedroogd.
de lijmen die heki en asoa e.d aanbieden zijn precies van de zelfde samenstelling ,alleen veel duurder.

houtlijm werkt uiteraard ook,maar de herrie is veel groter en je kruijgt der rails er vaak niet meer heel uit.

met groet wim

Koen

Hey Ysbeer,

Dit lijkt mij een goed alternatief. Ik ga eens op zoek achter deze latex en zal het eens uitproberen. De lijm van ER-decor is namelijk niet zo goedkoop, vooral niet wanneer je een behoorlijk oppervlak moet uitwerken (enkele honderden meters spoor). Alvast bedankt voor de tip.

MVG
Koen
Nooit te oud om te leren

ERVIN

Ja KOEN,de ballastlijm van ER-DECOR is niet goedkoop,
@YSBEER,waar kan men deze verdunde latexlijm kopen??
Ik heb net als KOEN,enkele honderden meters spoor,met ER-DECOR gaat mij dit een klein fortuin kosten.

Gerolf

Bedoelen jullie de latex die je kan gebruiken om mallen mee te gieten? Ik kan me voorstellen dat je daar inderdaad een behoorlijke en veerkrachtige (geluidsdempende dus) hechting van je ballast mee kan doen, maar die wordt toch bruin en brokkelig na een tijd?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

hallo

inderdaad latex waar je mallen mee kunt maken
in nederland kunt je het kopen bij winkels die materiaal voor kaarten plakken en kralen rijgen en dat soort dingen verkopen.
ik kocht het altijd bij PIPO maar of die nog bestaat weet ik niet
het wordt licht bruin maar dat valt absoluut niet op tussen de ballast
het oudste stuk spoor bij mij ligt nu circa 8 jaar en er brokkelt niks
overigens is een beetje brokkelen ,als het al gebeurt niet zo erg
een beetje proberen met de verhouding water/latex kan geen kwaad
maak wat proefstukjes

oja verdunnen gewoon met water
rails goed nat spuiten met zeep water (bloemen spuit)
niet teveel zeep
en de latex verdunning met spuitje (zie alle voorgaande ideen)aanbrengen

wim

glamo

hoi WIM;

ik dacht ook dat latex bruin komt, en wil ook eens weten met wat je dat verdund? ik heb er genoeg staan en zou het eens proberen.

KURT
 

ysbeer

[8)]
verdunnen met kraanwater.
en geloof mij ,tenzij er er een cm dikke laag opsmeert het wordt niet bruin.

maar nogmaals gewoon proberen
resultaat goed en goedkoop

succes

wim

Gerolf

Ik heb ook nog latex staan, die ik niet meer gebruik (ongeschikt voor behoorlijke mallen) - ik ga het in ieder geval eens proberen!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

HOI GEROLF,wil je mij dan even zeggen hoe dat gegaan is,want nu weet ik het even niet meer hoor??
Wel of niet gebruiken van latex,mss toch maar bij ER-DECOR blijven??

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ERVIN

HOI GEROLF,wil je mij dan even zeggen hoe dat gegaan is,want nu weet ik het even niet meer hoor??
Wel of niet gebruiken van latex,mss toch maar bij ER-DECOR blijven??

Ik heb niet gezegd dat ik dat onmiddellijk ga doen ... geduld, Ervin, of ... probeer het eens zelf (10 Euro is niet veel voor een experiment, h??) [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Ja,voor 10? wil ik het wel eens proberen![;)]

glamo

jips mannen;

heb de latextest van WIM geprobeerd en ja, het ziet er niet slecht uit nog wat bijwerken met pigmentkleurpoeder en het zal een mooi resultaat opleveren.

mooie tip WIM, bedankt
KURT