Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

ballast

Gestart door glamo, 24 oktober 2005, 15:42:46 PM

glamo

vraag voor de mannen met ervaring die hier zo talrijk aanwezig zijn.
ik wil iets nieuws proberen om ballast te leggen.
ik heb de sporen al roest gemaakt met de air-brush, en vast gelijmt op 3mm kurk. nu zou ik de ballast er tussen strooien en met een borstel mooi leggen. dan met een mengsel van water en wat AGEPON (wetting agent) benevelen.
als dat vochtig is met LATEXLIJM van HEKI 3342 afwerken met een spuit met fijne naald.

wat is jullie idee hierover???

alvast bedankt KURT
 

n/a

Kurt,

Neem een stukje hout en een stukje rails en maak een proefstukje. Kan je ons het resultaat melden.

Wim

Rochevalien

Hallo Kurt,klinkt goed jouw systeem maar probeer eens zo'n labo pipetje om de ballast "in te druppelen". Die worden in de meeste modelbouwzaken verkocht en kunnen ook gebruikt worden om verf in de verfspuit te doen.
Je zal zien dat gaat v??l vlugger dan met een spuit met fijne naald.

Gerrit

Gerolf

Ik gebruik een dikke spuit (20ml) en een dikke naald (1,1 tot 1,3mm): zo wordt je niet gehinderd door de stroperigheid, die zelfs verdunde houtlijm nog heeft, en je hoeft niet om de zoveel tijd je pipetje te vullen.
Die spuiten en naalden kan je goedkoop bij een apotheek aanschaffen. Als je bezorgde blikken van de apotheker ziet in jouw richting, leg dan wel even uit dat je het gekochte voor nobele doeleinden gebruikt [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Voor mij een busje van 250ml met een puntige tuit met een uiteinde ter groote van een spuit. Kun je ineens je halve spoorbedding van lijm druppelen. Busje gekocht bij Ballien in borgerhout. Zat oorsprokelijk vol met acryl-thinner. voor mij geen geklungel met pipetjes en spuiten en door de grote en het feit dat mijn pollekes niet van een baby zijn ligt dat ook nog gemakkelijk in de hand.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

glamo

hoi iedereen;

ik heb een testje gedaan op een plankje en het is zeer goed meegevallen, ik gebruik het vanaf nu op mijn baan. GERRIT, je tip over dat pipetje is goud waard, het is niet alleen handiger, het gaat ook veel sneller. alleen aan wissels zal ik verder met de naald werken.

GEROLF, ik kan makelijk aan naalden geraken mijn vrouw is apotheker, zodoende.....

KURT

 

Johnnytrein

Glamo, een goede raad . Bij je wissels de bewegende delen NIET ballasten.Meestal laat je het midden deel best ballast vrij. Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

ERVIN

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Glamo, een goede raad . Bij je wissels de bewegende delen NIET ballasten.Meestal laat je het midden deel best ballast vrij. Johnny

Ja ik probeer dat in dezelfde kleur te verven,dan valt het minder op.

n/a

citaat:
Geplaatst door glamo

vraag voor de mannen met ervaring die hier zo talrijk aanwezig zijn.
ik wil iets nieuws proberen om ballast te leggen.
ik heb de sporen al roest gemaakt met de air-brush, en vast gelijmt op 3mm kurk. nu zou ik de ballast er tussen strooien en met een borstel mooi leggen. dan met een mengsel van water en wat AGEPON (wetting agent) benevelen.
als dat vochtig is met LATEXLIJM van HEKI 3342 afwerken met een spuit met fijne naald.

wat is jullie idee hierover???

alvast bedankt KURT



Kurt

Bij het airbruschen hangt bij mij alles vol.Wat kan ik hier tegen doen.
Voor sommige misschien en domme vraag, maar ik weet het niet.
Spoorse Groetjes
Locorail

glamo

jow LOCORAIL;

ik spuit langzaam meerdere dunne laagjes, en de bovenkant van de rails veeg ik direct af. als alles goed droog is wrijf ik de nopjes(marklin wisselstr.)af met zeer fijnkorrelig schuurpapier.
de bielzen DRY-BRUSH ik dan in diverse kleuren(zwart,groen).
ik heb wel een pistool met zeer fijne naald.

greetz KURT
 

glamo

o ja, LOCORAIL, domme vragen bestaan niet!!!!!!

veel succes KURT
 

bartie

Hey,

ik gebruik ook pipetjes die ik bij Voschemie koop, daar ik deze ook gebruik voor de verharder juist te kunnen doseren bij het gieten in hars.

Bart.

janjozef

Zo als ik hiervoor al zei ik wil iemand een aantal meter zien druppelen met een pipet of spuit met tussen de 5 en 20ml verdunde houtlijm inik zou me de paar resterende haren uitrukkenals ik elke minuut mijn spuit of pipet moest vullen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

citaat:
Geplaatst door glamo

jow LOCORAIL;

ik spuit langzaam meerdere dunne laagjes, en de bovenkant van de rails veeg ik direct af. als alles goed droog is wrijf ik de nopjes(marklin wisselstr.)af met zeer fijnkorrelig schuurpapier.
de bielzen DRY-BRUSH ik dan in diverse kleuren(zwart,groen).
ik heb wel een pistool met zeer fijne naald.

greetz KURT



Ga het eens uitproberen
THANKS

Spoorse Groetjes
Locorail

Koen



Geplaatst - 03/11/2005 : 08:17:48

Zo als ik hiervoor al zei ik wil iemand een aantal meter zien druppelen met een pipet of spuit met tussen de 5 en 20ml verdunde houtlijm inik zou me de paar resterende haren uitrukkenals ik elke minuut mijn spuit of pipet moest vullen

Jan



Ik lees dat sommigen onder U gebruik maken van een verdunde houtlijm. Ik heb dergelijke verdunning reeds gebruikt en ben tot de constatie gekomen dat men een behoorlijke versterking krijgt van het geluid, ondanks dat de ondergrond van kurk is. Ik ben nu het gebruik van makettekarton als ondergrond aan het uittesten. De eerste proefnemingen zijn positief. Hoe is jullie ervaring met het gebruik van houtlijmverdunningen+kurk en het daaruit voorkomende geluid?

Koen
Nooit te oud om te leren