digitaal via ouderwets bord...

Gestart door Dirky, 17 september 2011, 22:41:33 PM

Dirky

Ik ken:
1.   Niets van digitale besturingen voor modelbanen
2.   Amper iets van signalisatie e.d. in ?t echt?

Dus heb ik een paar heel algemene vragen:

Als ik een besturingsbord met signalisatie zou maken voor een station ? anno 1950 of vroeger - met enkele sporen, wat zijn dan typisch de signalen die gebruikt worden op zo een bord? Welke stuursignalen? Welke terugmeldingen? Welke lampjes staan er op zo?n bord?

PS voor alle duidelijkheid, het gaat over een digitale besturing maar via een ?ouderwets? bord!

Alvast bedankt.

ToThePoint

Dat kan Dirk. Kijk eens bij Hans de loof of vraag aan hem eens wie wat. Hij kan dat piekfijn uitleggen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

MARKLINRIJDER

Dirky,

Met Loconet kan het dus perfect, ben zelf bezig eentje te maken voor de komende tentoonstelling van onze club.

Loconet terugmelders van Hans of uhlenbrock of andere.

Ik zal als hij klaar is een verslagje schrijven.  Nog even geduld.

Grtjs,

David

Gerolf

Ik vermoed dat je vooral tekst en uitleg zoekt over de oudere seinhuizen. Ik meen dat er in (enkele?) van de laatste spoorwegjournaals artikels aan gewijd waren.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

Dat het kan, dat was me al duidelijk...

Het is dus meer zoals Gerolf begrepen heeft (de ene grijsbaard verstaat de andere grijsbaard best [:)])...

Ik probeer in de loop van de komende week een paar foto's te vinden van op bijvoorbeeld www.stellwerk.de waarbij ik gerichte vragen kan stellen... Dat zal gemakkelijker en duidelijker zijn.
Toch al bedankt voor jullie moeite [;)]

PeterC

Dirk, ik denk dat je http://www.stellwerke.de bedoeld?  E?n lettertje maakt vaak het verschil [;)]
Groetjes, Peter


Dirky


Dirky



Iets concreter nu, stap voor stap, een eerste vraag:

Dit sporenplanneke toont de layout van een fiktief station (+/- 1950) waar overwegend rechts gereden wordt. Elk wissel heeft een "bolleke" dat een lichtje voorstelt om de wisselstand aan te geven. Naast de sporen heb ik een rode dot gezet waar ik denk dat een sein logisch is.

Klopt die layout? ontbreekt er iets?

alvast bedankt!

mini-bs

Dag Dirky,

ik denk dat het meer zoiets zou zijn:



rechtsbovenaan zouden het ook wel 2 laaggeplaatste rangeerseinen kunnen zijn ipv dat ene op voet, maar dat hangt wat af van de rol die die sporen daar hebben denk ik.

Nu, pas op - ik spreek over de plaatsing van lichtseinen, in 1950 had je op zo'n stations vermoedelijk veeleer semaforen staan. Hopelijk kan iemand je hier daarover iets zinnigers zeggen dan ik.


Eventueel vind je ook info op http://www.miniatuurseinen.info
 

Paulogic

Timesaverken Dirky ?

Ik denk zo iets te maken in O uitgebreid met wat lengte om eens te tuffen.
mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Dirky
Elk wissel heeft een "bolleke" dat een lichtje voorstelt om de wisselstand aan te geven.
Ik weet niet hoe ze het "in het echt" deden, maar ik zou kiezen voor twee bollekes - eentje voor elke uitgaande rail van het wissel [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw